Skivspelarfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Skivspelarfråga

Inläggav MichaelG » 2015-06-30 16:17

Hej forumvänner!

Jag har en gammal Thorens Td166 MkII med en Goldring 10-40 pu. Den har spelats förhållandevis litet de senaste 15 åren (pu:n är något äldre än så - innan hade jag en 10-20) och ingenting alls de senaste 2 åren. Orsaken till detta är att jag för två år sedan började justera alla "vinklar och vrår" på tonarm, pickup, skivspelarupphängningen, m.m. och tappade fokus och intresse någonstans mitt i arbetet. Härom dagen fick jag äntligen "tummen ur" och justerade allting efter bästa förmåga. Men ljudet som presenterade var ömsom vin och ömsom vatten. Basen upplevs som djup och fast, allmänklangen är neutral med fin fyllighet i basinstrument och mansröster. Men diskanten upplevs som accentuerad. Det kan helt enkelt bli litet vasst och skrälligt, framförallt med diskantrika instrument. Nu undrar jag om det finns något "typfel" när man ställer in skivspelaren som kan leda till upplevd förhöjd diskant. En sak jag läst mig till är vinkeln framåt/bakåt för nålen. Är den för framåtlutad (gräver) kan det bli för vasst, är den för bakåtlutad (släpar) kan det bli litet avslaget. Så denna är en liten anings mer bakåt än helt vinkelrätt mot skivan. Men finns det något annat? Eller är en relativt ospelad drygt 15 år gammal pickup helt enkelt bara att kasta? Eller behöver den typ spelas in? Eller kan man "massera" den på något sätt?

Hälsn. Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Laila

Re: Skivspelarfråga

Inläggav Laila » 2015-06-30 23:39

Nålspetsen bör peka 1-2 grader bakåt mot tonarmsfästet. Om inte så kan du kanske öka nåltrycket tills vinkeln
stämmer någorlunda(förutsatt att tonarmen "ligger i våg"). Det är inte ovanligt att gamla nålupphängningar stelnar
med åren å därför behöver "spelas in", med en inte sällan ordenligt tilltagen nålanliggningskraft . . . man kan gärna
ha sagda vinkel som måttstock. Så länge som övriga inställningar är någorlunda korrekta så bör en ökad anläggningskraft/nåltryck(inom rimliga gränser) inte slita onödigt mycket på skivorna . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-01 07:25

Tack för svaret Laila. Jag tänkte nästan att du skulle vara "först ut". :) Rekommenderat nåltryck är 1,5-2,5g och jag låg på 1,75 som är det nominella värdet enligt bruxen. Menar du då att jag ska upp på 2,5 eller till och med ännu mer?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-01 11:46

Själv så skulle jag testa med 2.5g* å försöka hålla koll på nålvinkeln under avspelning.
Om upphängningen mjukar upp med tiden(eller genast) så är det bara att följa efter
med lägre nåltryck . . . resten förstår du nog själver . . . typ. :)

*Du kan även testa med lite högre nåltryck(om nödvändigt) så länge som du håller puppen
under uppsikt så att inte nålsystemet kollapsar/bottnar. Att öka till mer än ca 3g kan nog
vara vanskligt, gissar jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-01 12:35

Jag har aldrig förstått nominellt värde för nåltrycket. Pickuperna spårar ju alltid bäst vid max rekommenderat nåltryck, och det som sliter mest på skivorna är ju inte några tiondels gram mer nåltryck utan när nålen inte spårar, utan sladdar runt som den vill i spåret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-01 13:38

Mnjaäe, jag håller inte helt med dig på detta paa . . . många puppar låter å mäter inte sällan bäst vid s.k. nominellt
nåltryck* förutsatt att de sitter i en passande arm med alla vinklar inklusive antiskating nöjaktigt injusterade å en omgivningstemperatur på runt 20 grader C.
Allt detta sagt som min egen subjektiva erfarenhet/åsikt . . . däremot inte sagt att det inte existerar flera undantag
. . . typ.

