Info om Ringkärnetrafo.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
saabkungen

Info om Ringkärnetrafo.

Inläggav saabkungen » 2015-05-21 15:51

Hej, häromdagen "räddade" jag en trafo ur ett kasserat apparatskåp,
Från det har jag nu två frågor/problem:

Först: kan det vara så att den är trasig? (vet inte om de brukar gå sönder), sen har jag inte kunskap/prylar att kolla sånt.

Sen: hittar jag ingen info om den, det står inga siffror på den annat än tillverkare Ulveco, Trans.nr. 4408 V.8942.

Google hittar inget förutom att Ulveco har konkat.

Nån som sitter på lite info? :)
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Info om Ringkärnetrafo.

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 16:03

Du får ta ett foto på den där man tydligt ser alla tåtar från den. Först gäller att detektera primärsidans tåtar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2015-05-21 17:41

Bild

Okidoki. Svart å gul antar jag är plus å minus in, sen vetti tusan.. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-21 20:18

Verkar vara flera spänningar på sekundärsidan.
Mät motstånd mellan gul och svart så ser du om du kar kortis eller kontakt
Annars är det nog inte mycket att spara då sekundärkablaget är tunt vilken bör indikera låg ström ut och inte särskilt användbar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 20:33

Jag skulle tippa att de båda gula är primär.

De svarta skulle kunna vara sekundär med högre ström.

De tunna kablarna är 5 st. Vit, blå, grön, röd och orange. Det kan betyda att det är 2 spänningar på sekundären och en kabel kan vara elektrostatisk skärm. Det kan även betyda att en av kablarna utgör mittpunkt mellan 2 lindningar.

Den vita kabeln ligger lite vid sidan om de andra och jag skulle försöka mäta resistansen mellan den vita och respektive övrig ledare. Finns ingen kontakt med någon så kan det vara en elektrostatisk skärm.

Mät resistansen mellan de båda gula på primären.

Mät resistansen mellan de båda tjocka svarta.

Beroende på mätresultatet så kan du mäta resistansen mellan tjock svart och gul.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2015-05-21 22:11

Nu har jag varit ute å mätt lite. Kan inte påstå att jag är en hejare på multimetern men enda reaktionen jag får är mellan de svarta. (ca 0.6 ohm)

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2015-05-22 09:46

saabkungen skrev:Nu har jag varit ute å mätt lite. Kan inte påstå att jag är en hejare på multimetern men enda reaktionen jag får är mellan de svarta. (ca 0.6 ohm)

Jag tror att det sitter en klixon termostat mellan de båda svarta ledarna. Den fungerar nog som ett överhettningsskydd för trafon.

/Jens

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-05-22 14:54

Ledningarna med gul tjockare strumpa är primärer. De har extra isolering för att klara isoleringskravet mot allt annat. Trafon är garanterat tillverkat OEM till utrustningen, du kommer aldrig hitta data på den, det är bara att mäta upp.

Antar att det var 230VAC in till skåpet?

Har du bara skruvat loss lindningarna bör du få kontakt, om du klippt av dem måste du skrapa bort isoleringen på koppartråden innan du får kontakt att mäta.
Du kan få klippa bort lite gul isolering till för att komma åt, om du inte är väldigt stadig på handen och mäter på klippytan, där har man fri metall och är det lite tjockare tråd brukar det gå bra.

Att du därför får kontakt på den svarta med ringkontakterna är inte så konstigt. Troligen är resistansen << 0,6 ohm, det är övergångsmotstånd i dina mätprobar som du mäter.

Termoswitchar sitter nästan alltid i primärlindningen , den är lindad innerst och blir varmast.
Ofta brukar trafos inte gå sönder, men om termoswitchen löst är det bara att gå till metallåtervinningen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-05-23 06:32

Jajust det:

Om du vill veta vad den ger för utspänningar måste du ansluta den till en spänning. Dömma av penseln är det en mighty pjäs vilket betyder att dina säkringar går ( startströmmen)

Du kan ju mata med andra trafos på primären och räkna om.
Tex 24 istället för 230V.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-05-26 18:05

Kom TS någonstans med denna?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-27 05:10

På elektronikforumet.com finns det en tråd eller så kanske det till och med var nåt på wikin som handlar just om att identifiera en okänd transformator. Den har rätt bra tips, men jag tror att vissa mätningar kan kanske kräva en vridtransformator. Fast här kan vi ju utgå från att den antingen är avsedd för 230V in eller antagligen är oanvändbar för trådstartaren, eller?

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2015-05-27 13:32

Hej, har varit borta några dagar å inte hunnit läsa. Låter som en pjäs jag inte har så mycket nytta av då jag inte kan läsa så mycket på multimetern.. (tänkte om man kunde ha den till t ex gainclone). skrotar den å sparar kopparn. :)

Återgå till Teknikforum