Val av högtalarkabel — kvalitet eller kvantitet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

arneno

Val av högtalarkabel — kvalitet eller kvantitet

Inläggav arneno » 2015-05-04 21:57

Jag behöver dra lite längre (2x8m) högtalarkabel till min ena anläggning (Project+Rega) och har en begränsad budget. Bör jag satsa på:

1. 2x4,0mm, noname, alltså lite tjockare kabel med bara ren koppar

eller

2. 2x2,5mm Supra Classic, alltså normaltjock(?) kabel med förtennade kardeler av erkänt märke?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Val av högtalarkabel — kvalitet eller kvantitet

Inläggav darkg » 2015-05-04 22:23

2,5 mm² bör inte vara något som helst problem.

Välkommen!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-05-04 22:58

Med tanke på de bataljer som oskyldiga frågor om kablar urartat till verkar ingen vara angelägen att svara, men jag tar risken.

Ta först reda på hur impedanskurvan på dina högtalare ser ut.

Är den hög och jämn, mestadels över 8 ohm och och aldrig under 6 ohm tror jag inte att jag skulle kunna höra någon skillnad mellan de föreslagna kablarna i blindtest, jag tror t.o.m. att 1,5 kvmm no-name skulle vara svår att detektera, skulle du kunna det?

Vad är det för storlek, angiven impedans och känslighet på högtalarna?
Hur hög effekt kan din förstärkare ge i den impedansen?

Om högtalarna är 4 ohms nominellt och håller sig över 3 ohm skulle jag välja 2,5 kvmm no-name om jag var tvungen att hålla hårt i slantarna eller 4 x 1,5 kvmm EKK (kopplade 2 till plus och 2 till minus) om jag kan dra den så att jag inte behöver irriteras över att den är så styv.

Är impedanskurvan en berg-och-dalbana får vi diskutera hur den kan tämjas... :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-04 23:02

Finns det någon högtalare som har så låg impedans att 2,5 mm² inte räcker vid längd över, låt oss säga, 20 meter?

arneno

Inläggav arneno » 2015-05-04 23:07

darkg skrev:Välkommen!

Tack!

arneno

Inläggav arneno » 2015-05-04 23:20

lennartj skrev:Ta först reda på hur impedanskurvan på dina högtalare ser ut.

Vad är det för storlek, angiven impedans och känslighet på högtalarna?

Det är Rega RS1, tvåvägs stativhögtalare med nominell impedans 8 Ohm och känslighet 90 dB. Jag ska försöka hitta en kurva för att se om den hoppar upp och ned mycket. Jag har en känsla av att den inte faller särskilt djupt, baserat på vad jag läst om Rega.

lennartj skrev:Hur hög effekt kan din förstärkare ge i den impedansen?

Rega Brio 2000 ska ge 38 Watt per kanal i 8 Ohm.

Om inte impedanskurvan ser problematisk ut så kan jag känna mig trygg med att köpa no-name 2,5kvmm, alltså?

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-04 23:23

Det kommer inte att vara några problem alls. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-04 23:36

Det kan även vara så att du skulle gilla vanlig lampsladd bättre än båda de föreslagna kablarna, så det beror på, skulle man kunna säga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

arneno

Inläggav arneno » 2015-05-04 23:51

Johan_Lindroos skrev:Det kan även vara så att du skulle gilla vanlig lampsladd bättre än båda de föreslagna kablarna, så det beror på, skulle man kunna säga.

Jag har tidigare kört både med lampsladd (fast med den lite ovanligare svarta typen :) ) och med Supra Classic 4,0. Har inte suttit och lyssnat efter skillnader, men på vilket sätt tror du att jag skulle gilla lampsladden bättre? Alltså, har den någon egenskap som gör en hörbar skillnad jämfört med en kabel som saluförs som högtalarkabel, eller är det mest priset jag skulle gilla mer?

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-05 00:00

Om man bara bryr sig om hur det låter, och vill få så mycket för pengarna som möjligt, så går det alldeles utmärkt med en lampsladd. Själva kopparn i sig kan inte tillföra något ljud, men om resistansen är för hög så blir ljudnivån lägre. Dock ska det till väldigt särskilda exempel för att det ska ha någon betydelse, framförallt i konsumentsammanhang.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-05 00:06

Du kommer inte att höra någon skillnad. Du kan komma att tro att du hör skillnad. En snygg kabel kan ge en feelgoodeffekt som kan motivera köpet.
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2015-05-05 00:11

Jag håller med alla!!!! (lika bra det då kablar är som att diskutera religion...)

2,5 räcker vid de längderna och varför inte prova någon "noname" eller named t.ex. Kjell&Co.
2,5 är också enklare att kontaktera, smidigare och om man kör metervara kan man anpassa längden till verkligheten.

