Ray tracing med sfärisk ljudkälla, hur göra ljudkällan?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Ray tracing med sfärisk ljudkälla, hur göra ljudkällan?

Inläggav Naqref » 2005-12-07 15:21

Hej kära forumdeltagare!

Ett problem har infunnit sig. Jag önskar att testa lite ray tracing med en sfärisk ljudkälla men har lite problem att komma på hur man ska kunna räkna ut en jämn fördelning av 'strålarna' på en sfär. Någon som har ett tips? Det hela ska göras i matlab.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
maan8517
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2005-07-05

Inläggav maan8517 » 2005-12-07 18:34

Hej,

är det nåt sånt här du letar efter?

http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/g ... erepoints/

Även om metoderna är ineffektiva enligt författaren så kanske de duger i din applikation?

/Mattias

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-12-07 18:42

Ser ut som det är det jag sökte. Tackar!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-12-07 21:04

Har nollkoll på det där, men kan man inte slumpa ut strålarna om de är många?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-12-07 22:20

Svante skrev:Har nollkoll på det där, men kan man inte slumpa ut strålarna om de är många?


Borde man ju kunna om man räknar med extremt många men då tar nog ray-tracingen rätt lång tid. Inte optimalt i min tillämpning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 15 gäster