DC offset.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kenta

DC offset.

Inläggav Kenta » 2015-05-13 12:23

DC offset beskrivs ofta som en faktor för välljud.
Denna bör justeras till så nära 0 som möjligt.
Detta gör oftast vid en bänk efter en viss tids uppvärmning.
Gott så!

När sedan apparaten fått på sitt hölje och placerats i sitt fack i hyllan så kontrolleras DC offset.
WTF!
Värdet som du så omsorgsfullt justerade är långt bortom det inställda.
Är insatsen helt bortkastad eller ska man acceptera att värdet är inom +-60mV (i bästa fall) eller ska man börja om och försöka kompensera detta faktiska värde redan vid justeringen från början och sedan hoppas på att värdet hamnar så nära 0 som möjligt med apparaten i sin driftmiljö?

Och framför allt, om nu detta värde är så viktigt för välljud, varför är detta inte justerbart från utsidan, eller helt automatiskt via ett servo?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: DC offset.

Inläggav IngOehman » 2015-05-29 13:17

Det är nog inte så att locket på apparaten påverkar DC-offset i nämnvärd grad, däremot kan tiden och temperaturändringar få DC-offset att röra sig/växa.

Hur stor betydelsen den har för välljudet beror på, och det beror på mycket.

Vad det framförallt handlar om är mekanisk offset av baselementets membran. Förvisso varierar det en del hur mycket offset man får mekaniskt, per mV, men rätt så många mindre (6,5 - 10") bashögtalarelement har en fjädringsstyvhet om runt 1000 N per meter, eller 1 N per mm - alltså en komplians om 1 mm/N eller 1um/mN. Om samma element har en kraftfaktor om 8 och en resistans om 8, så kommer 1/8 millampere att gå genom talspolen per mV, vilket betyder 1mN per mV - vilket i sin tur betyder 1 mm per V eller 1um per mV.

En volt ger 1 mm.

1 mV ger 0,001 mm.

60 mV ger 0,06 mm.

Det sistnämnda hörs (men inte så mycket) när man kopplar in sladden till högtalarna, och det kan möjligen synas om man tittar väldigt noga, men hur stor roll spelar det? Typ ingen alls vågar jag påstå. Ställer man extrema krav på högtalarelementens mekaniska centrering, så kan man få tillverkarna att hålla den inom en kvarts mm, och 0,06 är ju inte ens en fjärdedel av det.

- - -

Min uppfattning är nog att förstärkare bör vara konstruerade således att de inte behöver få DC-offseten justerad alls. Det kan man som regel uppnå genom att matcha ingångssteget noga, och se till så att DC-återkopplingen är hög - vilket i sin tur är lätt att ordna med hjälp av en kondensator som kopplar till jord för den gain-bestämmande spänningsdelaren.

Då får slutsteget en offset som bestäms av ingångsoffseten, vilket är rätt lätt att hålla ned till under sisådär 50 mV.

För DC-kopplade slutsteg är det värre, och värre på mer än ett sätt dessutom. Dels är det inte möjligt att ha en kopplingskondensator till jord för att minska gain till 1 för DC, och dels saknas ingångskondensator... Det senare gör att ÄVEN om man klarar att trimma ned DC-offset till mindre än 20 mV och har rimlig stabilitet därefter (säg mindre än +/- 50 mV ytterligare) så kommer en offset på insignalen (säg att försteget har en offset om 50 mV) att ställa till med MASSOR av offset på slutetegets utgång. Om gain är 28,3 gånger (THX) så blir det 1,415 volt.

Och DET märks! Det blir ju nästan som att sätta ett 1,5-voltsbatteri mot polerna.

- - -

Sammanfattning:

Goda slutsteg är inte DC-kopplade, de har en väldigt låg undre gränsfrekvens bara.
Alltså 0,3 Hz eller lägre om jag får välja, men 1 Hz är väl på gränsen till okej också.

Goda slutsteg är konstruerade således att de inte behöver DC-offset-trimmas alls.

Slutsteg med mera DC-offset än sisådär 50 mV är inte så bra. Fast 60 mV är rätt okej också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-05-29 13:56

Eller så har man automagisk justering av DC offset mha någon form av servomekanism.

Varför är ett slutsteg inte gott om det är DC kopplat?

Förvisso finns det fördelar med KISS , även om det är en tumregel, så kan det ju räcka att man möter sitt krav (stabil DC offset och inte känsligt för yttre DC offset)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-29 14:07

rikkitikkitavi skrev:Eller så har man automagisk justering av DC offset mha någon form av servomekanism.

Varför är ett slutsteg inte gott om det är DC kopplat?

