Normalt med biljud från analog volymkontroll i en DAC?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Hamster

Normalt med biljud från analog volymkontroll i en DAC?

Inläggav Hamster » 2015-01-08 08:05

Hej

Jag har råkat ut för en märklig sak som någon gärna får kommentera. Jag har på s.k. vinst o förlust köpt en Emotiva DC-1, dac + hörlursförstärkare och jag märkte direkt en egenskap som jag inte gillade. Utan att ha någon ingång ansluten (dvs ingen signal alls i enheten), kan jag i hörlurar tydligt höra mjuka "steg" när jag justerar volymen. Håller jag t.ex. nere Vol + knappen på fjärren kommer ett tydligt "fruppppp" i ena örat när volymen närmar sig, och når taket på +12 dB. Detta ljud hörs även om jag ansluter en källa och lyssnar med signal. Tre olika lurar testade, hörs i alla tre, vrider man på enhetens volymratt dyker samma fenomen upp. Ett kort test med aktiva högtalare ger att fenomenet inte verkar uppstå på de analoga utgångarna, men det är ju en klen tröst.

Nu till det som jag tycker är mycket märkligt. Vid kontakt med Emotivas support säger dom rätt konstiga saker, enligt min mening. Det första är att detta skulle vara helt normalt, med den konstruktionen av den analoga volymkontrollen i DC-1... Citat från K på Emotiva: "I've found that most units with true stepped volume controls introduce at least some noise when the control is operated (although a simple potentiometer usually does not)." Och: "Honestly, we neither specify nor measure the amount of noise that is acceptable WHILE THE VOLUME CONTROL IS IN MOTION, since this isn't something most people care about."

Och i ett föregående svar säger han: "I've certainly heard other products where very loud clicks are audible. (I can also tell you that I don't hear ticks on my DC-1 with the headphones we have here).", dvs hans egen enhet ger inga dylika ljud, eller så kan han inte höra dom..... Att han sedan säger: "we'll be glad to fix it if you return your DC-1 here for service; however, if we're talking about tiny ticks, then I can't promise that they can or will be entirely eliminated" gör ju inte att jag litar på att dom kan/vill fixa detta, så ett återköp kommer nog att ske, jag har några dagar till på att bestämma mig.

Emotiva säger följande om konstruktionen på sin produktsida: "Each channel of the DC-1 is controlled by its own Muses 72320 precision digitally controlled analog ladder volume control, operated in our proprietary dual gain mode, for perfect channel tracking, low noise and distortion, and 0.25dB resolution."

Min egen erfarenhet säger mig att biljud som uppstår när man justerar en volymkontroll, indikerar någon form av fel, men jag kanske inte har träffat på saker med "analog ladder" konstruktioner tidigare. Har ni?

/tomas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Normalt med biljud från analog volymkontroll i en DAC?

Inläggav Svante » 2015-01-08 12:35

Det du beskriver har jag hört när jag spelar bastung musik samtidigt som jag ändrar volymen. Det uppkommer för att man har en "nära-DC"-signal och ändrar volymen i snabba steg. Om det händer utan signal så måste det antingen finnas en liten DC-signal in på volymkontrollen, eller så går det digitala störningar in i signalvägen.

Sen kan man fråga sig hur viktigt det är att det kommer ett litet störljud när man använder volymkontrollen i ett läge som normalt inte används (du är väl inte så ofta uppe på + 12 dB?). Jag tror att det här är priset man betalar för att göra sig av med analoga volympottar, som ju har en hel del andra problem. Enda sättet som jag kan se att man kan lösa det här riktigt snyggt är digitalt, då kan man lägga in en liten tidskonstant i faktorn som DSPn varierar volymen med. Då slipper man dessutom den lilla dist som analoga volymkontrollskretsar tillför.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hamster

Inläggav Hamster » 2015-01-09 08:09

Ja, det där med DC är han inne på. Tråkigt för mig bara att dom inte verkar "veta". Jag har själv jobbat med kontroll o support av hårdvara hos tillverkare (synthesizers) och där var det noga med Quality Control, att allt som tillverkades skulle uppföra sig likadant. Det verkar bara vara i hörlursutgången som detta inträffar.

Visst kan man tycka att det finns värre saker att irritera sig på, men jag tycker inte detta är acceptabelt från en tillverkare 2014. Speciellt inte när man har internationell "postorder" och service endast kan ske på moderskeppet. Och Emotiva argumenterar ju att detta måste anses vara "normalt", trots att deras egen enhet inte visar på fenomenet. Det kanske är det som retar mig mest, även om jag inte med säkerhet kan säga att jag har använt prylar med denna typ av "analog ladder" konstruktion tidigare.

/tomas j

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-09 11:10

Hamster skrev:... men jag tycker inte detta är acceptabelt från en tillverkare 2014.

Det är nog dessvärre så att 2014 så optimeras konstruktionerna så att kundernas klagomål balanseras mot kostnader. Alltså inte att kundernas klagomål minimeras, vilket är en helt annan sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-01-09 14:00

Frågan är väl om det verkligen är ett problem?
Hur ofta varierar man volymen utan att spela upp något och hur högt låter det om "kontrolljudet"? Jag gissar att det inte är hörbart om man spelar musik och varierar volymen. Då borde ju rimligen det vara ett icke-problem för de flesta användare vilket reaktionen från tillverkaren kan tyda på. Det är väl ganska sällan man öht ändrar nivån på uppspelningen så det borde även ur den synpunkten vara ett marginellt problem.
Man kan ju dessutom även vända på det och tycka att det är bra att man får ett kvittensljud på att man skruvar upp volymen mot max när man inte spelar musik så att man kan bli förberedd på att det kommer att låta mycket högt när väl musiken går igång.
Idea what a great ID

Återgå till Teknikforum