*På slutet av sextiotalet/början av sjuttiotalet pågick nog ett litet race där det gällde att visa upp så låga
anliggningskraftsvärden som möjligt, men detta tror jag nog, till störraste delen, ä historia, nu.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-01 22:56

När jag ändå är igång... Jag har kvar orginalremmen till spelaren, men hur underhåller man denna bäst? Jag läste någonstans för många år sedan att man gnider in den med diskmedel emellanåt. Men torkar inte detta ut remmen?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-07-01 23:09

paa skrev:Jag har aldrig förstått nominellt värde för nåltrycket. Pickuperna spårar ju alltid bäst vid max rekommenderat nåltryck, och det som sliter mest på skivorna är ju inte några tiondels gram mer nåltryck utan när nålen inte spårar, utan sladdar runt som den vill i spåret.

Distorsionen är oftast lägre vid ett annat värde än det maximala. Om det beror på magneter/spolars position eller något annat vågar jag inte svara på.

Ett större problem är nog att varje pickup är unik och att det skiljer en del mellan olika exemplar något inte minst en mätning för kalibrering av azimuth visar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-02 08:08

Och så kan jag meddela att det handlade om inspelningsbehov. Efter något tiotal avspelade album (med Lailas rekommenderade nåltryck på 2,5g) börjar klangen mjukas upp påtagligt; cymbaler börjar låta som cymbaler och inte som vitt brus. Så nu har jag gått ner till 2,0g och ska fortsatta experimentera tills jag hittar "rätt" nåltryck.

Orsaken till att jag började pilla på inställningarna för ett par år sedan var dels glapp i tonarmslagringarna och dels att jag hade ett konstigt fenomen. I tomma spår mellan två låtar hördes svagt de första tonerna av kommande låt innan den började. Mycket irriterande. Detta fenomen är helt borta nu. Jag hade också en påtaglig innerspårdistortion som nu är som bortblåst. Och dessutom låter det överhuvudtaget riktigt bra med en jäkla dynamik och punch. Jag tror jag ska börja spela LP igen. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-02 10:23

MichaelG skrev:Orsaken till att jag började pilla på inställningarna för ett par år sedan var dels glapp i tonarmslagringarna och dels att jag hade ett konstigt fenomen. I tomma spår mellan två låtar hördes svagt de första tonerna av kommande låt innan den började. Mycket irriterande. Detta fenomen är helt borta nu.

Att första tonerna av nästa låt kommer i förväg kan även bero på att masterbandets magnetlagring "smittat" mellan bandvarven, och inte ha något som helst med pickupen att göra.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-02 11:44

MichaelG skrev:När jag ändå är igång... Jag har kvar orginalremmen till spelaren, men hur underhåller man denna bäst? Jag läste någonstans för många år sedan att man gnider in den med diskmedel emellanåt. Men torkar inte detta ut remmen?

Ok, några använder silikonsprej sprejad i en mjuk trasa, andra liksom jag, kör med
isopropanol som har egenheten att inte torka ut "remgummit", har jag hört* . . . typ.

*Vissa anser att talkning(typ barnpuder) av remmen efter rengörning kan vara välgörande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-02 11:55

Jag är tveksam till att silikonolja kan göra någon nytta på en gummirem, annat än att den blir blank och fin.
Kisel reagerar ju liksom inte med kolbaserade material.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-02 16:52

paa skrev:Jag är tveksam till att silikonolja kan göra någon nytta på en gummirem, annat än att den blir blank och fin.

Är det inte bl.a. den effekten som eftersträvas . . . typ ? 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-02 16:59

Laila skrev:
paa skrev:Jag är tveksam till att silikonolja kan göra någon nytta på en gummirem, annat än att den blir blank och fin.

