Enorm mod eller stående våg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mangs

Enorm mod eller stående våg?

Inläggav mangs » 2015-04-13 09:07

Laborerade runt igår med nya högtalarpositioner och lyssningsplats. Numera står högtalare ca 1m från bakväggen med ca 60cm till sidoväggarna. Rummet är 3.5m brett och ca 3,70m högt, rummet som sådant är 10m långt men är öppet baktill så den totala längden mot kök och hall handlar nog om ca 15-17m. Rummet består av dubbelgipsväggar som är teglade utvändigt och golvet är en betongplatta

Jag lyssnade på ljudniån med hjälp av tongenerator och när jag kom till 119-120Hz försvann ljudet nästan helt i lyssningspositionen, först i höger öra och sedan i vänster. Flyttade runt huvudet en del i olika led och ljudet var märkbart svagare i närområdet jämfört med runtomkringliggande frekvenser vilket fick mig att gå runt i hela huset och nivån var relativt svag överallt med en del punkter där ljudet nästan försvann. Sedan gick jag fram till den kortväggen där högtalarna är placerade och stoppade in mitt huvud mellan högtalarna och där var det ett enormt ljudtryck ca 90cm cm från väggen.

Räknade lite på det hela men hittar inget riktigt svar kring varför det blir såhär.

Frekvens:120Hz
Våglängd: 2,86m
Våglängd/2: 1,43m
Våglängd/3: 0,95m (nära avståndet mellan högtalare och bakvägg)
Våglängd/4: 0,71m
Våglängd/5: 0,57m (nära avståndet mellan högtalare och sidovägg)

Någon som har någon tanke på vad som orsakar denna enorma puckel kring högtalarområdet/högtalarväggen och som sedan ger en svagare output i resten av huset samt såklart tips om hur jag skall flytta runt högtalarna i närområdet för att få en så jämn frekvensgång i basen som möjligt från lyssningsposition.

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Enorm mod eller stående våg?

Inläggav bomellberg » 2015-04-13 09:19

Ställ högtalaren i lyssningsposition. Gå runt och lyssna var det låter bäst. Ställ högtalaren där.

Kanske?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-13 10:28

Så här borde ju bakväggsutsläckningen se ut. Frekvens på y-axeln och avstånd till bakvägg på x-axeln.

Om du flyttar dit huvud hela tiden on axis framför högtalaren så ska utsläckningen vara där hela tiden, annars är det en antagligen en sidovägg eller taket. Har du testat med bara en högtalare igång eller är det båda samtidigt? Med bara en igång tror jag att utsläckningen hamnar "mer rätt".

Kanske?
Bilagor
Skärmavbild 2015-04-13 kl. 10.09.02.png
Skärmavbild 2015-04-13 kl. 10.09.02.png (32.79 KiB) Visad 1268 gånger

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2015-04-13 13:24

Studera informationen som samlats i denna länk. Mycket av materialet är känt från ex vis Genelec (se här) men har på denna sidan samlats till en överskådlig presentation. Av speciellt intresse för dig är 'Speaker-Boundary Interference Response (SBIR)' där inte enbart vägg bakom högtalarna kan orsaka stora avvik i tonkurvor men även andra begränsingsytor (golv, tak)

/Suomela

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-13 19:23

Suomela, hur ser motsvarande ut för dipoler?

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2015-04-14 00:01

^
Jag antar att det är som i exemplet med lådhögtalare men med skillnad att dipolens strålning bakåt är ur fas med den främre samt att magnitud på strålningen bakåt ser ut att förändras med 'strålningsvinkel'. Linkwitz har skrivit en del om dette och dipoler 'strålingsmagnitud' i olika riktningar:

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#rear%20radiation
http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q31
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#Loudspeaker%20directivity

AES-publikationen "Dipole Source Placement in a Room' (Jorma Salmi, Gradient) kan kanske vara av intresse för dig:
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6806

/Suomela

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-14 00:10

Resonanser i oregelbundna rum har inga enkelt beräkningsbara resonansfrekvenser. Har man ett skokartongsrum så går de att beräkna med f(nx,ny,nz)=c/2*sqrt((nx/lx)²+(ny/ly)²+(nz/lz)²), där nx, ny, och nz är godtyckliga heltal och lx,ly,lz är rummets mått.

Spelar man en frekvens där det finns en resonans ligger det i sakens natur att det blir olika starkt på olika ställen i rummet. Vid låga frekvenser, där resonanserna ligger glest är det extra tydligt att det blir nästan helt tyst på en del ställen.

Det är mycket svårt och ofta ointuitivt att försöka göra något åt dem, många vanliga förstatankar gör bara resonansfrekvenserna svårare att förutsäga/förstå, och flyttar på resonanserna en gnutta. Utan att ta bort dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum