Dynaudio Nuance

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Krille73

Dynaudio Nuance

Inläggav Krille73 » 2015-02-04 13:31

Hej på er där ute. Jag funderar på att ge mig på att bygga enligt Dynaudio Nuance ritningar som jag har fått hjälp att hitta. Jag är lite osäker på om det är en 4 ohm eller 8 ohm bas dom de har räknat med. Jag har en 8 ohm 17W75LQ esotec bas , men den ska vara rätt lik den 17W75XL bas som de har till Nuance. Det är bara frågan om de har 4ohm eller 8ohm. Har någon byggt dessa högtalare och kan ge lite input om för och nackdelar. I tråden nedan kan man hitta ritningarna till Nuance.
http://www.gattiweb.com/dynaudio.html

Tack på förhand

Kraniet

Re: Dynaudio Nuance

Inläggav Kraniet » 2015-02-04 16:38

elementbeteckningen slutar med 06 så jag skulle tro det är en 6 ohms variant de använt.
för ett 8 ohms element behövs isf en något större spole. Sen måste nog diskanten dämpas något också för att det ska passa ihop.
Mvh
Magnus

Krille73

Inläggav Krille73 » 2015-02-04 21:38

Tjänare igen. 17W75XL ska bara finnas i 4 eller 8ohm variant , de är det som är lite konstigt. Kan man räkna ut med komponenterna i basfiltret om det är 4 eller 8 ohm bas , även om man inte vet delningsfrekvensen. :?:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-04 22:39

Krille73 skrev:Tjänare igen. 17W75XL ska bara finnas i 4 eller 8ohm variant , de är det som är lite konstigt. Kan man räkna ut med komponenterna i basfiltret om det är 4 eller 8 ohm bas , även om man inte vet delningsfrekvensen. :?:

ja jag vet itne. det kan ju hända att dynaudio hade en speciell modell till högtalarna. är inte så ovanligt ändå.

att lista ut delningsfrekvens är nog svårt skulle jag tro.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-04 22:43

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-02-05 09:45

Kontakta Dynaudio och fråga? Ibland är företagen hjälpsamma.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-11 15:52

Krille73 skrev:Hej på er där ute. Jag funderar på att ge mig på att bygga enligt Dynaudio Nuance ritningar som jag har fått hjälp att hitta. Jag är lite osäker på om det är en 4 ohm eller 8 ohm bas dom de har räknat med. Jag har en 8 ohm 17W75LQ esotec bas , men den ska vara rätt lik den 17W75XL bas som de har till Nuance. Det är bara frågan om de har 4ohm eller 8ohm. Har någon byggt dessa högtalare och kan ge lite input om för och nackdelar. I tråden nedan kan man hitta ritningarna till Nuance.
http://www.gattiweb.com/dynaudio.html

Tack på förhand

Jämför med schemat hos Dynaudio Foccus, där värdet på spolen är ungefär hälften och där baselementet anges ska vara 4 ohm. Det är fortfarande ungefär samma delningsfrekvens till diskantelementet. Baffelbredden på högtalarna är även ungefär lika stora också. Därav kan man sluta sig till att det 17W75XL-elementet i Dynaudio Nuance lär ska vara 8-ohmsvarianten. Jag skulle inte vara så orolig att köra med det elementet du har. Ifall nu inte Dynaudio har haft någon 6-ohmsvariant eftersom elementbeteckningen slutar på "06"...

Det gäller väl då att få tag på ett diskantelement också.

Men schemat för diskantfiltret ganska konstigt. Menar verkligen Dynaudio att "krysset" ska kopplas ihop i varje knutpunkt? Om så vore fallet skulle ju C6 och R3 inte ha någon verkan. Mer troligt är att krysspunkten inte ska lödas ihop, utan bara ska gå förbi varandra.

Lådan är lite märklig också då den har en egen overksam kavitet bakom diskantelementet.
Även sandlådan i botten är onödig, förutom att de vill att högtalaren ska ha en viss höjd förstås.

Det saknas även information om basreflexportens dimensioner, men där kan du säkert simulera fram en egen variant eller be forumet om råd. Dåtida basreflexrör brukade ha raka ändar, men det är brukar vara bättre att bygga portar med rundade ytter- och innerändar. Då behöver man även justera längden så att man tar hänsyn till det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Krille73

Inläggav Krille73 » 2015-02-12 23:04

Super tack för svaret. Jag ska kolla vidare lite till. Jag har två diskanter d260 och de ska enligt min vetskap bara tillverkats i 8 ohm.
Ha en bra dag och tack.
Jag kommer att rapportera hur bygget går ,när det väl går igång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-13 13:13

Om du har möjlighet att mäta Re, likströmsmotståndet över polerna på elementet så kanske det kan vägleda beträffande impedansen.
I databladet för 17W-75 XL står att Re är 3,0 för 4 ohm och 5,1 för 8 ohm. Om du har ett 6 ohms element så borde alltså Re ligga där emellan någonstans (ca 4 ohm).

Krille73

Inläggav Krille73 » 2015-02-14 10:22

Tjänare igen. Jag har två st basar Dynaudio 17W 75LQ esotec med 8 ohm och två st Dynaudio D260 esotec med 8 ohm. Nu vill jag bygga om högtalarlådorna och framför allt bygga om delningsfilterna. Hur lådorna ska se ut har jag rätt bra koll på men det är värre med delningsfilterna. Jag har hittat ritning på Nuance som jag tror skulle passa till minna element men jag vet inte om Nuance basen är 4 ohm eller 8 ohm som de har räknat med. Sen vet jag inte om de har justerat ner ohm över diskanter till 4 ohm. Eller har någon annan någon annan ide vad jag ska göra med mina element . Ha en bra dag allihopa som läser och angagerar sig i mitt lilla projekt . :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-14 18:33

Sorry, jag läste tråden lite slarvigt och trodde att dina basar var av typen "-06".

Du kan väl bygga ett par Nuance men strunta i Dynaudios filter och prova ut ett eget istället. Säkert både roligare och lärorikt.
Jag har själv 17W75 i ett par monitorer ihop med Morel-diskanter. Dynaudios basar är kända för att funka bra med enkla, flacka filter så det behöver inte bli så krångligt :) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-15 15:52

Ja, de gillar flacka filter, det betyder inte att det är bra. 75mm talspole på 6,5" element har definitivt sin påverkan på den fysikaliska verkligheten i en 2-vägare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Teknikforum