Frekvensresponsmätning på OM40 + V15Vx och JICO SAS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Frekvensresponsmätning på OM40 + V15Vx och JICO SAS

Inläggav Thomas_A » 2009-10-08 19:08

Ingen har optimal anpassning och jag tror, men vet inte säkert, att jag har 220 pF + 65 kOhm just nu. Kablage är totalt 100 pF, kanske + 10 pF till vilket ger ca 330 pF. Med reservation att jag har fel här... men det visar sig när jag öppnar förstärkaren så småningom.

OM40:

Bild

Som synes ger denna anpassning en disktanthöjning hos OM40, som i övrigt är exemplariskt rak. Optimalt ska den ha runt 200 pF + 42 kOhm, vilket jag nu inte har. Dock är det en liten kanalobalans på ca 1.1 dB.

V15Vx + JICO/SAS:

Bild

För V15Vx med JICO/SAS finns den typiska droppen mellan 3-7 kHz, som mest drygt 1 dB, medans 10-20 kHz har en resonant topp på ca +3 dB. Från de mätningar jag har sen tidigare på originalnålen (Berylliumrör, MR-diamant), så är toppen högre. Kan vara så, men jag hade en annan mätskiva då. Eller så är det så att JICO/SAS med sin nål av solid bor har en mekanisk resonans som samverkar med den elektriska. Originalnålen hade en mekanisk resonans runt 35 kHz, vilket är "för högt" för att kunna hjälpa till i registret 10-20 kHz. Både kanalbalans och distorsion verkar dock vara bättre hos V15Vx med JICO/SAS. I övrigt låter den renare än OM40, speciellt på skivor som är lite "använda".

Noterar också att JICO-nålen kostar USD122, vilket är ett fynd.

Jag ska leka lite med lasten för att se hur kurvan kan optimeras bättre.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Frekvensresponsmätning på OM40 + V15Vx och JICO SAS

Inläggav music4ever » 2015-10-18 03:32

Jag använder mig av denna tråden.
Enligt Öhmans artikel så är optimal anpassning för OM-40, 42,8 kohm och 147 pF.
Min arm ska, enligt tillverkaren, har:
"Internal wiring: 19 strands of ultra pure silver insulated with Teflon.
Capacitance per channel: 28pF for all models.
Tonearm Cord: Balanced. Extremely purified copper strands that are heavily silver coated. Halogen free insulation.
Moerch tonearm connector with Cardas RCA connectors.
Capacitance per channel: 100pF."

Ska jag tolka detta som tonarms-kabeln och den "externa" kabeln har tillsammans totalt 128 pF?

Användarvisningsbild
Laila

Re: Frekvensresponsmätning på OM40 + V15Vx och JICO SAS

Inläggav Laila » 2015-10-19 14:55

music4ever skrev:Jag använder mig av denna tråden.
Enligt Öhmans artikel så är optimal anpassning för OM-40, 42,8 kohm och 147 pF.
Min arm ska, enligt tillverkaren, har:
"Internal wiring: 19 strands of ultra pure silver insulated with Teflon.
Capacitance per channel: 28pF for all models.
Tonearm Cord: Balanced. Extremely purified copper strands that are heavily silver coated. Halogen free insulation.
Moerch tonearm connector with Cardas RCA connectors.
Capacitance per channel: 100pF."

Ska jag tolka detta som tonarms-kabeln och den "externa" kabeln har tillsammans totalt 128 pF?

Ja det stämmer, du skall alltså leta upp en kondensator på 19 pF att lasta RIAA:t internt med + parallellkoppla ingångsresistansen/lasten(troligen omkring 47 kohm) med ca 480 kohm för att nå målet på 42.8 kohm+147 pF Problemet är att du kanske har mer än 19 pF på ingången redan ? . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Teknikforum