Hur funkar detta överlastskydd?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur funkar detta överlastskydd?

Inläggav PerStromgren » 2015-02-22 10:41

Jag snubblade över detta överlastskydd på min ritt över internetprärien. Hur funkar det? Någon som vet?

http://www.valutronic.se/olp1.html
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur funkar detta överlastskydd?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-22 11:16

Det är väl ett PTC-motstånd i serie med högtalaren? Samma typ av säkring som finns i en del Ino piP (till diskanten). Nu vet jag inte hur detta fungerar som säkring för hela högtalaren eftersom diskanterna i regel inte tål vidare mycket jämfört med övriga register.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-02-22 12:27

Fungerar nog bra givet den spektrala fördelningen av effekten inte är hård.på diskanterna, dvs mycket energi högt i frekvens.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-22 13:08

PTC-motstånd, förstås, det borde jag kunnat räkna ut själv! Tack, då fattar jag.
Det står inget om resistans vid rumstemperatur, är den rimligt låg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 13:40

Det beror på tillverkare och säkringsvärde.

Men som regel är resistansen i sådana där så hög att man inte bara bör intruducera dem om inte kretsen där de läggs in redan har serieförluster som kan minskas motsvarande. En vanlig 5x20 rörsäkring är som regel lågohmigare och därför ett mycket bättre val, om man inte har möjlighet att bygga in skyddet på ett sätt som kompenserar dess resistans.

Det nämns även baselement, specifikt till och med, och där är det verkligen tveksamt om lösningen är den rätta. Skälet är att effekttåligheten hos baselement är mera komplex än för diskantelement på så vis att man ibland kan spela sönder baselement båda genom elektrisk och mekanisk överbelastning. Vilket som dominerar beror på frekvens och i viss mål vågform om man talar om komplexa signaler.

Så även om man kan säkra ett baselement med ett PTC-motstånd så skyddar det inte mot mekanisk överbelastning.

Det kan även nämnas att det element som typiskt behöver skyddas mest, är diskantelementet, och att sätta ett PTC-motstånd i serie med hela högtalaren är rätt så meningslöst som skydd för diskanten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-02-22 21:37

Kan man öht skydda ett element mot mekanisk sönderspelning mha passiva element? Jag försökte fantisera upp något men faller på att du behöver återkoppling på konens position och kan inte tillräckligt om det finns någon indirekt parameter som man kan använda?

Jag räknar inte en mikrobrytare i sere med signalen som en passiv lösning.

Men i teorin fungerar det ju, fast den plötsliga brytet av strömkedjan kanske hittar på något med alla serieinduktanser ?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-23 03:42

Som sidospår så kan ju nämnas att aktiv delning verkar vara bästa skyddet för högtalare.

Jag har aldrig hört talas om diskanter som körts sönder vid aktiv delning där slutsteget som driver diskanterna har klenare maxeffekt (vid galopperande klippning - men det går ju att begränsa effekten elektroniskt) än diskanterna är specade att tåla kontinuerligt.

Fast man kan tycka att dagens moderna hemmabiostärkare med DSP'er borde ha automatiskt skydd mot för hög effekt inom olika delar av frekvensspektrat och tillika skydd mot klippning...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-02-23 09:13

Jag menar att passiva filter har en inbyggd säkerhet mot vissa dödsorsaker hos diskantelement. Och därmed en något högre säkerhet då en felfunktion elimineras.

Ett passivt högpassfilter har en kondensator i serie med diskantelementet. Det ger ett direkt skydd mot likspänning på utgången.

Har du lågresistiva element kanske inte det befintliga DC-skyddet i förstärkaren klarar av att bryta utgången (feldimensionerat), om det öht finns.
Ex om du får genomslag i dina utgångstransistorer, dessa går i kortslutning och du får fulla matningen över elementet.
På diskanten får du en transient som går genom högpassfiltret, men den är begränsad av filtrets funktion.

Baselementet kommer givetvis gå i botten med en boom, jag har sett det ske en gång men genom snabbt agerande klarade det sig (det var mekaniskt hållfast och överlevde den termiska pulsen) . Jag är tveksam till att ett diskantelement skulle klara av motsvarande.

Annars är det bara att högpassfiltrera signalen i ett aktivt filter, medelvärdesbilda den och är medelvärdet över en viss triggnivå så bryter den signalen.
Ungefär så. Antingen i digitala domänen eller analogt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-23 15:15

Jag har aldrig spelat sönder ett element - hur fasen lyckas ni?
Spelar ni reklamradio på fullt pådrag?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-23 17:43

Det borde gå på ett ut med hur illa det blir vid kortvarig likström om slutstegets effekt förhåller sig till högtalarens effekttålighet på samma sätt hos diskanten som hos basen.

P.S. det är inga problem att köra sönder diskanter - det är bara att spela så att ett slutsteg klipper för hårt. Problemet med hård klippning är att en hel del av övertonerna hamnar ovanför högsta frekvensen man kan höra varpå man med örat tror att det inte blir så "farlig" klippning (man räknar med att diskanten tål en signal som ger en viss ljudstyrka och bortser från all effekt i ultraljudområdet).

Det går ju att köra sönder även andra element, men det krävs lite mer envishet :wink: Efter många års hård körning med ett slutsteg specat till ca 150W/kanal i 8 ohm så gav sig den ena högtalaren i ett par av RCF's gamla klenod L15P02, specad till 75W kontinuerligt, 100W max. Fast de satt i ett horn så det hördes knappt att talspolen var något skuren när man spelade, men med elementet löst så lät det vedervärdigt med de då mycket större konutslagen.

Återgå till Teknikforum