Smörja skumkanter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Smörja skumkanter?

Inläggav BPM » 2015-12-16 10:15

Har en Audio pro B2-70 där skumkanterna är hela men visst börjar man märka av tidens tand. De är rätt torra och ett byte är nog inte alltför avlägset.

Jag läste någonstans att man kan "renovera" skumkanter (alltså befintliga, inte byta) genom att smörja dem med silikonfett för att på så vis förlänga tiden innan de torkar ut fullständigt.
Finns någon här som testat, eller har förslag på ett annat medel som skulle kunna fungera? Jag har skumkanter att ersätta med om de befintliga skulle gå sönder men jag har aldrig bytt skumkanter för och här nere i Kalmar-trakten finns dåligt med medlemmar som skulle kunna vara behjälplig i projektet så att skjuta fram ett byte så långt som möjligt vore såklart ett stort plus.
Tips?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Smörja skumkanter?

Inläggav paa » 2015-12-16 10:21

Jag tror inte att silikon, som ju är kiselbaserat, kan reagera med kolbaserade molekyler, och på något sätt "hela" skumkanten.
Däremot är det möjligt att silikonfett kan skydda kolbaserade material från syre och ozon i luften, men då är det ju före och inte efter att de brutits ner som det är lönt att smörja dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-16 10:26

paa skrev:Jag tror inte att silikon, som ju är kiselbaserat, kan reagera med kolbaserade molekyler, och på något sätt "hela" skumkanten.
Däremot är det möjligt att silikonfett kan skydda kolbaserade material från syre och ozon i luften, men då är det ju före och inte efter att de brutits ner som det är lönt att smörja dom.

De är alltså hela än så länge. Jag kan t.ex utan problem dra med fingret utmed skumkanten utan att korn släpper.
Kanske är det hela ett fall av "If it ain´t broke, dont fix it" men det är ett feelgood-bekymmer och att alltså smörja med något som kan färska till kanterna lite skulle kännas bra.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-16 15:30

Jag hade en Audio Pro B2-40 där en skumkanten var på upphällningen, den vänd utåt från lådan. Den vänd inåt var betydligt fräschare. Behandlade dem med ett medel inköpt från USA. Höll bara ett tag.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-17 01:01

Måste man förresten ersätta skumkanten med en annan skumkant? Vad hindrar att man smäcker dit en gummikant och blir av med problemet för gott?
Nu är väl iofs kanterna aldrig bytta på mina basar och den är ju runt 25 år gammal så kan man med nya skumkanter få ytterligare i alla fall 15 år är ju problemet inte stort, men av nyfikenhet: Har gummikanter egenskaper som på andra vis skulle påverka elementet till det sämre?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-17 09:05

Gummikanter har i regel andra egenskaper. Hur mycket det gör är olika men jag har upplevt problem där man bytt från skum till gummi. Bara för att skumkanterna ser bra ut efter 25 år, finns ingen garanti att de ens gör det nästa vecka. Har varit med om det där flera gånger... Förfallet kan gå väldigt snabbt!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-17 11:47

RogerGustavsson skrev:Gummikanter har i regel andra egenskaper. Hur mycket det gör är olika men jag har upplevt problem där man bytt från skum till gummi. Bara för att skumkanterna ser bra ut efter 25 år, finns ingen garanti att de ens gör det nästa vecka. Har varit med om det där flera gånger... Förfallet kan gå väldigt snabbt!

En icke-munter läsning.. Subben låter som den ska (och fantastiskt) men det är galet dålig feelgood när man inte kan släppa rädslan för att använda den. Skumkanterna går ju byta men går det fort (som i hifikg:s fall där kanonerna i 1812 smulade en upphängning) så har jag förstått att om man inte är på alerten så kan det föra med sig så mycket annat. Kompletta element blir nog betydligt svårare att hitta ersättare till. Jag frågade i en annan tråd om detta med ace-bass och att bara byta elementen mot andra låter sig ju inte göras.

Har någon kontakter (någon skicklig hemmapulare) eller vetskap om någon firma som utför denna typ av jobb (skumkantsbyte)? Visst skulle jag väl kunna ge mig på det själv men jag har utvecklad ganska ömma känslor för den gamla gumman och är helt enkelt orolig för att förstöra något. Iofs skulle jag säkert få fin hjälp ifrån faktiskt men jag är ändå tveksam.
Mycket trevlig!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-12-17 12:20

det finns ju nyare typer av kantupphängning som är en slags "gummerad skum". Dvs egenskaperna är nånstans mittemellan gummi och skum så det lever längre men bibehåller skummets egenskaper.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-17 14:13

Kraniet skrev:det finns ju nyare typer av kantupphängning som är en slags "gummerad skum". Dvs egenskaperna är nånstans mittemellan gummi och skum så det lever längre men bibehåller skummets egenskaper.

Det vore ju en bra grej, men kan man inte rädda de kanter som redan sitter och ett byte blir obligatoriskt så kanske det inte spelar så stor roll. En ny skumkant har väl, bakom skydd och ur solljus, en livslängd på i alla fall 10-15 år och så länge lever nog inte gamlingen ändå..
Mycket trevlig!

Återgå till Teknikforum