Förvisso finns det fördelar med KISS , även om det är en tumregel, så kan det ju räcka att man möter sitt krav (stabil DC offset och inte känsligt för yttre DC offset)

Om slutsteget har full förstärkning även vid DC och det används som slutsteg för musiklyssning där man inte har kontroll över DC-nivån på förstegets utgång så kan det vålla problem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-05-29 15:48

Såtillvida man inte har någon form av DC automagisk korrigering alltså.

Det är klart att en kondensator är för det mesta säkrare i funktionen än något mera aktivt.

Men det är principiellt ingen skillnad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-29 17:09

Nä just det. Seriekondensator eller DC-servo är samma sak - förstärkaren blir icke-DC-kopplad.

Med DC-servo så har man dessutom fortfarande en punkt som skall känna DC-nivån, på samma sätt som man har det i ett ingångssteg som man återkopplar till, så även en förstärkare med DC-servo kan ge en mindre DC-offset. Enda egentligen fördelen med DC-servo är att man klarar sig med en mindre kondensator eftersom den integration man skapar arbetar mot ett motstånd som man väljer mer eller mindre godtyckligt. Det vill säga man kan välja ett väldigt högt värde på det.

Och skälet till att det kan vara klokt att undvika DC-kopplade slutsteg finns ju med i inlägget jag skrev, och som du kommenterade i ditt förra inlägg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-29 17:13

Är inte detta ett exempel på hifineuros?

Sanning = En förstärkare ska inte ha DC på utgången - alla förstärkare har lite DC på utgången - man bör minimera den DC som finns på utgången - det är extremt viktigt att minimera den DC som finns på utgången - det låter illa om man har 60 mV offset på utgången = osanning.

Som tekniskt kunnig är det svårt att hantera sådana här tankekedjor. Visst, det är dåligt med DC på utgången i princip, och visst bör man ordna så att den blir så liten som det är vettigt, och visst blir högtalarkonen förskjuten av en offset, men det är inte svårt att göra offseten så liten att effekterna av den blir försumbar.

Jag funderar ibland över hur vanligt det är att folk förstår en mekanism (att högtalarkonen förskjuts av DC-offset) och förstår att något behöver minimeras, men samtidigt helt saknar förmågan att bedöma hur mycket fel det blir och hur stora konsekvenserna blir.

Skulle samma person tillfrågas om en träskiva är slät så skulle han svara "ja", om man som tekniker sa, "fast den har ojämnheter på flera µm" så skulle personen säga, "jamen det är ju så lite så att det inte märks". Men bara för att det är en spänning och för att man inte riktigt vet hur mycket en millivolt är så blir svaret ett annat. Antagligen är detta djupt mänskligt och samtidigt väldigt intressant tycker jag. Jag funderar på om jag gör likadant inom något område som jag inte behärskar. Kanske gör jag det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-29 17:15

IngOehman skrev:Nä just det. Seriekondensator eller DC-servo är samma sak - förstärkaren blir icke-DC-kopplad.

Jamen vad skönt att läsa att även du gör den tolkningen av DC-servon. Ibland tycker jag mig märka att man tror att ett DC-servo inte har de tonkurvepåverkande egenskaperna som en kopplingskondensator har. Men så är det ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-29 17:25

Jag menar nog att det inte handlar om ämnen som man behärskar eller inte behärskar.

Det handlar om vetenskaplighet eller frånvaron av vetenskaplighet.

Om man är vetenskapligt lagd så förstår man att och varför det helt enkelt inte finns några skäl att gå omkring och tro en massa saker om sådant som man inte vet tillräckligt om, men skulle kunna ta reda på. Det förstår alla som är vetenskapligt lagda, men är man det inte så tror man kanske gärna något? Av allt att döma så är det så. Förekomsten av religioner visar det med önskvärd tydlighet, och den som tror en massa sådant tror säkert även om faktiska ting, och det blir fel.

Jag uppfattar att du är ganska vetenskapligt lagd, och därför så tror jag inte att du går omkring och är överdrivet oroad över saker som inte spelar någon roll, bara för att du inte är insatt/behärskar ämnet. Jag trorsnarare att du undrar om du bryr sig, och hellre tar reda på hur det är med saken än går omkring och tror att något är viktigt.

Jag tror alltså att du agerar som trådstartaren gjorde.

Vh, iö

jansch

Inläggav jansch » 2015-05-29 21:24

Ibland är det bra med lite DC på utgången ... Som på Sonab OA 6typ2 där man trimmar in optimalt x-läge med DC offset och därigenom får lägre dist när elementet närmar sig x-max

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-30 19:47

Ja, är det aktiva system och det används element med minimal slaglängd (vilket gör att även en liten mekanisk offset blir stor proportionellt) så kan det vara vettigt att göra så.

Och element med veckad upphängning eller med foam-upphängning kan det finns extra goda skäl att korrigera på det viset, eftersom de ofta drabbas värre av åldring offsetmässigt.

Vh, iö

Återgå till Teknikforum