Olika materials resonanta frekvenser/ringning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EuphoniC

Olika materials resonanta frekvenser/ringning?

Inläggav EuphoniC » 2005-12-14 08:55

Vet någon om det finns någon förteckning/databas/källa över olika vanliga materials resonanta frekvenser/ringning?

Exempel på material som är intressant är olika träslag (furu, ek, bok, körsbär mm), stenmaterial (jag är medveten om att det varierar beroende på materialets beståndsdelar), metaller, glas, akryl mm.

Sammanhanget i detta fallet är olika materials lämplighet som hyllplan i en rackkonstruktion.

Även om det inte rör sig om några exakta värden då det är beroende av materialets tjocklek mm så skulle en fingervisning om frekvens och/eller rangordning vara intressant.

Mvh
/Jonas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-14 11:36

Material har inte frekvenser, de har densitet och elasticitetsmodul.

Dessa två, tillsammans med geometrin på prylen du bygger bestämmer resonansfrekvensen.

Här går det inte att göra ens en ungefärlig tabell, det blir bara nonsens (om man skriver det som materialegenskap).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
EuphoniC

Inläggav EuphoniC » 2005-12-14 12:07

Jag är inte speciellt tekniskt lagd av mig så jag kan mycket väl vara ute och cykla, men är det inte så att material ringer vid olika frekvenser?

Förklarar mig förmodligen väldigt dåligt här :oops: men kika på länken nedan så vad jag förstås så mäter prylen där dämpningsgraden på olika material.

http://www.corvib.com/concrete/NRFM.cfm

Edit: Slavläste ditt inlägg, går det att beräkna resonant frekvens utifrån de egenskaper du nämner då jag vet geometrin?

/Jonas

Användarvisningsbild
EuphoniC

Inläggav EuphoniC » 2005-12-14 12:38

Hittade en formel, får ta och leta rätt på lite vettiga tabeller med e-modul och densitet bara. Tack för "vägledningen" :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-14 14:12

det finns ju accelerometrar å en sådan borde man kunna koppla i ena ändan till en spektrumanalysator eller en rta å andra ändan till ett mätobjekt, om man sedan tjongar till mätobjektet med en hammare så borde man kunna utläsa mätobjektets resonansfrekvens?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-14 19:10

EuphoniC skrev:Edit: Slavläste ditt inlägg, går det att beräkna resonant frekvens utifrån de egenskaper du nämner då jag vet geometrin?

/Jonas

Ja, det kan man, och det beror väldigt mycket på hur komplicerad geometrin är, men det går att räkna ut resonansmoderna för just den geometrin. Men gör man den dubbelt så stor så sjunker frekvensen med en faktor (förmodligen 2, men f*n vet)

celef skrev:det finns ju accelerometrar å en sådan borde man kunna koppla i ena ändan till en spektrumanalysator eller en rta å andra ändan till ett mätobjekt, om man sedan tjongar till mätobjektet med en hammare så borde man kunna utläsa mätobjektets resonansfrekvens?

Ja, just det, men den är inte en materialegenskap, utan beror på geometrin också. De är dessutom flera, resonansfrekvenserna, även om det oftast är ett fåtal som dominerar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-14 19:17

Man skulle ju kunna undvika resonanser med högt Q-värde genom att föra in en resistans.

Hyllplan av ett par MDF-skivor med bitumen klämt emellan torde fungera bra. Eventuellt kan ena skivan vara av hårt material.
- Militant slacker

Återgå till Teknikforum