Perforerad plåt & ljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dac83

Perforerad plåt & ljud

Inläggav dac83 » 2015-09-16 19:40

Jag läste lite i tidigare trådar som mest vart en vild debatt om perforerad plåt ger negativa effekter när det träffar ytan med vinkel eller om det inte händer nått, jag tänkte nämligen klä väggarna på den främre delen av bion som kommer vara bara isolering och tyg och har man små barn så lär ju inte tyget vara helt speciellt länge så ett skydd är ett måste.

låt oss säga att det ger lite negativa effekter, hur ska man göra? jag jobbar med plåt så jag kan få precis vilken form jag vill på hålen/plåten, hjälper det med avlånga hål i samma riktning som ljudet studsar tex? eller är det bättre med sträckmetall ?

/Dennis

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Perforerad plåt & ljud

Inläggav Adhoc » 2015-09-16 20:44

Sträckmetall kontra hålad plåt lär inte ha någon betydelse, det är mer hur stor öppen area hålen representerar i förhållande till metallåterstodens area. -Så länge hålen är jämnt fördelade över plåten, parallella rader eller zick-zackade rader. Om plåten inte ska påverka funktionen på det som är bakom den, gå på stor öppen area. 50% är definitivt stooor öppen area. Sträckmetall finns ju både som med "rå yta"" och efterkalendrerad med slät yta, typ högtalargaller, den senare är ju klart trevligare inredningsmässigt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-16 22:23

Om du har möjlighet att helt custom-håla kunde det kanske vara spännande att tillverka sk BAD-paneler...

Bild

Och sälja några vidare till tokarna på faktiskt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-16 22:32

Adhoc skrev:Sträckmetall kontra hålad plåt lär inte ha någon betydelse, det är mer hur stor öppen area hålen representerar i förhållande till metallåterstodens area. -Så länge hålen är jämnt fördelade över plåten, parallella rader eller zick-zackade rader. Om plåten inte ska påverka funktionen på det som är bakom den, gå på stor öppen area. 50% är definitivt stooor öppen area. Sträckmetall finns ju både som med "rå yta"" och efterkalendrerad med slät yta, typ högtalargaller, den senare är ju klart trevligare inredningsmässigt.

okey, så då skulle ovala hål på 20x7mm som sitter ganska tätt fungera bra, ungefär så här:
Bild

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-16 22:36

darkg skrev:Om du har möjlighet att helt custom-håla kunde det kanske vara spännande att tillverka sk BAD-paneler...

[ Bild ]

Och sälja några vidare till tokarna på faktiskt.

jo det kommer faktiskt bli det på dörren, men dom här ska sitta långt fram och där ska första reflektionen absorberas så det blir lite onödigt att sätta plåtar som delvis reflekterar ljudet när det redan sitter 36cm isolering i väggen.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-09-16 23:18

dac83 skrev: snip
okey, så då skulle ovala hål på 20x7mm som sitter ganska tätt fungera bra, ungefär så här: snip

Det borde inte vara några problem med det där gallret, det ser väldigt "öppet" ut. Godset ser ut att vara smalt, 3-4 mm kanske? Jämför det med våglängden för 20 kHz eller intressantare, säg, 3-4 kHz. Om du har gallren framtill i rummet och du dessutom kommer använda en waveguide för diskanten som sprider kring 90 gr horistonellt i dom högtalare du har på gång, borde det bara vara bas-mellanregister som går in i absorbenten direkt från högtalarna. Om du ändå är fundersam om eventuella reflektioner, kontakta akustikern som varit med i designen av rummet. Räkna ut öppen area / ytenhet är ju ganska enkelt för gallret och den vill han säkert veta.

(BAD-panelerna ligger kring 20-21 % öppen area om jag kommer ihåg rätt och dom är främst en absorbent med en viss diffusion i mellanregister-diskant. Dina galler enligt bilden är väsentligt genomsläppligare för ljudvågor.)

Återgå till Teknikforum