högtalarkanter (varning eventuellt OT)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
p1plarson

högtalarkanter (varning eventuellt OT)

Inläggav p1plarson » 2015-03-28 13:13

Hej!

Jag har blivit med ett par gamla carlsson OA-12 och behöver (naturligtvis) byta kanter.
Efter att ha läst på har jag blivit lite förvirrad:

Vilken funktion har kanterna? Det jag kan begripa är framför allt följande:

1. kanterna gör elementen täta så att konernas rörelse kan användas för att
sätta luften i rörelse effektivt.

2. kanterna hjälper till att centrera konen även om spindeln verkar viktigare
i den rollen.

3. kanterna utgör ett visst fjädringsmotstånd för konen så att den svänger
kring ett väl definierat nolläge med en väl definierad fjäderkonstant
som "mothåll" (ok, spindeln är viktig även i denna roll).

Flera skribenter både här på faktiskt och borta på Carlssonplaneten har framfört
skumkantens överlägsenhet i det att den inte skapar resonanser av samma slag
som dåtidens gummikanter kunde göra. På Carlssonkult har jag sett en bild
av en högtalare där skumkanten bytts ut mot en bit av en vaxduk:

http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx

det ser ju roligt ut i alla fall...

HÄR KOMMER FRÅGORNA:

1. Är inte luften i lådan (parat med basreflex-system och dämpmaterial) så pass dominerande
när det gäller fjädring och mothåll att kantupphängningens bidrag mestadels ligger i att
den gör lådan tät?

2. Är det möjligt att uppgradera elementen med en mer långtidsstabil lösning än skumkanter
utan att förstöra det vackra Carlsson-ljudet? Vad rekomenderas för alternativ?
(mina element skall enligt uppgift redan vara inne på andra uppsättningen skumkanter och dessa
är redan i ett mycket skumt skick...).

Brasklapp:
Jag inser 3 hypotetiska fall där materialet får en viktig och felaktig funktion:

1. för hög styvhet, extremfall: 4 mm plåt så blir konen i stället den fjädrande enhet
som högtalare har kanten till.

2. på samma sätt kan man välja ett för mjukt och elastiskt material, ta polyuretan
eller latex dimensionerat för användning i kondomer och upphängningen kommer
att förmedla luftrörelser som om vore den en s.k. slavbas.

3. ett i och för sej lättrörligt material som vissa typer av segelduk skulle ju kunna skapa
god rörlighet men med ljudligt prassel och resonanser.

--

Om någon moderator anser att detta inlägg passar bättre på GDS eller Carlsson här
på faktiskt så får ni gärna flytta tråden dit, undertecknad tänkte bara att den
passade här eftersom avsikten var att få förklarat hur det fungerar, inte hur man
gör eller huruvida en högtalare med kantupphängning gjord av vaxduk eller
plåt fortfarande är en carlssonhögtalare ,-)

Och jag ställer hellre frågan här, än på carlssonplaneten, eftersom kompetensnivån
verkar vara väldigt hög här, samtidigt som man slipper svar färgad av överdrivet
religiös hållning till den store profeten Stig Carlsson...

Fridens liljer!
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: högtalarkanter (varning eventuellt OT)

Inläggav Nattlorden » 2015-03-28 16:31

Så långt och intressant inlägg och så snubblat du på sista ordet?... Ytterst irriterade. "Liljor" självklart!!!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2015-03-28 17:31

Hrrm,
jag vet att liljor stavas liljor och jag är medveten om att allt
inte blir rätt språkligt alltid. Därför brukar jag avsluta mina
inlägg på den här typen av forum med någonting som skall
föra tanken till talspråkets mer otvungna domäner.

Fridens liljer :lol:
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-29 10:57

Nattlorden skrev:...snubblat du på sista ordet?... Ytterst irriterade.

Ti-hi :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-03-29 14:10

Som du säger hjälper skumkanterna och spindeln till att hålla talspolen centrerad i talspolegapet. De behövs båda och är nödvändiga för att inte riskera att elementen förstörs vid användande. Det håller också lådan tät som påverkar lådans egenskaper. Och skumkanten har en fjädringmjukhet samt massa som bestämmer egenskaper kring elementets resonansfrekvens och verkningsgrad. Dessutom har den dämpande egenskaper som påverkar hur den behandlar termineringen av vågutbredningen i konen.

Skumkanten i dina element är vald för att ge elementet rätt lågfrekvensegenskaper, rätt verkningsgrad, rätt högfrekvensegenskaper och rätt storsignalegenskaper i sin konstruktion. Visst kan du pröva andra typer av kantupphängningar men om du inte VERKLIGEN vet vilka konsekvenser det ger skulle jag inte rekommendera det. Bättre att byta till likvärdiga ersättare i skum, eller byta hela elementen till varianter som har åldersbeständiga gummikanter (och i övrigt justerade egenskaper inklusive ändringar i filter etc. som då behövs för att bervara originalkaraktären i ljudet). Det finns flera mer eller mindre officiella varianter av olika konstruktörer att tillgå. Och dina orirginalelement är eftertraktade på begagnatmarknaden.

Lycka till.

mvh, mats

jansch

Inläggav jansch » 2015-03-29 16:14

Spindeln CENTRERAR endast vilket tydligt märks om du tar bort upphängningen eller om det är rejält sprucken. Axiellt behövs alltså två stöd - spindel och upphängning.

Som matssvensson skriver ändras inte bara de klassiska Small/Thiele parametrarna utan även vågutbredning etc i konen om man byter kanten till annat material. Beroende på vilken leverantör man väljer av skumgummikanter kan oxå S/T parametrarna förändras.
Speakerbis skumgummikanter verkar skapa de minsta förändringarna utifrån de 5-6 leverantörer jag provat. Jag har dock aldrig gjort en seriös jämförelse med dokumenterade mätningar.

Om du byter kanterna själv:
- snåla med lim
- om du limmar ytterkanten först kan du justera X-läget när du limmar innerkanten
- Om det är gamla typen av SC165 (med hästskomagnet), kolla att spindeln inte är bucklig. Är den det - köp nya högtalareelement.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-03-30 08:48

finns ju kantupphängning av gummerat skum också som är ett slags mellanting mellan skumkanter och gummi. Ska ge fördelarna från båda världar.
Dock så är det ju så att elementen är utvecklade som en helhet, så originalegenskaperna bör du försöka eftersträva om du vill ha originalljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-30 09:51

När det gäller gummikanter så finns det två huvudtyper; högdämpande gummi och lågdämpande gummi.
Högdämpande gummi används mest till mellaregisterhögtalare och midbasar, och det ger väldigt lite vågreflektion och resonanser, men det sänker elementets Q-värde utan att ge någon ökning av känslighet, vilket gör att det tappar i basområdet.
Lågdämpande gummi ger vågreflektioner från kanten, speciellt i det område där våglängderna är så korta att membranet gått i uppbrytning, och det ger ojämn tonkurva. Däremot ger det bättre funktion i det låga basområdet, och brukar användas på subwooferelement och rena baselement, men inte på midbasar.
Men det finns många varianter på temat gummikanter.
När det gäller skumkanter, så tror jag att det är så att de är mindre resonanta än lågdämpande gummikanter, och att de inte sänker Q-värdet hos elementet lika mycket som högdämpande gummikanter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum