Bra mätmikrofon från 4sound?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Bra mätmikrofon från 4sound?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-23 17:02

Kalejdokom skrev:Vart vill jag komma? Jo, jag funderar förstås på om det är bättre att köpa en "korrekt" mik som utan korrigering ger rätt mätvärde direkt och att den kanske är mer noggrann än en "dålig" mik med korrigering. Någon som tror sig veta?

Ordet kalibrering kan få många att tro att en justering görs, så är det inte. Man mäter upp felen mikrofonen har. Riktigt dyra mätmikrofoner är även de kalibrerade men då är felen små från början. Man kan inte förvänta sig att att billiga mikrofoner av no-name-typ presterar lika bra. Ibf/Semcon gallrade ut bland de då rätt goda Panasonic-kapslarna, var inte tal om att bara ta vad som köpts in och tro att det blir bra. Det är detta som syns rätt tydligt i de mätningar som visats. Sedan är ju en kalibrering inte för all framtid, mycket kan ändras under årens lopp. De "riktiga" kalibreringarna kostar från ca 300 €. För hobbyfolket tror jag de för bråkdelen räcker rätt långt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-23 17:41

Jag vet vad kalibrering innebär (jobbar bl.a. med mätning av inneklimat), men funderar en del på hur noga man behöver vara vid mätning av högtalare för att det skall vara relevant (och intressant) att göra mätningar. Jag tänker mig att utvärdering av mätning alltid måste ske tillsammans med kritisk lyssning. Diskussionen om den raka kurvans eftersträvan förs ju i en annan tråd, men det är förstås det egna örat som slutligen skall njuta av musiken, oavsett hur mätkurvan ser ut :) .

Mätning på hobbynivå ser jag främst som relevant för att bedöma lämplig delningsfrekvens och som hjälp för att trimma nivåer mellan de olika registren i en högtalare. Det är ju också till god hjälp för att avslöja felfasade element (som kan ge utsläckning i vissa register).

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-23 17:52

Captain obvious hälsar att som vanligt så måste mätfelen vara en bit mindre än bristerna i det man mäter på för att mätningen ska vara meningsfull :wink:

Men en och samma mätmikrofon kan ju ha stora brister ur ett perspektiv men vara bra ur ett annat. Om jag förstått rätt så är t.ex. en billig electret-kapsel (för några få kronor om man köper kapseln lös) god nog för att göra mellanregistermätningar på enklare prylar såsom tal-PA-anläggningar, bärbara apparater och liknande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-23 18:51

MiaM skrev:Captain obvious hälsar att som vanligt så måste mätfelen vara en bit mindre än bristerna i det man mäter på för att mätningen ska vara meningsfull

Låter vettigt!

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-23 18:58

Hej!

Jag vet att vår gode Linnar, här på forumet var på G med att ta fram kalibrerade mätmikrofoner. Du kanske kan kolla med honom hur det gick?

Med vänlig hälsning Rotel2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-23 21:25

Den här produkten med dubbel kalibrering är väl en tänkbar lösning? http://lasip.hifi-selbstbau.de/index.ph ... &Itemid=64
Inga stora pengar, kalibrering + dubbelfrakt är ungefär samma pengar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-23 22:49

Jag tror att om1 tillsammans med en lämplig mikstärkare är så bra det behöver bli för vardagsmätningar, även dist. Behöver man labbprestanda så är nog en earthworks-kombi valet.

För absoluta mätnivåer så kan ju en kalibrerad spl-mätare användas för kontroll

Men då kommer frågan, hur ställer man nivån om tonkurvan är kraftigt olinjär för en högtalare om man vill jämföra mätning mot en annan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-23 23:28

celef skrev:Men då kommer frågan, hur ställer man nivån om tonkurvan är kraftigt olinjär för en högtalare om man vill jämföra mätning mot en annan?

Det finns nog inget sätt att göra det "perfekt".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-24 14:30

du har nog rätt, men annars tror jag nog att mest rätt blir om man smooth'ar kurvan kraftigt vid nivåinställningen, därefter mäter man osmooth'at
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-24 15:31

Jag brukar bestämma mig för ett område att ha som referens och sedan gå efter medelvärdet inom spannet (500-2000Hz brukar funka rimligt bra för en komplett högtalare som låter någorlunda neutralt).
-På självvald "semester".

Föregående

Återgå till Teknikforum