Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag har aldrig förstått nominellt värde för nåltrycket. Pickuperna spårar ju alltid bäst vid max rekommenderat nåltryck, och det som sliter mest på skivorna är ju inte några tiondels gram mer nåltryck utan när nålen inte spårar, utan sladdar runt som den vill i spåret.
MichaelG skrev:Orsaken till att jag började pilla på inställningarna för ett par år sedan var dels glapp i tonarmslagringarna och dels att jag hade ett konstigt fenomen. I tomma spår mellan två låtar hördes svagt de första tonerna av kommande låt innan den började. Mycket irriterande. Detta fenomen är helt borta nu.
MichaelG skrev:När jag ändå är igång... Jag har kvar orginalremmen till spelaren, men hur underhåller man denna bäst? Jag läste någonstans för många år sedan att man gnider in den med diskmedel emellanåt. Men torkar inte detta ut remmen?
paa skrev:Jag är tveksam till att silikonolja kan göra någon nytta på en gummirem, annat än att den blir blank och fin.
Kisel reagerar ju liksom inte med kolbaserade material.
Laila skrev:paa skrev:Jag är tveksam till att silikonolja kan göra någon nytta på en gummirem, annat än att den blir blank och fin.
Kisel reagerar ju liksom inte med kolbaserade material.
Är det inte bl.a. den effekten som eftersträvas . . . typ ?
Att första tonerna av nästa låt kommer i förväg kan även bero på att masterbandets magnetlagring "smittat" mellan bandvarven, och inte ha något som helst med pickupen att göra.
MichaelG skrev:Skulle det alltså vara rena slumpen att jag under de senaste dagarna inte spelat någon skiva med märkbart föreko? Min minnesbild från tidigare (visserligen ett par år gammal) är att det förekom på var och varannan skiva.
MichaelG skrev:Skulle det alltså vara rena slumpen att jag under de senaste dagarna inte spelat någon skiva med märkbart föreko? Min minnesbild från tidigare (visserligen ett par år gammal) är att det förekom på var och varannan skiva.
paa skrev:Jag har aldrig förstått nominellt värde för nåltrycket. Pickuperna spårar ju alltid bäst vid max rekommenderat nåltryck, och det som sliter mest på skivorna är ju inte några tiondels gram mer nåltryck utan när nålen inte spårar, utan sladdar runt som den vill i spåret.
Laila skrev:Rönnbär . . . typ ?
BORIS skrev:
Drar mig till minnes att farbrorn ifrågasatt min läsförståelse vid tidigare tillfälle. Iofs var det inlägget nog mest ett utslag av intellektuell stagnering och dålig fantasi men iaf.
Icke desto mindre vore det nu befogat att returnera ditt tidigare inlägg ämnat åt mig som lät; förutom lässvårigheter har du exakt vilka problem?, men eftersom jag är väluppfostrad nöjer jag mig med att uppmana dig att läsa inlägget en gång till för bättre förståelse av innebörden.
Laila skrev:MichaelG, jag tror att du kan sova gott inatt . . . typ.
Almen skrev:Laila skrev:Rönnbär . . . typ ?
l'esprit de l'escalier, brukar man väl kalla det? Vad annat kan man vänta av en långsint skitstövel?
MichaelG Skrev:
Puss på dig också!
BORIS skrev:Det där menar du inte, men här var väl syftet att visa hur lite du bryr dig om vad jag har att säga samtidigt som du tyckte det var ett bra sätt att "trycka till" mig lite.
Hur som helst borde du upphöra med både det ena och det andra, framförallt om du ska använda fåniga uttryck i stil med Puss på dig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster