Sluten låda eller portad med högpass?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Sluten låda eller portad med högpass?

Inläggav Xiro » 2015-01-08 14:33

Hur står sig sluten låda utan högpass i förhållande till portad (BR eller MLTL) med högpass när det gäller att begränsa konutslag och effekttålighet? Och är det några andra aspekter, t ex fasgång, som är värda att beakta i detta?

Är det väldigt mycket bättre med den branthet man får i det portade alternativet, även om man typ aldrig spelar jättestarkt? Är det någon viktig fördel med den slutna varianten?

Kontexten är att registret under högtalarnas ska fyllas av subwoofer.

Ett höftat exempel:
a) Slutna toppar med F3 runt 80 Hz.
b) Portade toppar med F3 runt 50 Hz, högpass för F3 vid 80 Hz.
Båda med hyfsat matchande LP på subben.
Samma lådvolym för topparna i a och b (här är jag ute på hal is, detta kanske ställer till det?).

Välkomnar alla tankar, råd och idéer!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Sluten låda eller portad med högpass?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-08 14:49

Min första tanke är att det vore så mycket enklare om du simulerade själv. Då kan du se konutslag, effektåtgång med mera för vilka frekvenser du vill.
Det beror ju på så mycket olika faktorer att ett korrekt svar blir väldigt komplicerat känner jag, men jag skall göra ett mindre och förenklat försök iaf.

Väldigt förenklat så ligger det till så här så vitt jag vet:
1. En portad låda ger lägre konutslag runt avstämningen jämfört med en sluten låda.
2. Under den portade lådans avstämningen så ger den portade lådan större slaglängd. Samt att den slutna lådan har en luftfjäder som hjälper till att förhindra bottning.
3. Ovanför den portade lådans avstämning så är de två lådorna lika.

Vad ger detta oss då? Jo att om du inte kommer spela frekvenser under den portades avstämning så kräver den portade mindre slaglängd i hela registret. Spelar du frekvenser långt under avstämningen så kan faktiskt den slutna lådan klara sig bättre.
Sätter du dock en HP på den portade så kan du få en konstruktion som ger mindre konutslag än den slutna i alla register med skillnaden att den slutna faktiskt fortfarande spelar de lägsta frekvenserna som den portade lådan nu filtrerat bort.

Om vi då går över till fas så har en portad låda en större grupplöptid än en sluten låda. HP-filtret tillför ytterligare fasvridning,

Några tankar bara:
Ett HP-filter vill du väl ha på topparna oavsett om de är slutna eller portade när du skall integrera dem med basar?
Jag kör själv med HP-filtrerade slutna toppar som möter LP-filtrerade slutna basar.

Portade lådor bir oftast större än slutna om man vill göra dem optimalt. Så risken blir i ditt exempel att antingen så är de slutna onödigt stora eller så blir de portade för små.

Mitt tips är dock fortfarande att simulera. Det är både lärorikt och intressant :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 14:55

Tack Andreas! Min subbe (XTZ 99 W10.16) har LP 12 dB/oct, därav överväger jag att inte ha HP om jag kör slutna toppar eftersom de förhoppningsvis matchar varandra. Men 12/12 kanske har nackdelar som jag inte inser? (Bortsett ifrån konutslag och effekttålighet.)

Ps. Kan man simulera delat system i WinISD? F n är det den enda simulering jag "kan". Laddade ner Basta! en gång och kom inte riktigt in över tröskeln, tiden och tålamodet saknades. Men det kanske finns någon enkel tutorial för Basta! som jag enkelt kan stödja mig på?
Senast redigerad av Xiro 2015-01-08 15:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-08 14:58

Xiro skrev:Tack Andreas! Min subbe (XTZ w99 10.16) har LP 12 dB/oct, därav överväger jag att inte ha HP om jag kör slutna toppar eftersom de förhoppningsvis matchar varandra. Men 12/12 kanske har nackdelar som jag inte inser? (Bortsett ifrån konutslag och effekttålighet.)

Ok jag förstår. Sitter det alltså ett 12/okt LP-filter i basen som inte går att koppla ur? Hur har du tänkt att koppla in basen? Om du kör via en receiver så har du förmodligen ett 24dB/okt filter i denna.

Att dela så lågt som 12/12 har jag aldrig hört tror jag så jag kan inte uttala mig om hur det blir, men jag är försiktigt skeptiskt kan man säga.

WinISD kan jag inte utan kör själv med Basta. Det tar en liten stund att lära sig, men det mesta är ganska tydligt kan jag tycka. Tror det finns en guide här på forumet om du söker.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 15:07

I basen sitter ett variabelt LP 40-250 Hz, som är 12 dB/okt om jag förstått rätt. Skulle nyss dubelkolla det, för det är ju en ovanligt flackt, men hittar inte data för det just nu. Detta LP går ej att koppla ur, men jag gissar att 250 Hz är så högt att det i praktiken kan betraktas som bortkopplat om man väljer att komplettera med LP+HP vid 80 Hz - tänker jag rätt?

Om jag kör 12/12 så skulle jag inte använda delningen i eventuell receiver. Just nu kör jag traditionell tvåkanals Arcam. Ja 12/12 är ju väldigt flackt jämfört med 24/(12+12). Nån här som gett 12/12 en seriös chans?

Ps. Jag ska vara tydlig att detta funderade hör ihop med mina kluringar kring finlådor till mina brebandare, http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=55915&start=30.

Ps. Ev kommer bioreciever in i bilden ändå, om det blir aktuellt med bio i vardagsrummet, och möjligen för att få integrerad dac samt kunna prova rumskorr. Jag hör inte över 13 kHz, vilket jag gissar kan vara förlåtande för brister i rumskorr :)).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-08 20:46

18 dB/oct säger manualen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 21:25

Tack Darkg! Jag sökte t o m igenom PDFen men missade det, o minnet svek :oops:
Hmm, 18 dB/okt antyder då bra linjering mot typisk BR?
Eller, med reciever som har 24/12, så blir det 24/(12+12) med slutna toppar, vilket är bra?
Samma reciever med BR-toppar blir 24/(12+18), och det blir sämre, eller kanske kan funka?
Eller man bör kanske mäta i praktiken och inte bara anta "typvädena" 12 resp 18?
Jag är dock rädd för att mätkurvan kommer att vara svårtolkad, dels väldigt knölig och kanske även svår att koppla till det verkliga lyssningsintrycket.

(Ovan, i fallen med receivern, antar jag att deln på subben sätts på 250 Hz för att ha så lite inverkan som möjligt, och receivern ställs att dela vid cirka 80.)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 21:41

Kollade manualen igen, men hittar inget om brantheten på LP-filtret. På XTZs hemsida finns dock ett diagram där jag läser av 12 dB/okt. Var ser du 18 Darkg?

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-08 22:00

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 22:13

Ok, jag kollade svenska manualen och där saknas just den textsnutten. Kanske avsiktligt med tanke på att deras eget diagram visar 12 dB/okt? Diagrammet är kanske det mest relevanta, det ser ut att baseras på mätning. 18 dB/okt i manualen kanske är något teoretiskt eller helt enkelt felskrivet. Tror jag drar ett mail till dem o frågar för säkerhets skull, kan ju röra sig om olika versioner också.

Återgå till Teknikforum