Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag har sett den analysen men kan inte förstå den.
Här är ett exempel på ett musikstycke från en "audiofil"-skiva med akustisk musik. Ska jag tolka det så att det finns en ton med 18Hz där? Det är inte helt rimligt med tanke på de instrument som förekommer.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Jag har sett den analysen men kan inte förstå den.
Här är ett exempel på ett musikstycke från en "audiofil"-skiva med akustisk musik. Ska jag tolka det så att det finns en ton med 18Hz där? Det är inte helt rimligt med tanke på de instrument som förekommer.
Det kan ju vara en lastbil som åker förbi utanför studion just då. Eller en fläkt i studions ventilationssystem. "Tonen" ligger också 25 dB under nyttosignalen, så det är inte otroligt att det är en störning. Man kan behöva vandra lite fram och tillbaka i ljudfilen och se hur spektrum ändrar sig för att man ska förstå vad det är för ljud. Det blir lite robustare om man medelvärdesbildar över en hel låt, men å andra sidan kan man missa detaljer då. MasVis gör det (men visar bara ner till 20 Hz).

AndreasArvidsson skrev:Lite klen låt du kört Per. Denna är roligare
PerStromgren skrev:Just den analysen visar medelvärde för hela låten, ca 3 minuter.
Hur ska man förstå spektrat under 20 Hz? Är det bara något matematiskt? Det ändrar sig när jag pillar med size-paramteren.
PerStromgren skrev:Tjackan är igång, gissar jag!
PerStromgren skrev:Jag tror att jag ska spela in en skala på pianot och ser hur analysen ter sig när jag själv kontrollerar (hm...) inspelningen. Det kan kanske vara lärorikt.
PerStromgren skrev:Det snackas om djup bas på den och den skivan. Kan man med något enkelt datorprogram kolla "lägsta tonens" frekvens i en ljudfil?
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Det snackas om djup bas på den och den skivan. Kan man med något enkelt datorprogram kolla "lägsta tonens" frekvens i en ljudfil?
Både ja och nej.
Självklart kan man göra en analys av vad som finns på ett fonogram, men den dominerade energin i de allra lägsta registren är sällan toner. Så frågan är vad det är för sorts information du söker. Är det vilken ton som musikerna spelat som lägst som du undrar över, eller hur höga nivåer som finns på skivan, i de väldigt lågfrekventa banden?
Det finns inget bra program som jag känner till som själv (pålitligt) kan svara på frågorna, men det finns gott om program man kan använda för att visualisera fonogrammets innehåll, och som en kunnig bedömare kan titta på och ge dig svar på det du undrar över.
Men praktiskt taget alla inspelningar innehåller energi vid väldigt låga frekvenser (bråkdelar av en Hz), men inte så mycket. Och när man mäter lågfrekvent energi (eller tonfrekvent i vilket register som helst) så måste man minnas att amplituduppgifter man får från mätprogram inte behöver motsvara de verkliga amplituderna, som de ser ut på ett oscilloskop.
Så länge man mäter på ljud som är mera komplexa än en ren sinuston så påverkas apparatens uppfattning om amplituden av massor av olika saker, exempelvis mätbandbredden. Mäter man med oscilloskop så är ju mätbandbredden oändlig, eller har i varje fall försumbara begränsningar, och då avgör man ju frekvensen genom att titta på vågformerna. Mäter man med någon sorts spektralanalys/FFT-program som presenterar resultatet grafiskt mellan en X- och en Y-axel som visar frekvens och amplitud, så är helt enkelt inte det som visas som "amplitud" alldeles kompatibelt med den verkligen fysikaliska amplituden för "tonen" såsom man kan avläsa med ett oscilloskop. Det kan bli väldigt mycket "fel" till och med. Jag skriver "fel" även om det inte handlar om ett fel i ordets rätta betydelse, bara om en risk för feltolkning från den som inte är insatt tillräckligt i saken.
Kort sagt - visar en spektralanalys amplituden -X dB för någon frekvens, så är det troligen sant, men vad det betyder är inte entydigt. Det kan vara ett mått som är högt på grund smal mätbandbredd i kombination med att signalen har varat länge, det kan vara ett mått som är lågt på grund av att tonen haft lite grundton, det kan vara ett mått som är lågt på grund av svajjig ton och smal mätbandbredd, det kan vara ett mått som är högt på grund av stor mätbandbredd och mycket störningar i aktuellt register...
PerStromgren skrev:Jag har sett den analysen men kan inte förstå den.
Alexi skrev:PerStromgren skrev:Jag har sett den analysen men kan inte förstå den.
I mina mätningar i tråden om <20Hz bas, så använder jag Blackman window, istället för Hanning.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=47372
PerStromgren skrev:Alexi skrev:PerStromgren skrev:Jag har sett den analysen men kan inte förstå den.
I mina mätningar i tråden om <20Hz bas, så använder jag Blackman window, istället för Hanning.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=47372
Ok. Står det i tråden varför du valt Blackman?

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster