Hjärnsläpp, impedans.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Hjärnsläpp, impedans.

Inläggav Manni76 » 2015-07-26 18:33

Hej.
Håller på att renovera en rundstrålande högtalare med således massor av element.
I schemat för högtalaren anges det att 4st 16 ohm basar är parallellkopplade. Till detta adderas 4st 16ohm diskanten, även dessa är parallellkopplade.
Nu kommer jag att behöva byta ut diskanterna till 14 ohms och vill räkna på högtalarens totala impedans men får inte rätt på det. Jag kör principen 1/Rtot=1/R1+1/R2 osv.
Då skulle jag få att denna kombination skulle ge cs 1.87ohm. Detta känns tokfel, eller?
En icke matematiker behöver hjälp.......
Bilagor
image.jpg
image.jpg (63.81 KiB) Visad 1280 gånger

Användarvisningsbild
RuneStone

Re: Hjärnsläpp, impedans.

Inläggav RuneStone » 2015-07-26 18:55

Det blir 4 respektive 3.5 ohm..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-26 19:11

Manni76 skrev:Då skulle jag få att denna kombination skulle ge cs 1.87ohm. Detta känns tokfel, eller?
En icke matematiker behöver hjälp.......

Du ska inte räkna ihop impedansen från diskantkretsen med baskretsen, de separeras ju med filtret (kondingen) precis som på en vanlig tvåvägare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-07-26 19:31

Då önskar jag be få den korrekta uträkningen för att jag ska förstå. :D
För om jag fattat nåt ska ska jag räknas varje krets för sig.
Baskretsen: 1/16=0,0625 detta gånger 4=0,25. 1/0,25=4ohm
Diskanten: 1/14=0,0714 detta gånger 4=0,28. 1/0,28=3,57ohm

Summarum:????

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-07-26 19:47

Du har svaret framför dig :D
Impedansen är 4 Ohm i basen som sen sjunker till 3.5 Ohm i diskanten.

Med vänlig hälsning Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-07-26 20:04

Åke, kasta nu inget efter mig men då fattar jag det som att den lägsta impedansen i hela koppling blir således den förstärkaren känner av, dvs diskantens 3,5.? Så man ska aldrig räkna ihop baskretsen och diskantkretsen?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-07-26 20:33

Stämmer bra :) så länge du har ett filter i kretsen, som i det här fallet är kondensatorn.

Med vänlig hälsning Åke

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-07-26 22:30

Om filtret ser ut så där blir alla element parallellkopplade i diskanten, vilket mycker riktigt blir 1,9 ohm över delningsfrekvensen. Troligen ingen lämplig last för förstärkaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-26 22:47

PerStromgren skrev:Om filtret ser ut så där blir alla element parallellkopplade i diskanten, vilket mycker riktigt blir 1,9 ohm över delningsfrekvensen. Troligen ingen lämplig last för förstärkaren.

Vilken impedans tror du basarna har över delningsfrekvensen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-26 23:17

Impedansen som står stämplad på elementen är märkimpedansen, och den är en sorts "medelvärde" över hur impedansen varierar med frekvensen. Ett baselement har typiskt sin lägsta impedans vid DC och vid några hundra Hz. Däröver stiger impedansen pga talspoleinduktansen. Diskantelementen belastar inte förstärkaren i basen pga seriekondingen. Summa sumarum är impedansen antagligen ganska städad, du har redan fått förslaget 4 ohm i basen och 3,5 ohm i diskanten, och det är nog inte en så dålig gissning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-07-26 23:52

Svante han före mig.
Jag skrev en längre förklaring först, i mitt förra inlägg men jag ville inte krångla till det, så jag tog bort det.

Med vänlig hälsning Åke

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-07-27 09:22

God morgon!
Nu har jag legat i funderat.
Saken är den att dessa element sitter i en gammal Luxor, rundstrålande från tidigt 70 tal.
Alla diskanter (4st per låda) var finito och ska till helgen testa med ett gäng 14ohms diskanter för att se om ljudet är tillfredställande. Verkar var helt omöjligt att få tag på original, Peerless.
Men tanken är att dessa gamla lådor ska drivas av en gammal Akai receiver som kan mata högtalare 4-16 ohm.
Frågor:
1. Är om det blir onödigt att belasta den enligt koppling 1 som ger 3.5 ohm? Eller ska man testa att köra enligt koppling 2 (som bör om jag fattat allas svar rätt) bli 4 ohm?
2. Beräkning på konding i Typ1 baseras på impedansen per diskant även om alla är parallell kopplade. Gäller det även samma i Typ2 eller ska impedansen i beräkningen ändras?

