fasvridning med kombination av aktiva och passiva filter...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: fasvridning med kombination av aktiva och passiva filter

Inläggav IngOehman » 2015-11-06 21:08

Okej, här kommer en justerad version:

IngOehman skrev:Ja, men det är egentligen två olika frågor.

Men ja, vågformsåtergivningen blir riktningsberoende. I en eller flera dimensioner. I praktiken faktiskt alltid i alla. Men teoretiskt skulle man kunna tänka sig ett coaxialt system som var oändligt (eller i varje fall mycket) litet och placerat på oändlig baffel (och därför saknade all annan riktverkan inom 2 pi steradianer) som skulle få identiskt pulssvar i alla strålningsriktningar det spelade i (en halvsfär).

Problemet med förringningarna är även om det är närbesläktat, ett annat. Alltså problemet när vågformsåtergivningen åstadkommes med hjälp av digitala linjärfasfilter. Problemet är dock egentligen stort bara om filtret är brant, och det finns ju inget som hindrar att man skapar t ex ett första ordningens linjärfasfilter.

De flesta som omfamnar och tar till digitala filter har dock lärt sig att man kan dela hur brant som helst utan att förlora faslinjäriteten - och de tycks nästan alltid vara frestade att därför använda just väldigt branta filter - filter som resulterar i det problem som jag skrev om. :?

Vh, iö

Nu tror jag allt blev rätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-11-06 21:22

8)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-11-06 23:14

Tack iö. Nu gick det bra att läsa utan frågetecken. Uppskattat.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-06 23:46

Toppen!

Jag är tyvärr väldigt ordblind, vilket gör att det kan ta lite tid innan jag ser hur tokigt jag skrivit.

Jag har dessutom händer som ibland öser iväg ord av sig själv. 8O Jag tänker ett ord, och låter fingrarna skriva själv, så de sprattlar till, men skriver ett helt annat ord, oftast helt korrekt stavar, men som sagt fel ord. :o

Det är ett fenomen som kommit igång framförallt de senaste tio åren. Jag tror det beror på för mycket tangentbordsskrivande. Det är som om jag på något konstigt sätt har tränat upp händerna att skriva själv, med förlängda märgen och/eller muskelminnet bara, men med resultatet att känslan för ordet som jag skickar iväg ibland drar igång fel fingersprattelprocess. :?

Jag har själv flera gånger blivit superförvånad över att se att fingrarna skriver "bland annat" när jag tänkt "till exempel", och liknande rätt så olika fraser, men som har det gemensamt att de är mini-uttryck.

- - -

Saknar verkligen gamla faktiskt.se där man kunde rätta till fel och ta bort helt onödiga fel i inlägg. Jag har fått intrycket att moderatorerna vill ha det på det nya sättet - för att de ser deltagandet som en sorts tävling där den som skriver fel skall stå för det, och liksom straffas av att det står kvar. Jag förstår inte sådana tankegångar, alls. Meningen med att skriva måste väl ändå vara att det kan vara till ömsesidig nytta för alla som deltar?

Om det handlar om att det är tråkigt när något surar till och raderar alla sina inlägg så borde det väl räcka med att inläggen låses efter säg en vecka. Som det är nu så hinner jag oftast inte se felskrivningar innan det är för sent att rätta till dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2015-11-07 00:24

Skriv i ett dokument istället för direkt i forumet vet jag.
Då har du all tid i världen att se hur tokigt det blir?
Och i så fall postar du inte dyngan. Annars copy > paste.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-11-07 00:32

Jag har kollegor på jobbet som är likadana. Fascinerande snabba med tangenterna - skriver i princip i talad realtid. Men det är bra med editeringsmöjlighet som kan snygga till det hela. :)

Till moderatorerna - Kan man inte få åtminstone en kvart på sig att upptäcka knasigheter? Eller i alla fall tills nästa inlägg i tråden är postat. Trådarnas läsbarhet kan ju tjäna på det och vi kanske slipper långa utläggningar byggda på onödiga missförstånd. Fast då kanske en del av charmen med Faktiskt också försvinner, eller? :?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-07 00:46

Jag tror man har typ en halvtimme på sig. Fast det enda jag vet säkert är att man har lite kortare tid på sig, än den tid det tar att se att man skrivit fel. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-11-07 01:07

håller mä! innan nästa inlägg borde man få editera sig själv :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2015-11-07 08:02

Och med nästa inlägg, menar du ett som är påbörjat eller fullbordat?

Tänk på att för att ett nästa inlägg ska dyka upp, som svar på
föregående, måste någon läsa och förstå det du har skrivit.
Sedan ska svaret formuleras först i huvudet, sedan kanske i ett
separat dokument avskilt från forumet (varpå servern har inte
en aning om vad som är på väg in). Sedan ska dokumentet granskas
och redigeras, innnan det slutligen är dags att kopiera och posta
i forumet.

Den här processen kan ta många timmar i anspråk. Potentiellt kan
det också vara hur många som helst som har läst vad du har skrivit,
och håller på och filar på ett svar. Det går mot oändligheten.

Om då någon tokmaja plötsligt ändrar vad som står i forumet -
bara för att det går! - ja då kan allt arbete som har och just
håller på att läggas ner som svar bli totalt ogiltiga.
Det går ju faktiskt inte.

Nej, det måste vara ordning och reda i forumet, så att man vet
vad man ska svara på, och att det är det som gäller.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-07 09:05

IngOehman skrev:Saknar verkligen gamla faktiskt.se där man kunde rätta till fel och ta bort helt onödiga fel i inlägg. Jag har fått intrycket att moderatorerna vill ha det på det nya sättet - för att de ser deltagandet som en sorts tävling där den som skriver fel skall stå för det, och liksom straffas av att det står kvar. Jag förstår inte sådana tankegångar, alls. Meningen med att skriva måste väl ändå vara att det kan vara till ömsesidig nytta för alla som deltar?

Om det handlar om att det är tråkigt när något surar till och raderar alla sina inlägg så borde det väl räcka med att inläggen låses efter säg en vecka. Som det är nu så hinner jag oftast inte se felskrivningar innan det är för sent att rätta till dem.

Vh, iö

Ja vi vill ha det på detta sätt. Det är en funktion i forummjukvaran som går att slå av eller på.
Tvärtom så är det så att vi har denna funktion på grund av att vissa medlemmar ser det som någon form av tävling där folk gått tillbaka och redigerat gamla inlägg för att det skall se ut som att de inte hade fel eller i vissa fall helt tog bort innehållet i sina inlägg. Detta gjorde då hela tråden oläsbar.
Så skyll inte på oss; vi körde utan någon gräns och det missbrukades så vi var tvungna att införa en begränsning. Den är för övrigt på 60minuter och det bör vara gott om tid för att läsa genom sitt inlägg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-07 09:15

roggaro skrev:håller mä! innan nästa inlägg borde man få editera sig själv :|

Någon sådan funktion finns inte i mjukvaran. Är tidsfrist eller inget som gäller.

Föregående

Återgå till Teknikforum