Kraniet skrev:ofta ser man att väldigt mycket energi lagts ned på väggen bakom elementet. men ljudvågorna rör sig väl mer eller mindre vinkelrätt ut från konen? så man borde bygga på bredden snarare än djupet, eller är jag helt ute och cyklar?
Du har rätt.
Så är det för det mesta, om man bara tittar på det inre i lådan. Men det finns ju ett yttre också.
Kraniet skrev:I nautilus påstår man att man tagit hänsyn till detta...
Njae, påstår man verkligen det? Talar de om att ljudvågorna går mer eller mindre rakt ut åt sidorna? Jag har sett tidiga tekniska papper från B&W som gav rätt så felaktig bild av hur ljudvågorna ser ut när de lämnar membranet. Faktiskt samma papper som även visar hur illa det mäter när man inte har dämpmaterial att tillgå.
Kraniet skrev:...och det verkar finnas en tanke om att reflektera ljudvågorna som går ut mot sidorna bort från elementet och in i den koniska delen. men det fungerar inte så menar du?
Jag säger bara att den akustiska impedansen mot elementets baksida är extremt störd om man använder lådan utan dämpmaterial, lika illa eller rent av värre än alla normala rektangulära lådor. Och vill man ha bort energi så kanske man skall leda den bort snarare än studsa bort den. Det som studsar bort man även studsa tillbaka. Hela grejen med en ljudledning är att det INTE skall uppstå reflexioner i den, utan att man sakta längs med en lång pipa skall kunna absorbera den akustiska energin.
Kraniet skrev:Hur ser ett "optimalt" utrymme ut? Går det att generalisera något kring det?
Du var rätt så inne på det tidigare. Fritt flöde åt sidorna. Men som jag skrev tidigare, det är inte alltid så att valet är fritt, vi har ju de fysiska lagarna att tampas med också.
Om man bara skulle optimera utifrån önskemål om de inre egenskaperna så skulle baffeln då behöva vara stor och platt, och det är ju inte säkert att det är den form man önskar för det yttre...
Man måste helt enkelt titta på allt och välja det bästa förhållandet mellan alla former som har betydelse. Det i sin tur man kan göra på minst två sätt - via kompromissanden och via jakten på synergi. Jag föredrar det senare.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).