Kablar till skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Kablar till skivspelare

Inläggav niklas » 2015-05-03 11:45

Hello musiclovers!

Det är dags för en kabeltråd. :P

Jag har problem att hitta en RCA-kabel som inte brummar när jag använder den mellan skivspelare och förstärkare. Alltså en vanlig 2xRCA-2xRCA. Har provat ett par olika "High Quality"-varianter från Clas Ohlson och liknande, men de funkar inte. Dubbelskärmade och allt... Jag har en kabel som funkar, en Van den Hul. Tyvärr är den för kort (0,5m och dessutom orimligt dyr). Alla kablarna funkar kanon mellan t.ex. cd-spelare och förstärkare fast just till skivspelaren verkar det vara lite känsligt med brum (skärmningen?). Jorden till skivspelaren är en separat kabel. Och eftersom den där dyrkablen funkar så tror jag inte något är felkopplat i pickupen.

Så, har någon tips på en kabel som är 1-1,5m lång och inte brummar? I värsta fall får jag väl göra en egen men hade hoppats på att jag skulle slippa det.

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Kablar till skivspelare

Inläggav xeizo » 2015-05-03 20:11

Jag har en Clas Ohlson-kabel till min skivspelare, den där tjocka mörkblå varianten som är lite dyrare, den brummar inte alls. Nix. nada , ingenting. Jag kan dra upp max-volym på förstärkaren utan att det brummar. Till saken hör dock att anledningen att jag har den kabeln är att mina orignalkablar till Technics-spelaren var klippta när jag hittade den i soptunnan. Jag försökte då först löda på ny kabel på det lilla kretskortet i skivspelaren med följd att kontaktbanorna lossnade, då blev jag innovativ och lödde direkt på kablarna som går från tonarmen med varsin fet löd-plubb och separerade dem med eltejp(i brist på kretskort). Kabeln klämde jag fast med en fet klämma för att den inte skall röra på sig i spelaren, självklart fick jag borra upp ett likaledes fett hål i chassiet för den tjocka kabeln. Tonarmen är alltså "hard-wired", och det blev bra, mycket bra! :-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2015-05-03 22:38

Har du lust att länka till den? Den som jag provat från Classe är denna: http://www.clasohlson.com/se/Ljudkabel-RCA/Pr321371000 . Den skulle jag inte vilja rekommendera någon, till något. Otroligt stel och för tajta kontakter så det känns som man sabbar apparaterna. Jag vet att Classe hade en bra variant som jag köpt tidigare, ca 5 år sedan. Det verkar som att de inte har kvar den, kanske är det samma som du menar. Men för tusan, nån butik borde väl sälja vettiga rca-kablar som inte kostar en förmögenhet?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2015-05-03 22:43

Återgå till Teknikforum