Är det inte bl.a. den effekten som eftersträvas . . . typ ? 8)

Det verkar som om en del tror att silikonolja skulle förlänga livslängden och göra att gummit inte torkar ut, men det är ju lite tveksamt. ATt mjuka upp gummit lär det inte kunna göra i alla fall.
Men det torde ju inte ha någon negativ inverkan, och kanske kan ändå silikonolja på ytan av gummit minska luftens och ozonets angrepp på gummit genom att det ligger ett lager som är några molekyler tjockt på ytan?
Numera pensionär.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-07-02 17:39

Att första tonerna av nästa låt kommer i förväg kan även bero på att masterbandets magnetlagring "smittat" mellan bandvarven, och inte ha något som helst med pickupen att göra.

Detta är fel. I de flesta fall har man ett icke magnetiserbart leade mellan låtarna. Om vi nu talar om analoga masterband är de oftast inspelade med en brusreducering typ Dolby A eller senast Dolby SR. Dolby undertrycker bandsmittan mellan bandlagren med 10-25dB.
Förklaringen till förekot är att skivlacket demoleras något så att det kommer att upplevas som föreko. Teldec har utvecklat en graveringsteknik som kallas för DMM vilket innebär att man graverar med en kall nål direckt på en stålskiva som är överdragen med ett tunt kopparskikt.
En DMM gravering saknar helt förekon.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-02 18:21

Skulle det alltså vara rena slumpen att jag under de senaste dagarna inte spelat någon skiva med märkbart föreko? Min minnesbild från tidigare (visserligen ett par år gammal) är att det förekom på var och varannan skiva.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-02 18:36

MichaelG skrev:Skulle det alltså vara rena slumpen att jag under de senaste dagarna inte spelat någon skiva med märkbart föreko? Min minnesbild från tidigare (visserligen ett par år gammal) är att det förekom på var och varannan skiva.

Att det kan bero på undermålig/ej optimal inställning av skivspelarsystemet är min bestämda uppfattning/erfarenhet . . . exakt vad eller vilken kombination av olika "missinställningar" som orsakar "förekot" vill jag däremot låta vara osagt.
MichaelG, jag tror att du kan sova gott inatt . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-07-02 18:53

MichaelG skrev:Skulle det alltså vara rena slumpen att jag under de senaste dagarna inte spelat någon skiva med märkbart föreko? Min minnesbild från tidigare (visserligen ett par år gammal) är att det förekom på var och varannan skiva.

Drar mig till minnes att farbrorn ifrågasatt min läsförståelse vid tidigare tillfälle. Iofs var det inlägget nog mest ett utslag av intellektuell stagnering och dålig fantasi men iaf.
Icke desto mindre vore det nu befogat att returnera ditt tidigare inlägg ämnat åt mig som lät; förutom lässvårigheter har du exakt vilka problem?, men eftersom jag är väluppfostrad nöjer jag mig med att uppmana dig att läsa inlägget en gång till för bättre förståelse av innebörden.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-02 19:46

Rönnbär . . . typ ? :?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-07-02 21:12

paa skrev:Jag har aldrig förstått nominellt värde för nåltrycket. Pickuperna spårar ju alltid bäst vid max rekommenderat nåltryck, och det som sliter mest på skivorna är ju inte några tiondels gram mer nåltryck utan när nålen inte spårar, utan sladdar runt som den vill i spåret.

Kan ha att göra med centrering av magnet/spolar. På samma sätt vill man kompensera för nolläget i andra ledet med antiskate.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-07-02 21:35

Laila skrev:Rönnbär . . . typ ? :?

l'esprit de l'escalier, brukar man väl kalla det? Vad annat kan man vänta av en långsint skitstövel? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-02 21:52

+1
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-02 22:22

BORIS skrev:
Drar mig till minnes att farbrorn ifrågasatt min läsförståelse vid tidigare tillfälle. Iofs var det inlägget nog mest ett utslag av intellektuell stagnering och dålig fantasi men iaf.
Icke desto mindre vore det nu befogat att returnera ditt tidigare inlägg ämnat åt mig som lät; förutom lässvårigheter har du exakt vilka problem?, men eftersom jag är väluppfostrad nöjer jag mig med att uppmana dig att läsa inlägget en gång till för bättre förståelse av innebörden.

