Hearing test on-line

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Hearing test on-line

Inläggav solhaga » 2015-09-01 19:16

Sorry, jag tog bort första inlägget i affektion och jag har inte lyckats återskapa det.
Senast redigerad av solhaga 2021-03-16 19:53, redigerad totalt 2 gånger.

mangs

Re: Hearing test on-line

Inläggav mangs » 2015-09-03 12:28

Intressant. Jag gjorde tre mätningar.

1. Lagom låg ljudnivå
2- Hörseltröskel
3. Ganska hög ljudnivå

Alla dessa tre visade upp olika kurvor som till stor del påminde om hur örat känslighet såg ut. Nu satt jag med ett relativt par dåliga hörlurar och fläktljud i bakgrunden så de faktiska värdena i sig kanske inte är så intressanta. Däremot räknade jag ut deltan mellan de olika mätningarna samt även avvikelser mellan olika frekvenser mot referensen vid 1kHz. Utifrån dessa siffror kunde jag sedan ta fram en EQ som borde tilltala vid låg/medel och hög ljudnivå och alla områden däremellan.

Resultatet med mina lurar var att jag vid moderat lyssningsnivå borde applicera någon form av house-curve där jag höjer upp basen med och sänker området över 1kHz, vid både 4k, resp 8k skall en något mindre sänkning ske i denna setup och mina öron. Vid den högre ljudnivån upplevde jag ljudet som klart jämnast, basområdet lät lika högt eller högre än referensen vid 1kHz och jag behövde sänka diskantområdet mer.

Skulle vara intressant att tillämpa testet hemma i anläggningen och se om siffrorna blir samma. Det troliga är att de kommer bli hyfsat lika och att jag vid högre ljudnivåer skulle uppskatta en hyffsat rak frekvensgång med lite sänkningar i mellan/diskantområdet medan jag vid lägre ljudtryck bör höja basområdet och ha en något svagare nivå över 1000Hz

Återgå till Teknikforum