Oönskade bidrag från porten-orgelpiparesonanser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Oönskade bidrag från porten-orgelpiparesonanser

Inläggav brumel » 2003-12-13 17:52

Hur bör det låta när man kör en sinus i högtalaren? Jag har laddat hem en tongenerator.
Det är ett hembygge, en prototyp. Det verkar som om jag har fått en orgelpiparesonans kring 200 Hz. Den blandar sig med sinusen och förstärker den. Ja det kan ju vara en fruktansvärd massa orsaker. :roll: :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-13 20:07

Du uttrycker dig lite oklart, men du menar att portbidraget ökar markant omkring 200 Hz?

200 Hz motsvarar en våglängd på ca 1.7 m. Första portmoden uppstår när portlängden motsvarar knappt halva denna våglängd, eller något mindre än 0.85 m. Eftersom jag utgår från att din port inte är riktigt så lång så beror dina problem antagligen på en akustisk mod i kaviteten (som har en största dimension på bortåt 0.85 m, eller?).

Avskräckande exempel på dålig ingenjörskonst som jag mätt upp följer nedan. Audio Pro A2.42 Live, portbidrag grönt, membranbidrag blått och total nivå röd. Observera toppen vid ca 150 Hz som beror på en kavitetsmod i kombination med portens placering i botten på lådan. Notera även påverkan på membranbidraget. Problemet leder till klart hörbara effekter. Även om högtalaren i fråga är billig hade detta lätt kunnat undvikas.

Bild

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-12-13 22:52

Högtalaren är på 10 L. Då finns inga interna dimensioner eller kaviteter att skapa såna tydliga peakar. Porten är 22 cm lång och avstämd till 40 Hz enligt simuleringen skall den ge ett mjukt sluttande basförlpp likt BB4. Jag har inte mätt på den men basen är fullt hörbar vid 40 hz. Det kan ju vara rummet som spelar mig ett spratt lika gärna. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-15 10:41

Japp, du kan lugnt utesluta port- eller kavitetsrelaterade effekter. Rumsproblem är en mer trolig orsak. Jag fick dock anledning att visa effekterna av de i det här avseendet ganska stora kostruktionsmissarna i A2.42, så jag är nöjd i alla fall. :lol:

Återgå till Teknikforum