Ställa in överhäng, skivspelare. Fixat. Nu ny fråga!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Ställa in överhäng, skivspelare. Fixat. Nu ny fråga!

Inläggav Manni76 » 2015-11-18 09:38

Hej!
Skulle behöva lite hjälp med att hitta en mall för printning som gör att jag kan kolla om min pickup är rätt monterad på min Pioneer Pl12.
Är det någon här på forumet som har nåt tips?

//Manni
Senast redigerad av Manni76 2015-11-20 08:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Ställa in överhäng, skivspelare

Inläggav PerStromgren » 2015-11-18 10:52

Det finns rätt många. Regga dig på Vinyl Engine och ladda ned några där. Där finns det också gott om andra tips.

http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-11-18 11:11

Hej! Ja där har jag tittat. Men ibland skriver många om att det flesta fabrikat ha egna. Men jag gör ett test med någon av dom universal och ser hur det går.
//Manni

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-18 14:24

Manni76 skrev:Hej! Ja där har jag tittat. Men ibland skriver många om att det flesta fabrikat ha egna. Men jag gör ett test med någon av dom universal och ser hur det går.
//Manni

Det finns inte mycket en skivspelar- eller armleverantör kan rå på geometrins grunder och pickuppens hantering av vinkelfel.

Många har skrivit om detta, jag googlade nyss och fick tag på en artikel som verkar vederhäftig: http://www.stereophile.com/reference/ar ... index.html

Vår egen IÖ har också skrivit om detta i en gammal MoLT.

PS. Den här är mer rakt-på-sak-ingenjörsmässig, om du föredrar sådana: http://www.hi-fiworld.co.uk/vinyl-lp/37 ... metry.html
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2015-11-18 14:46

Jag utgår från att du har en PL12D

Har också googlat lite. I den här länken finns en del kommentarer och tips.

Någon tycker att den overhang gauge som sitter på spelaren är junk. Andra (mer insatta?) menar att den är OK förutsatt att man använder original skalet (den definierar tydligen en inställning baserad på Stevensen's protractor: Most Japanese arms use something close to DIN Stevenson : 57.5 mm and 115.526 mm).

Det sista inlägget från kenzler tycker jag låter insiktsfullt och balanserat:
""with the body slightly forward from the shell (about 1/16") and the cartridge body slightly off center.........Am I good to go?"

That sounds correct. Baerwald alignment usually necessitates forward movement and a slight inwards rotation of the cartridge when used with vintage arms.

"is there a protractor out there for sale that is perhaps a different alignment formula that will work based on whatever the Japanese were using at the time so I can align the cartridge according to the table specs?"

Do you have the exact specs for your particular arm? Vinyl Engine have downloadable protractors. You could try the Stevenson protractor if you wish to favor the innermost grooves. Or the Chpratz one if you wish to choose your own null points.

Baerwald ought to work just fine though."

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-11-19 02:17

Precis som Ollen påpekar sitter det ju en fast monterad (uppdragbar) överhängsmall på PL-12D (och förmodligen fler i serien minns inte 100). Ställ in med den och se till att den sitter rakt i skalet. Ett annat alternativ är att använda en klassisk protractor föslagsvis med Bearwald geometri. Ett tredje alternativ är att använda en lös överhängsmall för skal av SME-typ. Finns t.ex. en bra modell ifrån Denon som följt med deras pickuper. Normalt brukar man välja att ha nålspetsen på 50 eller 52 mm på dessa mallar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-11-19 09:16

Jepp, det är en PL12 Mk2 som jag har.
Laddade ner mallen från Vinylengine och det verkade enligt den mallen vara rätt så bra.
Att använda den inbyggda mallen på spelaren känns lite vanskligt. Jag har en Ortofon OE5 monterad. Och om jag ska kunna lägga nålen i spåret på mallen måste jag trycka ner armen i sitt låsta läge. Och då får man vara försiktig att inte trycka upp mallen i nålen. Men jag ska prov igen ikväll.

Användarvisningsbild
Manni76

Re: Ställa in överhäng, skivspelare. Fixat. Nu ny fråga!

Inläggav Manni76 » 2015-11-20 08:06

Hej.
Jodå, fick nog rätt på det med den inbyggda mallen. Jämförde med en som jag printat ut och det var väldigt små avvikelser så jag låter den vara.
Men nu är det en annan sak som jag reagerat på. Min spelare har inte den tjocka gummitallrik kvar utan bara en tunn i filt.
Är det ok att ha det så eller?

Återgå till Teknikforum