Sentec PA9 - skillnad på 60W och 75W versioner?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas_R

Sentec PA9 - skillnad på 60W och 75W versioner?

Inläggav Jonas_R » 2015-08-03 16:52

Hej,

Är det någon som känner till de konstruktionsmässiga skillnaderna mellan 60W och 75W versionerna av Sentec PA9?

Kanske någon rent av har ett schema på 75W-versionen som de kan dela med sig av?

Jag frågar framförallt av nyfikenhet, men leker också med tanken på ett hembygge om de utgångna komponenterna kan skaffas någonstans.

Jonas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sentec PA9 - skillnad på 60W och 75W versioner?

Inläggav paa » 2015-08-03 18:28

Hej,
Vad jag förstår så är det de slutsteg med rostfri front som har högre effekt.
För att erhålla högre effekt så krävs ju först och främst en trafo med högre spänning.
Jag vet inte om det var en ny serie transistorer med högre effekttålighet som möjliggjorde detta, eller om man bara höjde spänningen utan övriga uppgraderingar.

Har du sett XTF-tråden:
viewtopic.php?f=3&t=566

Det fattas en del schema i början på tråden, men de flesta återfinns i slutet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-08-04 12:24

paa skrev:Hej,
Vad jag förstår så är det de slutsteg med rostfri front som har högre effekt.
För att erhålla högre effekt så krävs ju först och främst en trafo med högre spänning.
Jag vet inte om det var en ny serie transistorer med högre effekttålighet som möjliggjorde detta, eller om man bara höjde spänningen utan övriga uppgraderingar.

Har du sett XTF-tråden:
viewtopic.php?f=3&t=566

Det fattas en del schema i början på tråden, men de flesta återfinns i slutet.

Fronten på de silvriga PA9:orna på slutet av produktionen är egentligen inte av rostfritt stål, den är av borstad och eloxerad aluminium. Locket på apparaten är däremot av rostfritt stål. Jag vet detta för jag har ett par själv. :) Sedan är de mycket snygga i och med att de har avochpå-knappen med en grön lampa. Däremot vet jag inte om de är på 75 watt eller 60 watt eller 50 watt... 8) Finns det önskemål, kan jag lyfta på locket och kolla vad det står på trafon. Jag skulle gissa att det bara är matningsspänningen som skiljer lite.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-08-04 12:48

Johan:

Det skulle vara riktigt intressant att veta vad det står på transformatorn och effekttransistorerna i dina PA9:or. Lyft gärna på locket och kika.

Ta gärna några bilder på kretskorten om du har möjlighet. Jag har sett en del bilder här på Faktiskt.se och på nätet, men de flesta är i låg upplösning och visar inte så mycket detaljer. Om bilderna i full upplösning blir för stora för forumet kan du väl kontakta mig via pm.

Tack på förhand!

paa:

Tack för länken til XTF. Jag har sett diskussionstrådarna tidigare men skall läsa dem igen.

Det schema på PA9 som finns i slutet av tråden skiljer sig en del i koponentvalet från det schema som finns här:

viewtopic.php?f=3&t=19859&p=1647814&hilit=sentec+pa9+pdf#p1647814

Jag gissar att schemat i XTF-tråden är PA9 efter lite fix av naqref.

Jonas

Återgå till Teknikforum