Längden på Helmholtz-låda av någon betydelse?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Längden på Helmholtz-låda av någon betydelse?

Inläggav Saim » 2015-12-14 01:06

Hej!
Tänkte bygga en helmholtz-absorbent för att plocka en 54Hz rums-resonans.
Funderar på att bygga stereobänken till en helmholtz-låda, och den skulle då ha dimensionerna 20x60x250cm. Tanken var dock att ha springan (med 4cm djup) bara på vänster sida eftersom resonansen är betydligt starkare där (olikformigt rum).
Den skulle alltså se ut såhär uppifrån, med slitsen (röd-markerad) mot väggen:
Screen Shot 2015-12-14 at 00.00.59.jpg
Screen Shot 2015-12-14 at 00.00.59.jpg (36.64 KiB) Visad 741 gånger

Skulle det vara något problem att den är lång och inte har hål överallt eller är det bara att räkna som vanligt?
Använder denna för att räkna:
http://www.vk2zay.net/calculators/helmholtz.php

BTW, vilket fluff är lämpligt för att få lite lägre Q än en helt tom låda?

Mvh

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Längden på Helmholtz-låda av någon betydelse?

Inläggav Tarzan » 2015-12-14 14:31

För basreflexhögtalare har jag för mig att jag läst någonstans att den upplevda volymen påverkas av vilken form den har och att beräkningar ofta bygger på en sfär. Desto mer formen avviker från en sfär, alltså desto plattare eller mer avlånga de blir, ju mindre blir den "upplevda" volymen.

Att bygga den så att det går att justera rörlängden eller antalet rör i efterhand verkar vara en förutsättning för att få det bra.

Helholtzresonatorer är någonting som tydligen fascinerat väldigt många på faktiskt ända sen sen starten så det finns ganska gott om trådar att läsa om dem.

Användarvisningsbild
Saim

Re: Längden på Helmholtz-låda av någon betydelse?

Inläggav Saim » 2015-12-15 00:04

Japp, har läst en del, men hittar inget klockrent svar.
Det påverkar såklart på något sätt, frågan är dock ifall slits i bara ena sidan i en låda med de dimensioner jag tänkte har någon praktisk betydelse.
Frekvensen kommer att vara justerbar på något sätt (kanske bara med en bräda jag lägger över del av hålet), men frågan är om Q också påverkas?

Återgå till Teknikforum