PEQ KT DN410 sänka nedre gränsfrekvens

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

PEQ KT DN410 sänka nedre gränsfrekvens

Inläggav Rille » 2014-11-23 19:32

Hej kära Forumkamrater, och kamrater jag känner i verkligheten.

Jag är nu mer lycklig ägare av en PEQ som heter Klark Teknik DN410.
Manuallänk http://www.klarkteknik.com/past-classics.php
Apparatlänk http://www.klarkteknik.com/dn410.php
Den gör nästan allt "rätt"/som jag vill.. MEN! den skär lite för tidigt i basen, och även i diskanten om man ska vara kinkig (vilket jag brukar vara).
Så min fråga är helt enkelt: Kan någon klura ut vilka komponenters värde som borde ändras? och ev till vilket värde borde de ändras till?
Jag har mätt igenom apparaten med RightMark Audio Analyzer UTAN någon av de 5PEQsektionerna varit inkopplade och då har tonkurvan fallit ca1,5db vid 20hz och 0,7vid 20khz.
Målet är att få ned -3db till under 2hz och diskanten kan gärna få vara rak till minst 20khz.
Behövs något värde vetas så öppnar jag gärna apparaten och tittar efter.. schema hittar man under manuallänken..

Mvh Rick

Användarvisningsbild
Rille

Re: PEQ KT DN410 sänka nedre gränsfrekvens

Inläggav Rille » 2014-11-24 21:15

Efter att ha studerat schemat så tror jag att värsta frekvenstjuvarna i apparaten är LFcut funktionen och HFcut funktionen.. Såklart tänker ni då.. :D Ja! men nu finns de funktionerna som variabla filter i apparaten.. så den lustigheten bjuder jag gärna på.. :lol: Det begränsar ju letandet vart i apparaten man hittar "felet".. sidan heter "Channel A filter/switch section(sheet 2)" och dessa filter skulle jag kunna tänka mig att koppla förbi. Antingen så att "Level" funktionen finns kvar eller direkt på channel EQ-in switchen (SW3) som kopplar förbi hela apparaten, och då koppla den till första PEQsektionen i stället. Och här fastnar jag..
Hur görs detta på ett bra sätt?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-24 21:18

Ja eller utöka dessa filters frekvensomfång..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-25 08:09

Lyckades inte öppna manualen, får ett felmeddelande. Hittade en annan med dåligt schema. Det sitter några kondensatorer i serie med signalen vid low cut sektionen, C15-15-17-18, påverkar kanske basavskärningen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-25 08:54

Jag tittar på Filter E, som verkar vara utgångsfiltret, där kondingarna C3-C14 och poten VR3 bestämmer gränsfrekvensen och switchen SW.1 sätter frekvensområdet. Jag tror det är där du skall uppehålla dig.

Filtrerna A-D är förvisso identiska med E.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-25 21:22

Jo så vitt jag förstår så är det kondingarna C15-18 som begränsar nedåt och antingen C19, 20 eller C21, 22 som begränsar uppåt. Men ska jag köpa större eller mindre kondingar för lf-cut respective hf-cut?
Almen E-filterdelen är en peq och de vill jag inte ändra på. På utgången sitter det dock två kondingar C6, 7 och C13, 14. Dessa kan möjligen också behövas ändras med först fixa lo och hi-cut.. det närmar sig en lösning..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-25 23:36

Har jag förstått rätt?
Påstående för filterfunktion 12db/oktav hp. Om kondensatorernas värde dubleras sänks nedre gränsfrekvensen till hälften av sitt ursprungliga värde om motståndet är detsamma?

Påstående för filterfunktion 12db/oktav lp. Om kondensatorernas värde halveras så så höjs övre gränsfrekvensen till det dubbla av sitt ursprungliga värde om motståndet är detsamma?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-26 08:31

Ja, det är rätt men det krävs två led. Varje led ger 6 dB/oktav.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-26 15:27

Rille skrev:Jo så vitt jag förstår så är det kondingarna C15-18 som begränsar nedåt och antingen C19, 20 eller C21, 22 som begränsar uppåt. Men ska jag köpa större eller mindre kondingar för lf-cut respective hf-cut?
Almen E-filterdelen är en peq och de vill jag inte ändra på. På utgången sitter det dock två kondingar C6, 7 och C13, 14. Dessa kan möjligen också behövas ändras med först fixa lo och hi-cut.. det närmar sig en lösning..

OK.

C15-C18 ligger i serie, så vill du sänka frekvensen där så skall de vara stora. C19-C20 kortar till jord (och ser mera ut som stabiliseringskondingar) och bör i sådana fall vara små.

Men du kanske skall vänta på svar av någon som faktiskt har koll. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-26 16:42

Schemat saknar värden på komponenterna. Någon kan säkert räkna på det om de fanns tillgängliga.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-26 17:43

Frisk vågat hälften brunnet.. nejdå! jag har inte så bråttom.. men jag tror att jag klurat ut det. Apparaten är uppbyggd i skikt så det blir till att löda ur korten ur varandra så det lutar åt ett helgprojekt för mig. Det blir större (dubbelt så stora om det får plats) respektive mindre (typiskt halva värdet..) kondingar som åker dit om det är fysiskt möjligt. I övrigt är det en himla trevlig apparat som på ett snyggt sätt trollar bort störande rumsresonanser och faktiskt även skulle kunna kompensera för dåliga mikar eller dålig medhörning i studios (Oj vad snäll jag var emot div tekniker nu.. :-)) d.v.s. agera nolomfilter.. För varje filter så finns en switch som bestämmer om filtret ska agera i registret 20-200hz, 200-2khz eller 2k-20khz. ställer man in ett filter att höja från 20hz och Qvärdet ställs på högsta så höjs tonkurvan från ca 300hz och ned precis som nolom, och vill man ta ned diskanthöjningen från sssande diskanthöjda mikar så går ju det bra också. :-)
5 filter räcker oftast och skulle det inte räcka så bör man nog ta en ordentlig titt på akustiken i sitt rum i stället. Den bästa funktionen är att det finns en bypas-knapp som kopplar bort apparaten utan att man behöver fysiskt gräva bakom stereon och koppla om där om man vill spela utan filtret inkopplat. :-)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-01-01 20:41

Nu är moddningen klar! :-) resultat -0,5db vid 5hz och snörrakt så långt datorn mäter (20khz). Jag kopplade bort hi-cut och lo-cut kretsarna genom att löda bort kondensatorerna C15 och C16 efter IC3B och lyfte på inkommande ben på motstånd R33. Från C15 till inkommande ben på R33 löddes en kopplingstråd.. jag blev mycket nöjd med resultatet. En lödstation med vakumsug är att rekomendera då många lödningar håller korten..

Återgå till Teknikforum