Svante skrev:Lågt Vas, viss fs ger hög mms. Hög mms ger behov av stort Bl för given verkningsgrad. Stor Bl=dyrt.
Lågt Vas ger också liten lådvolym, liten lådvolym ger problem i basreflexsystem, man blir inklämd i ett hörn map max utnivå, pipresonanser (rörlängd) och undre gränsfrekvens (helmholtzresonans). Element med låg Vas behöver därför kombineras med slavbas=dyrt.
Edit: När jag läser trådfrågan hade den en annan vinkel än det jag svarade på. Alltså, varför styvar man inte upp fjädringen utan att ändra mms, och låter fs stiga tills Qts blir typ 0,4. Då är nog svaret att lågt fs säljer, och att låga Qts möjliggör dimensioneringar med lätt avrullande tonkurva mot låga frekvenser, vilket man kanske vill som kompensation för rummet.
Det är din Edit som är mest på problemet. Det andra visste jag redan. Om man skall renodla det så handlar det om att lådans luftfjäder får stort inflytande på båda resonanssystemen. Om elementets komplians är låg kommer fjädringen som kommer från lådan spela proportionerligt stor roll och man får mindre frihetsgrader att justera de båda resonanssystemen. Fördelarna med basreflex handlar ju inte bara om ökad kapacitet utan också om att man får tillgång till ett extra polpar som kan användas för att knäcka till tonkurvan. Med hög komplians kopplas ju dessa poler hårt till varandra. Fördelen är att elementets resonansfrekvens och q blir känsligt för lådstorlek och så får fh bli något "som passar". Jag har också funderat på om det inte kan vara bra att ha lite "rejälare" upphängning när man kommer en bit under fh.
/DQ-20
PS. Vill man leka lite kan man titta på Seas Excel W26FX001 och W26FX002 och simulera lite. De är mycket lika förutom komplians och, i viss mån, konvikt.