Ge mig gärna tips på bästa optimering för att inte riskera att förstärkaren bryter ihop.
Jag vet.. ni tänker vilken trögboll, men vet inte var på vägen kunskapen från skoltiden försvann. Letar hos er efter den :lol:
Med vänlig hälsning
Martin
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (63.53 KiB) Visad 1106 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-07-27 09:32

Svante skrev:Impedansen som står stämplad på elementen är märkimpedansen, och den är en sorts "medelvärde" över hur impedansen varierar med frekvensen. Ett baselement har typiskt sin lägsta impedans vid DC och vid några hundra Hz. Däröver stiger impedansen pga talspoleinduktansen. Diskantelementen belastar inte förstärkaren i basen pga seriekondingen. Summa sumarum är impedansen antagligen ganska städad, du har redan fått förslaget 4 ohm i basen och 3,5 ohm i diskanten, och det är nog inte en så dålig gissning.

Nåja, jag får väl använda det faktum att det står "hjärnsläpp" i rubriken. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2015-07-27 09:56

Kör på koppling 1. Koppling 2 ger 14 ohm impedans i diskanten och lär således ge en mycket lägre nivå..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-27 12:14

Manni76 skrev:God morgon!
Nu har jag legat i funderat.
Saken är den att dessa element sitter i en gammal Luxor, rundstrålande från tidigt 70 tal.
Alla diskanter (4st per låda) var finito och ska till helgen testa med ett gäng 14ohms diskanter för att se om ljudet är tillfredställande. Verkar var helt omöjligt att få tag på original, Peerless.
Men tanken är att dessa gamla lådor ska drivas av en gammal Akai receiver som kan mata högtalare 4-16 ohm.
Frågor:
1. Är om det blir onödigt att belasta den enligt koppling 1 som ger 3.5 ohm? Eller ska man testa att köra enligt koppling 2 (som bör om jag fattat allas svar rätt) bli 4 ohm?
2. Beräkning på konding i Typ1 baseras på impedansen per diskant även om alla är parallell kopplade. Gäller det även samma i Typ2 eller ska impedansen i beräkningen ändras?

Ge mig gärna tips på bästa optimering för att inte riskera att förstärkaren bryter ihop.
Jag vet.. ni tänker vilken trögboll, men vet inte var på vägen kunskapen från skoltiden försvann. Letar hos er efter den :lol:
Med vänlig hälsning
Martin

Till att börja med ska man ha klart för sig att alla impedansangivelser på högtalare är väldigt ungefärliga. En typisk 4-ohmshögtalare har en impedans som varierar mellan 3,2 och kanske 40 ohm beroende på frekvensen. Förstärkare dimensioneras med tanke på detta. Hur dina diskanters impedanskurva ser ut vet jag inte, men antagligen är det ingen större fara att köra kopplingen som den är. Din alternativa koppling kommer att höja impedansen i diskanten, men också att sänka nivån i diskanten med 6 dB. Beroende på hur högtalaren låter kan det vara bra eller dåligt, men det blir iaf inte som konstruktören har tänkt sig. Du kan använda samma koppling för basarna, då får du samma tonkurva, men genomgående 6 dB lägre känslighet och en nominell impedans på 14-16 ohm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-07-27 14:29

Ja enligt Typ1 får det bli. Får provlyssna och se om diskanterna blir ok och avgöra sen om dom behöver dämpas något. Om det nu skulle låta alltför illa står jag nog i beslutet att behålla de fina lådorna och bestycka om den från rundstrålande till en traditionell 2-vägare med lite modernare element. Jag skäms inte över att göra det då jag redan fått göra så pass stor åverkan på original-lådan att den är långt ifrån original och då kan det ju kvitta om man gör om innanmätet. Det eller tippen!

Tack för allas hjälp!

//Martin

Återgå till Teknikforum