Krille73 skrev:Hej på er där ute. Jag funderar på att ge mig på att bygga enligt Dynaudio Nuance ritningar som jag har fått hjälp att hitta. Jag är lite osäker på om det är en 4 ohm eller 8 ohm bas dom de har räknat med. Jag har en 8 ohm 17W75LQ esotec bas , men den ska vara rätt lik den 17W75XL bas som de har till Nuance. Det är bara frågan om de har 4ohm eller 8ohm. Har någon byggt dessa högtalare och kan ge lite input om för och nackdelar. I tråden nedan kan man hitta ritningarna till Nuance.
http://www.gattiweb.com/dynaudio.htmlTack på förhand
Jämför med schemat hos Dynaudio Foccus, där värdet på spolen är ungefär hälften och där baselementet anges ska vara 4 ohm. Det är fortfarande ungefär samma delningsfrekvens till diskantelementet. Baffelbredden på högtalarna är även ungefär lika stora också. Därav kan man sluta sig till att det 17W75XL-elementet i Dynaudio Nuance lär ska vara 8-ohmsvarianten. Jag skulle inte vara så orolig att köra med det elementet du har. Ifall nu inte Dynaudio har haft någon 6-ohmsvariant eftersom elementbeteckningen slutar på "06"...
Det gäller väl då att få tag på ett diskantelement också.
Men schemat för diskantfiltret ganska konstigt. Menar verkligen Dynaudio att "krysset" ska kopplas ihop i varje knutpunkt? Om så vore fallet skulle ju C6 och R3 inte ha någon verkan. Mer troligt är att krysspunkten inte ska lödas ihop, utan bara ska gå förbi varandra.
Lådan är lite märklig också då den har en egen overksam kavitet bakom diskantelementet.
Även sandlådan i botten är onödig, förutom att de vill att högtalaren ska ha en viss höjd förstås.
Det saknas även information om basreflexportens dimensioner, men där kan du säkert simulera fram en egen variant eller be forumet om råd. Dåtida basreflexrör brukade ha raka ändar, men det är brukar vara bättre att bygga portar med rundade ytter- och innerändar. Då behöver man även justera längden så att man tar hänsyn till det.