Bryggkoppla icke bryggkopplingsbar förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Bryggkoppla icke bryggkopplingsbar förstärkare?

Inläggav BPM » 2015-01-10 20:54

Funderar.. det finns ju ganska många stereoslutsteg som kan bryggkopplas. Det finns även en hel del som inte har funktionen. Kan alla slutsteg bryggkopplas men funktionen som sådan bortrationaliserats av något skäl eller krävs en speciell hänsyn som tagits redan under konstruktionsfasen?
Vore intressant om man med lite inte alltför komplicerat trixande kunde bryggkoppla även slutsteg som inte har omkopplare eller för ändamålet uppmärkta terminaler men då göra det internt.
Möjligt?
Frågan uppstår av att det finns möjlighet att införskaffa två identiska stereoslutsteg men där effekten per kanal blir otillräcklig. Kan man på något vis bryggkoppla dessa totalt 4 kanaler till 2st med dubbla eller tredubbla effekten vore ju saken en annan...
Mycket trevlig!

Kraniet

Re: Bryggkoppla icke bryggkopplingsbar förstärkare?

Inläggav Kraniet » 2015-01-10 21:14

underlättar nog att veta vilka slutsteg det är.

som jag förstått det beror bryggkopplingsmöjligheten på om konstruktionen redan bygger på bryggkopplade kanaler eller ej. Men jag kan ha missförstått det.

Sen vet jag inte om det behovs kretsar för själv bryggkopplingen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-01-10 21:23

Kraniet skrev:underlättar nog att veta vilka slutsteg det är.

som jag förstått det beror bryggkopplingsmöjligheten på om konstruktionen redan bygger på bryggkopplade kanaler eller ej. Men jag kan ha missförstått det.

Frågan gäller generellt, men det aktuella fallet rör Muse One Hundred Sixty.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2015-01-11 00:03

Det generella svaret är att alla slutsteg där ena polen av högtalarutgången är kopplad till jord i nätdelen kan bryggkopplas. Slutsteg som redan är bryggkopplade internt kan inte bryggkopplas en gång till. Sedan måste man också ta hänsyn till den ökade lasten när man bryggkopplar. Bryggkopplar man ett stereoslutsteg ser vardera kanalen hälften av lasten. Ditt specifika slutsteg känner jag tyvärr inte till.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-12 00:56

BPM skrev:Funderar.. det finns ju ganska många stereoslutsteg som kan bryggkopplas. Det finns även en hel del som inte har funktionen. Kan alla slutsteg bryggkopplas men funktionen som sådan bortrationaliserats av något skäl eller krävs en speciell hänsyn som tagits redan under konstruktionsfasen?
Vore intressant om man med lite inte alltför komplicerat trixande kunde bryggkoppla även slutsteg som inte har omkopplare eller för ändamålet uppmärkta terminaler men då göra det internt.
Möjligt?
Frågan uppstår av att det finns möjlighet att införskaffa två identiska stereoslutsteg men där effekten per kanal blir otillräcklig. Kan man på något vis bryggkoppla dessa totalt 4 kanaler till 2st med dubbla eller tredubbla effekten vore ju saken en annan...

Bryggkoppling innebär att två förstärkare, som har minusterminalen kopplad till jord, kopplas samman vid jord och sedan kopplar man högtalaren mellan de båda förstärkarnas pluspoler. Man driver förstärkarna med inverterad fas så när spännningen stiger (mot jord) i den ena kanalen så sjunker den lika mycket (mot jord) i den andra kanalen. Maximalt spänningssving ökar med en faktor 2, men det innebär också att varje förstärkare "ser" en impedans som är halva lastimpedansen. Om man har en last på 8 ohm så "uppfattar" varje förstärkare det som 4 ohm. Skall man kunna utnyttja hela potentialen för spänningssvinget måste varje förstärkare kunna lämna dubbel så mycket ström i 4 ohm som i 8 ohm, så i regel blir det mindre.

Mycket stora förstärkare är ofta redan permanent internt bryggkopplade eftersom det håller ner matningsspänningarna ganska rejält. Man slipper farligt höga spänningar mot jord och kan använda billigare (och bättre?) komponenter. Då går det inte att bryggkoppla dem "en gång till". En stereoförstärkare som inte har en intern bryggkopplingsmöjlighet kan man mata med en extern enhet som inverterar fasen (eller bygga in en modul i förstärkaren) och ansluta lasten "bryggat", men det sker förstås på egen risk vad gäller t.ex. stabilitet, överlastningsskydd (SOA) och offsetreglering... HELT på egen risk. Så visst går det att utföra kopplingen, men hur det sedan går - det är en annan fråga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-12 14:37

BPM skrev:
Kraniet skrev:underlättar nog att veta vilka slutsteg det är.

Frågan gäller generellt, men det aktuella fallet rör Muse One Hundred Sixty.

här är en test från stereophile.
http://www.stereophile.com/solidpoweramps/491muse/

två saker stod ut. Dels så är de rejält skurna i basen. -1,75 dB vid 20 Hz och -1 vid 28 Hz. ganska rejält alltså.
Sen hade testexemplaret problem med biasinställningen för ena kanalen.

det förra kanske man kan leva med, det senare kan dock vara värt att fundera på och kanske kolla upp/justera.
Vet inte om artikeln förtäljer huruvida det klarar bryggning.

men du kan ju maila muse och fråga http://www.museelectronics.com/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-13 00:37

DQ-20 skrev: En stereoförstärkare som inte har en intern bryggkopplingsmöjlighet kan man mata med en extern enhet som inverterar fasen (eller bygga in en modul i förstärkaren) och ansluta lasten "bryggat", men det sker förstås på egen risk vad gäller t.ex. stabilitet, överlastningsskydd (SOA) och offsetreglering... HELT på egen risk. Så visst går det att utföra kopplingen, men hur det sedan går - det är en annan fråga.

För att provköra kan man vända fasen på ena kanalen med något ljudredigeringsprogram (t.ex. audacity) eller fasvända den vändbara kanalen på pickupen på en vinylspelare. (Det "går" bara att fasvända ena kanal eftersom andra kanalen normalt har signaljord kopplad till delar av chassiet på pickupen).

Återgå till Teknikforum