JAG hade använt de pengar du då sparar på att t.ex byta kondensatorer i högtalarna, muta frun eller sambon så du får placera högtalarna rätt och eventuellt möblera om, kanske skaffa bättre "absorbenter" (läs t.ex. bättre fåtöljer eller soffa) - anläggningen låter också bättre om man sitter skönt...
Viktigt att de andra sinnena (förutom den primära hörseln) "mår bra". Jag har t.ex. en 5-armad ljusstake på golvet mitt emellan högtalarna med ljuslågan i rätt lyssningshöjd - med ljusen tända "fixeras" blicken automatiskt och jag upplever en exakt centrering av stereobilden...sedan blundar man och njuter.

Och så var det det där med religionen..
Fundera på hur många meter kabel/ledare som den musik du lyssnar på går igenom innan den når fram till din förstärkares högtalarkontakter och sedan hur många meter "kabel" du har tills den når högtalarens spole efter du anslutit högtalarkabeln till kontakten/kontakterna i högtalarlådan.
Hur många meter har den gått igenom innan den ens blev en CD, vinylskiva eller musikfil? Hur många meter lackad homogen koppartråd finns i bashögtalarens filterspole? Och hur många meter i talspolen, kanske t o m gjord av aluminium? Hur bra är kretskortens etsade ledarbanor i förstärkaren....eller folien i alla kondensatorer....
Det mesta du lyssnar börjar med ca 10 meter mikrofonkabel eller längre av Beldenkvalitet eller sämre och då har man anslutit till mixerbordet via en lagom sliten Cannonkontakt (XLR) och precis börjat signalens resa genom teknikens under. Var det en dynamiskt mikrofon kan du lägga till några meter till.
Då är inte en högtalarkabel så lång jämfört med den totala längden av signalvägen.

Har jag skrivit nåt dumt nu igen....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-05 08:19

jansch skrev:Jag håller med alla!!!!

...

Har jag skrivit nåt dumt nu igen....

Yepp :D

Jämförelserna är felaktiga. Vad som gäller högtalarkabel är vad som sitter i respektive ände och anpassningen däremellan. Detsamma gäller kabeln mellan mikrofonen och mixerbordet. Eller kabeln mellan för- och slutsteg. De är inte utbytbara storheter, de är en del av olika betingelser.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

arneno

Inläggav arneno » 2015-05-05 12:15

Tack för råden. Nu har jag beställt Supra Classic 2,5. Snyggt grå och tillverkad i Sverige — det känns bra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-05 12:39

arneno skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det kan även vara så att du skulle gilla vanlig lampsladd bättre än båda de föreslagna kablarna, så det beror på, skulle man kunna säga.

Jag har tidigare kört både med lampsladd (fast med den lite ovanligare svarta typen :) ) och med Supra Classic 4,0. Har inte suttit och lyssnat efter skillnader, men på vilket sätt tror du att jag skulle gilla lampsladden bättre? Alltså, har den någon egenskap som gör en hörbar skillnad jämfört med en kabel som saluförs som högtalarkabel, eller är det mest priset jag skulle gilla mer?

Med långt högtalarkablage kan det bli olika frekvensgångsskillnader med olika kabelegenskaper. Det beror på att högtalaren har en impedans "(motstånd") som varierar med frekvensen. Ihop med olika kablar fås då olika frekvensgång ut ur högtalaren. Man kan se det som att högtalarkabel och högtalare blir en spänningsdelare om man vill studera fenomenet närmare. Nu är det vääääldigt små skillnader det handlar om med olika kablage i praktiken, så diskussionen kan mest ses som en metadiskussion.

Det blir säkert jättebra med Supra Classic!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2015-05-05 19:45

Efter att jag kopplade mina högtalare med EKK för 25 år sedan ser jag inte tillbaka.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-06 09:49

Kenta skrev:Efter att jag kopplade mina högtalare med EKK för 25 år sedan ser jag inte tillbaka.

Dito, fast lampsladd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-05-10 15:41

De allra flesta kablar idag är av ren koppar (sk syrefri koppar). Därför kan det ju vara roliga att ta till en billig men grov än en klenare men dyrare. Om inte annat för att en grov känns mer än en smal.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

mangs

Inläggav mangs » 2015-05-11 13:26

Har man högtalare som faller ner under 0,5ohm eller så inom ett visst frekvensområde så behövs det inte långa 1.5mm2-kablar förrän det blir en märkbar skillnad. Precis som vi redan varit inne på så blir det en spänningsdelning mellan högtalarens och kabelns impedans och om kabelns resistans blir högre så kommer den påverka betydligt mer. Har du då en högtalare med låg och kanske även väldigt ojämn impedanskurva så bör du troligtvis minimera din högtalarkabels resistans för att inte få oönskat frekvenssvar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-11 13:31

Brukar inte en sån högtalare betraktas som felkonstruerad?
Sitter nöjd :)

mangs

Inläggav mangs » 2015-05-11 13:45

hifikg skrev:Brukar inte en sån högtalare betraktas som felkonstruerad?

Martin Logan och många andra elektrostater har ju pga sin konstruktion en väldigt låg och kapacitiv belastning vid högre frekvenser. Det är möjligt att man kan hävda att dessa är felkonstruerade men de är i så fall "medvetet felkonstruerade" med tanke på deras design.

Återgå till Teknikforum