Puss på dig också! :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-02 22:36

Laila skrev:MichaelG, jag tror att du kan sova gott inatt . . . typ. :wink:

Tack för det. Det känns tryggt. :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-07-03 10:19

Almen skrev:
Laila skrev:Rönnbär . . . typ ? :?

l'esprit de l'escalier, brukar man väl kalla det? Vad annat kan man vänta av en långsint skitstövel? :)

Nej det brukar man inte, tror du missuppfattat innebörden av yttrycket alternativt mitt inlägg. Men du fick iaf briljera med din skolfranska vilket väl var syftet
Varför tror du att du har rätt att kalla mig skitstövel?

MichaelG Skrev:
Puss på dig också! :)

Det där menar du inte, men här var väl syftet att visa hur lite du bryr dig om vad jag har att säga samtidigt som du tyckte det var ett bra sätt att "trycka till" mig lite.
Hur som helst borde du upphöra med både det ena och det andra, framförallt om du ska använda fåniga uttryck i stil med Puss på dig

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-07-03 10:25

Det är tur att det finns sådana väluppfostrade glädjespridare som du här på forumet, som aldrig uttrycker sig nedsättande om andra eller låtsas missförstå i syfte att trycka till motståndaren med något obehagligt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-03 18:26

BORIS skrev:Det där menar du inte, men här var väl syftet att visa hur lite du bryr dig om vad jag har att säga samtidigt som du tyckte det var ett bra sätt att "trycka till" mig lite.
Hur som helst borde du upphöra med både det ena och det andra, framförallt om du ska använda fåniga uttryck i stil med Puss på dig

Jo, faktum är att jag menar det. Jag tror att du är en väldigt trevlig kille IRL, men att du emellanåt uttrycker dig/tolkar andras uttryck så att det blir litet fel ibland. Ofta säger du nämligen sådant som jag helt och hållet är överens med dig om. Så om du inte vill ha en puss (vilket jag kan förstå - enligt min fru så kittlas min mustasch), kan jag väl få ge dig en kram i alla fall? :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-07-04 09:57

Efter en sådan fantastisk efterhandskonstruktion kan jag inte annat än kapitulera. Kram på dig också

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-24 14:55

Vilken trivsam konversation det blev!

För att återgå till drivremmar som diskuteras lite i tråden:
Vad är en normal livslängd?

Mitt intryck är att remmar verkar hålla mycket länge om de förvaras i vanligt inomhusklimat och faktiskt motioneras en del, och antagligen framförallt om man har en del tur. Jag har vad jag minns aldrig bytt rem på min TD-125 och jag har nog haft den i snart 30 år och före det så stod den i föräldrarnas garderob (för att bli en uppskattad julklapp) under tiden direktdrift var på modet :)

Samtidigt har jag kommit över en del begagnade prylar nyligen, förvisso kassettbandspelare/däck av olika slag och inte skivspelare, där remmarna inte bara havererat utan även förvandlats till någon slags klibb som trilskas mycket vid mina rengöringsförsök.

Med de rätt höga priserna som en vanlig privatperson får betala för remmar idag så blir det ju tyvärr knappt lönsamt att byta remmar på i övrigt fungerande apparater om det inte är särskilt älskvärda prylar. :| Det blir nog nya remmar på Yamaha KX-1200 jag köpte nyligen, men tveksamt om det blir några remmar på Pioneer CT-05 som ingick i ett halvbra men gravt cool stereopaket jag köpte. (Mixer med några mic+instrument+line-ingångar samt reverb på förstärkaren, en gigantisk möbel med kassettfack vid sidan av de fullbreda enheterna och en frontmatad helautomagisk vinylspelare...). Likaså blir det nog svårt att motivera mig att byta remmar i en kult-bandspelare jag köpte, typ uppföljaren till den första kassettbandspelaren någonsin (dvs tillverkad i slutet av 60-talet och någon smärre designändring jämfört med den första modellen).

Återgå till Teknikforum