Råd om drivning av subbar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Råd om drivning av subbar

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-31 17:04

Jag har 6 st baselement på 4 ohm, som jag skall driva som subbar fördelat på två lådor (3 element i varje låda).
Stereo eller mono spelar ingen roll.
Jag har ett aktivt delningsfilter som ansluter lågnivåsignal till separata slutsteg enligt något av följande alternativ:

1. En Denon AVR-1707 (7x75W/8ohm eller 7x110W/6ohm) och kopplar en separat kanal till respektive baselement. Vad tycker receivern om detta då den specar lägsta högtalarimpedans till 6ohm? Och vad tycker den om att köra exakt samma signal genom sex slutstegskanaler som dessutom bara är lågbas? Kommer den att krokna effektmässigt?

2. Jag kopplar ihop alla sex elementen 4+4+4//4+4+4 = 6ohm och driver dem i mono med ett bryggat iNuke1000 (1000W/4ohm).

Vad säger expertisen om detta? Alternativ 1 kräver mer kablage till högtalarna, men varje element får eget slutsteg som då bara behöver mata ut 1/6 av effekten vardera. Men som sagt, pallar receivern detta?
Alternativ 2 blir enklare att installera men jag förlorar möjligheten att köra stereo i subbregistret (dock inget viktigt, som sagt). Antar att iNuke kanske lämnar typ 700W bryggat i 6ohm och det borde väl räcka?

Ett tredje alternativ är att köra iNuke-steget i stereo och seriekoppla tre element på varje kanal. Steget är specat till 2x160W/8ohm. Frågan är vad det lämnar i 12ohm? Förmodligen alldeles för lite att driva tre element.

Någon effekt-Guru som vill lämna någon relevant input så vore jag tacksam!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Råd om drivning av subbar

Inläggav Kalejdokom » 2015-09-03 20:47

100 visningar men ingen som bryr sig :) . Jag försökte uttrycka mig så tydligt och konkret jag kunde, men man kanske inte orkar ta in så mycket text...

Jag kokar ner frågeställningen till två alternativ eftersom jag helst vill använda en receiver jag har "över" för att driva två subbar. Jag har inga monsterkrav när det gäller SPL och de ska inte spela infrabas. Det handlar om 6 st XLS-10.

Alternativ 1:
En slutstegskanal till varje element. Frågan är vad receivern tycker om att driva så många kanaler i 4 ohm samtidigt?

Bild

Alternativ 2:
En slutstegskanal per två seriekopplade element. Frågan är om 75W i 8 ohm räcker för att driva två element? Fördelen är att jag får fyra kanaler över till att driva t.ex. topparna fram.

Bild

Någon som vill dela sina reaktioner/synpunkter kring dessa alternativ?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-03 21:04

I brist på andra svar, och kanske mer som en bump, kan jag säga att jag inte upplever några problem med mina sex st basar kopplade på ett inuke-slutsteg. Jag har seriekopplat två parallellkopplade grupper om tre. Jag är nöjd eftersom det krävde ganska lite kabel eftersom jag bara inom grupperna om tre bara behövde dra korta sladdar mellan basarna.

Nu är ju mina basar 8 ohm, så det här är helt irrelevant. Typ.

Det är alltså tre st parallellkopplade basar på varje sida, men vid förstärkaren mittemellan är dessa två grupper seriekopplade, om det var otydligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-09-03 21:54

Tarzan skrev:Det är alltså tre st parallellkopplade basar på varje sida, men vid förstärkaren mittemellan är dessa två grupper seriekopplade, om det var otydligt.

Nä, det var ju tydligt - och resultatet blir ju detsamma oavsett hur man kopplar; som du gjort eller som jag föreslår i alternativ 2 i första posten.

Jag inser ju att det väl bara är att prova innan jag låser fast någon permanent lösning. Blir det för jobbigt för receivern så löser väl skyddskretsarna ut :) .

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-09-08 22:38

Kan man seriekoppla flera högtalarelement och få bra ljud? Om det är små skillnader i tillverkningen, jag tänker mig att antalet varv i talspolen varierar eller att det är olika styvheter i upphängningen. Även var i lådan elementet är placerad borde påverka membranets rörelser.
Tänker mig att om ena elementet är styvare borde det andra elementet röra sig mer vilket borde påverka ljudet? Funderar på om det är bättre att parallellkoppla?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-09-10 17:51

Det handlar om likadana element, tillverkade vid samma tidpunkt och lika oanvända. De mäter samma Re och skall placeras helt symmetriskt i öppen baffel. Jag befarar inga problem med att driva dem i serie. Ren parallelldrift är inte aktuellt då den resulterande impedansen skulle bli toklåg; ca 1,3 ohm per kanal.

Annars har du nog helt rätt i att parallellkoppling är att föredra :) .

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-11 08:43

Kalejdokom skrev:100 visningar men ingen som bryr sig :) . Jag försökte uttrycka mig så tydligt och konkret jag kunde, men man kanske inte orkar ta in så mycket text...

Jag kokar ner frågeställningen till två alternativ eftersom jag helst vill använda en receiver jag har "över" för att driva två subbar. Jag har inga monsterkrav när det gäller SPL och de ska inte spela infrabas. Det handlar om 6 st XLS-10.

Alternativ 1:
En slutstegskanal till varje element. Frågan är vad receivern tycker om att driva så många kanaler i 4 ohm samtidigt?

[ Bild ]

Alternativ 2:
En slutstegskanal per två seriekopplade element. Frågan är om 75W i 8 ohm räcker för att driva två element? Fördelen är att jag får fyra kanaler över till att driva t.ex. topparna fram.

[ Bild ]

Någon som vill dela sina reaktioner/synpunkter kring dessa alternativ?

Svaret på din fråga är empiriskt. Det är bara att prova. Sannolikt har ingen annan provat exakt det du föreslår, vilket nog förklarar bristen på svar. Alternativen har du ju själv tänkt ut. Jag skulle själv föredra att köra ett element per kanal. 6 ohm-gränsen tror jag kommer av att kanalerna har gemensam nätdel och att den är lite "mjuk". Det enda som kan hända förstärkaren är att den inte längre kan ge maximalt spänningssving eller möjligen att överhettningsskyddet löser ut pga infekterade champinjoner. I vilket fall som helst kan du kräma ur mer effekt: om du seriekopplar kommer varje element bara se hälften av signalen och förstärkaren kanske spänningsklipper innan elementen går på max. Men det är som sagt en empirisk fråga. Friskt kopplat, hälften brunnet.

/DQ-20

PS. En eloge för de tydliga skisserna!
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-09-11 21:44

DQ-20 skrev:Friskt kopplat, hälften brunnet.

Kanske något att hoppas på, så kan jag med gott samvete köpa ett mer ändamålsenligt slutsteg 8) .
Jag inser väl att det bara är att testa. Man har väl bara någon naiv övertro på att all världens visdom och sanning finns på Faktiskt.se och att så fort man antyder en undran så finns svaret skrivet på näsan :) .

Jag får väl vända på tråden och istället publicera min kommande erfarenhet - "så här gjorde jag och kom fram till följande slutsats..."

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-13 11:55

Lika bra att få användning för den där receivern, annars blir den liggandes och du blir sömnlös!

(Fan, jag inser nu att jag också har en receiver med åtta kanaler pre-in som bara skräpar. Skit också.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till Teknikforum