25meter högtalarkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: 25meter högtalarkabel

Inläggav sprudel » 2015-05-29 23:04

IngOehman skrev:Den goda EKK-kabeln kommer inte från Hornbach, men ja, jag tror det finns tvåledare där.

Den jag använder är dock en helt annan, mycket smidigare. Den ser ut som vanligt lampsladd, är alltså oval. Vi kan kalla den Ino-EKK.

Vh, iö

Hmm! Jag har köpt av dig tidigare och den var väl rund om jag minns rätt. Har du någon ny variant nu?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-29 23:54

Runder eller ovaler, däromer kan man kanske tvista . . . typer ? :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-30 00:49

IngOehman skrev:Vill bara nämna att det är lätt att missta sig på betydelsen av dämpfaktorn.

Den resonans som dämpas är primärt resonansen Qtl för elementet i lådan, om vi talar om sluten låda.

Om vi talar om en basreflexlåda eller någon ytterligare lådtyp?

Den typiska "svängningen" på impedanskurvan för en basreflexhögtalare ser jag som en ledtråd till att dämpfaktorn har större betytelse för basreflexlådor än för slutna lådor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 01:05

Njae, så behöver det inte vara, men:

En basreflexlåda ger lite förenklat ett fjärde ordningenssystem, och de två polparen representeras lite förenklat av den övre kamelpuckel och gropen mellan pucklarna. Den förstnämnda dämpas mindre om högtalaren matas mjukare (av en högre impedans än noll) medan den senare nämnda tvärtom för högre Q-värde ju styvare matningen är, motsatsen alltså.

Den slutna lådan som är ett andra ordningens system, alltså med bara ett polpar och ett Q-värde (lite förenklat) har därför sitt Q mera entydigt knuten till den enda impedanstoppen, och om det ger en totalt sett större eller mindre påverkan än för basreflexlådan beror på många saker, där den kanske viktigaste är impedanstoppens storlek.

Ju mera mekanisk/akustisk dämpning elementet och kabinettet har, desto mindre påverkar dämpfaktorn de olika resonanssystemens Q. Minst påverkan har man typiskt i konstruktioner som använder variovent. Det är en sorts väldigt dämpad basreflexsläktning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 01:07

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Den goda EKK-kabeln kommer inte från Hornbach, men ja, jag tror det finns tvåledare där.

Den jag använder är dock en helt annan, mycket smidigare. Den ser ut som vanligt lampsladd, är alltså oval. Vi kan kalla den Ino-EKK.

Vh, iö

Hmm! Jag har köpt av dig tidigare och den var väl rund om jag minns rätt. Har du någon ny variant nu?

De senaste kanske 2-3 åren har jag bara haft den smidigare ovala versionen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum