Sandsandwich

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Sandsandwich

Inläggav Kraniet » 2003-12-13 14:30

vad är det bästa att använda? fin sand eller kanske stålsand?
vilka egenskaper är bra? vikten är ju en förtjänst men ska sanden vara superfin elelr lagom? stålsand väger ennu mer 3,5kg/dm3 hur påverkar vikten(densiteten) dämpningen från sanden?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-13 15:19

Kraniet,

Utan att specifikt ha undersökt egenskaperna för olika typer av sand, vill jag säga följande:

1. Sand mellan två skivor ökar dels massan, dels förlustfaktorn. Sammantaget gör detta att lådväggens vibrationshastighetsnivå minskar, i många fall uppåt 10-15 dB vid modtopparna (med ungefärligen samma reduktion för den avstrålade ljudeffektnivån).

2. Sandens förluster uppstår när sandkornen rör sig, vilket leder till friktion mellan kornen. En find sand bör därför undvikas eftersom den lätt packas och därför inte tillåter stora kornrörelser.

3. En betydligt elegantare metod för att minimera strukturljudavstrålning från lådan är att använda sig av sandwichdämpning via dämplim mellan MDF- eller plywoodskivorna. I kombination med lämpliga avstyvningar kan man helt eliminera hörbara problem på detta sätt. Sand är enligt min mening en riktigt klumpig och ful lösning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-13 17:07

jo vi har ju gått igenom sandwich tidigare så jag har nog en klar bild på vad du fördrar.. :)
men om vi bortser från dina preferenser ett litet tag.. vad skulle vara en lämplig kornstorlek? stålsanden tex finns från 0,2-0,4 till 1mm.
men vad menar du med "använda sig av sandwichdämpning via dämplim mellan MDF- eller plywoodskivorna." en blandning av sand och dämplim?
fördelen med sand är att det är mycket mycket enklare att åstadkomma. dessutom ökar lådans vikt vilket ska ha sina fördelar.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-13 19:43

Jag vet att du vet att vi varit inne på detta tidigare. Eftersom alla andra inte vet att du och jag vet måste dock dämplimmets fördelar noga poängteras. 8)

Att tänka på är också att jag bara föredrar lösningar som är tekniskt sett välmotiverade. :D

Om du nödvändigtvis måste använda dig av sand så kan du nog utläsa av mitt tidigare inlägg att du bör välja den största kornstorleken för att vara säker. Man kan i och för sig blanda sand och dämplim, men det var egentligen inte vad jag menade och ingenting som jag skulle rekommendera. Massaökningen är också i praktiken sekundär mot förlustökningen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-13 20:02

"tekniskt sett välmotiverade"
det må vara så hänt men man måste väl stoppa in energin det går åt också..
som jag sa så är dämplim rätt jobbigt att åstadkomma. iaf när man inte har tillgång till en limpress. jag har provat limmet och det är nog bland de jobbigare saker jag försökt mig på. sand förenklar saker oerhört. dessutom bör väl dämpningen bli rätt så stor?
men hur ändras sandes vibrationer med dess densitet? är det bättre att köra med stålsand(som är bland de tyngre jag hittat) eller är vanlig sand bättre, densitet ca 1,7kg/dm3(?)..

edit: bör kanske tillägga min respekt för dina åsikter. dom är högst välkommna, lite ordning i "flummet" är aldrig fel.. :wink: 8)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-13 20:18

Man behöver inte vara så oerhört noggrann med dämplimmet. Lite tjockleksvariationer spelar ingen roll.

Sanddensiteten påverkar inte förlusterna i någon högre utsträckning. Däremot ökar väggmassan, vilket är en fördel. I praktiken räcker det ändå gott med vanlig standardsand. Det finns mycket viktigare saker att lägga kraft på än detta.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-14 04:03

Här kanske man kan skjuta in en fråga när ämnet väl är på tal... Om man bygger en trevägshögtalare med alla element på samma baffel, är det någon ide att bara dämplimma lådan som mellanregistret sitter i, eller är det så att vibrationerna är effektivt kopplade till hela lådan så att man inte tjänar så mycket på att öka förlusterna i just den delen av lådan? Jobbigt om man bygger en stor låda... För basen har väl inte så stor nytta av dämplimning, är lådans ljudavstrålning något att räkna med i basen om man styvat av lådan ordentligt så att resonanserna ligger över dess arbetsområde?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-15 10:53

Om man förutsätter att mellanregisterlådan är någorlunda stelt kopplad till baslådan så kommer vibrationerna att fortplanta sig även till baslådan, med potentiella ljudavstrålningsproblem som följd. Lösningen är alltså att se till att baslådan antingen har höga förluster eller att baslådan är vibrationsisolerad från mellanregisterlådan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-15 10:59

Liten udda tanke... kan man inte ställa en låda (på t.ex. SD-fötter) löst inuti en yttre låda? Med lite olika egenresonanser så borde väl inte luften mellan överföra så mycket vibrationer till den yttre? (Kanske sätta en port på baksidan t.o.m. ?)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-15 19:48

varför inte göra en sep låda för varje register eller element och sd-fötter mellan dem
Bikinitider

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-15 23:16

Om man förutsätter att mellanregisterlådan är någorlunda stelt kopplad till baslådan så kommer vibrationerna att fortplanta sig även till baslådan, med potentiella ljudavstrålningsproblem som följd.

Ok, tackar... :)

varför inte göra en sep låda för varje register eller element och sd-fötter mellan dem

För att det har potential att bli ganska fult... men får man till det så blir det säkert en trevlig lösning!

Återgå till Teknikforum