av IngOehman » 2015-05-01 16:35
Bara för att inte för många skall förvirra sig när det försöker förstå resultatet av konstruerandet, så föreslår jag att du ändrar skala på Y-axeln till 50 dB. Nu är det 130 dB och för det ovana ögat så ser tonkurvan väldigt mycket bättre ut, än den är.
Det finns massor av fenomen som är med och bestämmer hur den där tonkurvan bildas, hålen mellan banden är troligen en signifikant komponent i sammanhanget.
När det gäller att byta till en större talspole så behöver det inte göra så stor skillnad/ställa till med så stora problem, det kan vara fördelaktigt. Men det finns då ett antal faktorer att ta hänsyn till:
1. Skall det spelas diskant så är det viktigt med låg rörlig vikt. Det är ingen poäng att göra kraftfaktorn 3 gånger större om även vikten ökar med samma faktor. Så magnetens tillförande energi är ett medel mot hög effektivitet, men mera koppar i spolen är det nog inte.
2. Även låg induktans är av betydelse om det skall spelas diskant. Därför är även av det skälet en talspole med tunn tråd och färre varv, och helst ett överhäng på ungefär noll, en bra ide. Men man kan komma längre än så, genom att kortsluta bort så mycket dynamiskt fält som möjligt således att bara de statiska permanentmagnetiska fältet återstår. Ordentliga kortslutningsringar, gärna i spalten och på båda sidorna om talspolen hjälper till att hålla induktansen låg och HF-förmågan hög.
Jo en sak till: Att byta till tjockare material i membranbågarna kommer inte att resultera i en lägre resonansfrekvens för de resonansfenomen som syns i mätningarna. Tvärtom. Skälet är att böjvågen gör snabbare när man gör en folie tjockare, vilket i sin tur beror på hur resonansfaktorerna (styvhet och massa) samverkar, och hur styvheten påverkas av tjockleken kvadratiskt. Massan växer proportionellt. Så ett dubbelt så tjockt membran väger dubbelt så mycket, men har fyra gånger större böjstyvhet. Då stiger resonsansfrekvensen med en faktor drygt 50%.
Dock finns även andra resonansfenomen, och om t ex limningen mellan bobin och membran har en märkbar elasticitet, så kommer massaökningen att leda till en sjunkande resonansfrekvens för DET fenomenet. Det är ett mycket komplext system och utan att veta mera om hur det beter sig (mer än en tonkurva tagen i en riktning) så vågar jag min inte på någon förutsägelse av exakt hur tonkurvan skulle påverkas, men jag tror inte att ett tjock styvt membranmaterial är rätt väg att gå. Snarare skulle jag satsa på att eliminera resonanserna genom att dämpa rörelserna i den övre infästningen. Att kartlägga vilken faktisk böjvågshastighet som råder i menbranet, är dock en bra start.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).