Jag har 6 st baselement på 4 ohm, som jag skall driva som subbar fördelat på två lådor (3 element i varje låda).
Stereo eller mono spelar ingen roll.
Jag har ett aktivt delningsfilter som ansluter lågnivåsignal till separata slutsteg enligt något av följande alternativ:
1. En Denon AVR-1707 (7x75W/8ohm eller 7x110W/6ohm) och kopplar en separat kanal till respektive baselement. Vad tycker receivern om detta då den specar lägsta högtalarimpedans till 6ohm? Och vad tycker den om att köra exakt samma signal genom sex slutstegskanaler som dessutom bara är lågbas? Kommer den att krokna effektmässigt?
2. Jag kopplar ihop alla sex elementen 4+4+4//4+4+4 = 6ohm och driver dem i mono med ett bryggat iNuke1000 (1000W/4ohm).
Vad säger expertisen om detta? Alternativ 1 kräver mer kablage till högtalarna, men varje element får eget slutsteg som då bara behöver mata ut 1/6 av effekten vardera. Men som sagt, pallar receivern detta?
Alternativ 2 blir enklare att installera men jag förlorar möjligheten att köra stereo i subbregistret (dock inget viktigt, som sagt). Antar att iNuke kanske lämnar typ 700W bryggat i 6ohm och det borde väl räcka?
Ett tredje alternativ är att köra iNuke-steget i stereo och seriekoppla tre element på varje kanal. Steget är specat till 2x160W/8ohm. Frågan är vad det lämnar i 12ohm? Förmodligen alldeles för lite att driva tre element.
Någon effekt-Guru som vill lämna någon relevant input så vore jag tacksam!