Hej
Jag har råkat ut för en märklig sak som någon gärna får kommentera. Jag har på s.k. vinst o förlust köpt en Emotiva DC-1, dac + hörlursförstärkare och jag märkte direkt en egenskap som jag inte gillade. Utan att ha någon ingång ansluten (dvs ingen signal alls i enheten), kan jag i hörlurar tydligt höra mjuka "steg" när jag justerar volymen. Håller jag t.ex. nere Vol + knappen på fjärren kommer ett tydligt "fruppppp" i ena örat när volymen närmar sig, och når taket på +12 dB. Detta ljud hörs även om jag ansluter en källa och lyssnar med signal. Tre olika lurar testade, hörs i alla tre, vrider man på enhetens volymratt dyker samma fenomen upp. Ett kort test med aktiva högtalare ger att fenomenet inte verkar uppstå på de analoga utgångarna, men det är ju en klen tröst.
Nu till det som jag tycker är mycket märkligt. Vid kontakt med Emotivas support säger dom rätt konstiga saker, enligt min mening. Det första är att detta skulle vara helt normalt, med den konstruktionen av den analoga volymkontrollen i DC-1... Citat från K på Emotiva: "I've found that most units with true stepped volume controls introduce at least some noise when the control is operated (although a simple potentiometer usually does not)." Och: "Honestly, we neither specify nor measure the amount of noise that is acceptable WHILE THE VOLUME CONTROL IS IN MOTION, since this isn't something most people care about."
Och i ett föregående svar säger han: "I've certainly heard other products where very loud clicks are audible. (I can also tell you that I don't hear ticks on my DC-1 with the headphones we have here).", dvs hans egen enhet ger inga dylika ljud, eller så kan han inte höra dom..... Att han sedan säger: "we'll be glad to fix it if you return your DC-1 here for service; however, if we're talking about tiny ticks, then I can't promise that they can or will be entirely eliminated" gör ju inte att jag litar på att dom kan/vill fixa detta, så ett återköp kommer nog att ske, jag har några dagar till på att bestämma mig.
Emotiva säger följande om konstruktionen på sin produktsida: "Each channel of the DC-1 is controlled by its own Muses 72320 precision digitally controlled analog ladder volume control, operated in our proprietary dual gain mode, for perfect channel tracking, low noise and distortion, and 0.25dB resolution."
Min egen erfarenhet säger mig att biljud som uppstår när man justerar en volymkontroll, indikerar någon form av fel, men jag kanske inte har träffat på saker med "analog ladder" konstruktioner tidigare. Har ni?
/tomas