Spaltabsorbent för multipla resonansfrekvenser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

danfra

Spaltabsorbent för multipla resonansfrekvenser

Inläggav danfra » 2015-08-02 23:31

Är det möjligt att konstruera en spaltabsorbent (helmholtz) som har flera resonansfrekvenser (centerfrekvenser)? Jag tänker att man placerar en absorbent på ett lämpligt ställe fritt i rummet (ej mot vägg) med t ex två resonansfrekvenser t ex 180 Hz och 75 Hz. Absorbenten skulle då ha en slitsdimension på vardera sida av absorbenten. Lämpligt ställe skulle kunna vara bakom lyssningsplats i ett längre rum. Är jag fel ute när jag tänker så här eller måste den ena sida av absorbenten vara solid? Min tanken är att absorbenten skulle vara aktiv i både den under och den övre basen. Hur gör man annars? Flera absorbenter med olika resonansfrekvenser?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Spaltabsorbent för multipla resonansfrekvenser

Inläggav IngOehman » 2015-08-03 01:17

Du kan inte avstämma en kavitet till två olika fundamentalresonanser. Du kan dock dela en kavitet i två halvor och avstämma den ena till en frekvens och den andra till en annan.

Dock så minskar effektiviteten signifikant när bara halva volymen är tillgänglig för en sådan avstämd absorbent.

I princip menar jag nog att det bara är i specialfall som det går att försvara smalbandigt avstämda resonanatorer. Sådana fall finns, men oftast är det bättre att göra bredbandigare absorbenter, även om de då behöver bli sisådär 50 % större för samma effektivitet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

danfra

Inläggav danfra » 2015-08-03 03:47

Misstänkte det. Vilken av "problem"frekvenserna väljer man då att stämma av sin absorbent till? Den värst uppmätta eller någonstans mittemellan? Någon sorts genomsnittlig resonansfrekvens beräknad med hjälp av rummens tre mått?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-03 06:54

Som sagt - min primära rekommendation är att inte avstämma alls, utan bygga absorbenten bredbandig, om den är stor nog för att duga som det vill säga.

Sen kan det vara svårt och långt ifrån entydigt att avgöra vilka frekvenser som verkligen är problemfrekvenser. Stirrar man sig blind på tonkurvemätingar så kan saker som är i sin ordning verka som saker som... inte är det. :)

Det är från en enskild tonkurvemätning ofta nästan omöjligt att i komplexet av rumspåverkan skilja vad som är oönskade resonanser och vad som är stående vågor som skall vara där för att återgivningen skall vara "logisk" för hörseln. I varje fall om man inte har en ritning på rummet parallellt tillgänglig. Men oftast räcker inte det, utan man måste göra ett antal dynamiska (ickestatiska) mätningar i rummet för att "hitta rätt" i jakten på att lära känna det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-04 10:08

Men att inte avstämma alls - då menar du att man ger resonatorn ett så lågt Q-värde att den täcker in hela basområdet i princip? Eller det kanske är 20-200Hz man ska sikta på ungefär? Det borde bli ett Q-värde på 0,5 eller lägre?

danfra

Inläggav danfra » 2015-08-05 06:17

Har precis samma fundering. Är det en annan typ av absorbent som man lämpligen då väljer?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-29 08:07

man brukar sätta q värdet så den är så bredbanding man vill ha den helt enkelt.

Återgå till Teknikforum