Är uppsampling bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Är uppsampling bra?

Inläggav MichaelG » 2015-12-16 14:52

Såhär står det i manualen till en hembioreceiver:

"Uppsampling till 96 kHz / 24-bit är användbart på förlustfritt material som 44.1/48 kHz innehåll som finns på en CD (2-kanals PCM) eller en FLAC-fil. Det ger en förbättring av musikaliteten av det ursprungliga materialet du spelar upp."

Ligger det något i detta (och i så fall hur då) eller är det bara säljsnack?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Är uppsampling bra?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-16 15:26

Om det förbättrar "musikaliteten" kan ju ifrågasättas, men anledningen till ingreppet är ofta att ställa lägra krav på brantheten hos det lågpassfilter som följer efter DA-omvandlaren. Med en lägre branthet följer ofta positiva effekter på fasgång.

Så, jo, visst kan det vara bra! Om du har apparaten är det väl bara att prova?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-16 22:28

Nja, alltså uppsampling kan betyda två olika saker som är samma sak...

Man kan sampla upp en ljudfil/-ström till en högre samplingsfrekvens, och om omsamplaren har ett bättre interpolationsfilter än vad omvandlaren har för rekonstruktionsfilter så blir slutresultatet bättre. Det finns idag omsamplare som är mycket bättre* än de bästa rekonstruktionsfiltren.

Man kan också använda en översamplande omvandlare ("alla" är sådana idag), och då flyttar man en del av rekonstruktionsfiltret in i den digitala domänen, vilket innebär att kraven på det analoga rekonstruktionsfiltret blir hanterbara. Digitala filter kan göras mycket bättre# än analoga.

*Man kan iofs fundera över vad mycket bättre innebär, här menar jag mätmässigt hur stora felen är. Det kan dock tänkas sakna betydelse om den som är sämre har ohörbart små fel. Då spelar det ingen roll att den bättres fel bara är en tiondel så stora.

# * gäller inte här... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-16 22:44

Tack för svaren. Ok, jag ska testa. Normalt försöker jag bara koppla bort alla "förbättrings"-kretsar, men här skulle det alltså kunna vara värt ett försök. Det är ingen omedelbar och slående skillnad i vart fall, men jag kanske märker någon om jag lyssnar in mig ett tag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-17 00:50

Jag kanske kunde ha varit mer specifik, faktiskt, för även om det som finns i din hembioreceiver i princip är samma sak som att sampla upp en fil på en PC så är det stor risk att den har mindre beräkningskapacitet än en PC och att den inte är ett dugg bättre än använda DACen i den lägre samplingsfrekvensen. I LTS har vi testat några DACar med ett uppsamplingssteg i DSP före DACen och det har snarast varit sämre. Men jag har för litet underlag för att våga säga att det alltid eller ens ofta är så.

Hursomhelst, någon måste göra arbetet och olika aktörer kan vara olika bra på det. Och bäst kvalitetsmässigt är nog idag att välja en bra omsamplare för filer och sampla upp till 96/24 och sedan spela det med DACen. Men filerna blir stora. Extra omsamplare inbyggda i hårdvara är jag mer skeptisk till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-17 19:09

Skulle agumentationen i ditt sista inlägg Svante kunna vara en förklaring till att en del tycker högupplösta filer låter bättre än vanligt CD-format?
Jag har nog inte lyckats höra detta själv, men man vet ju aldrig :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erahjar

Inläggav Erahjar » 2015-12-17 20:15

I ett av de senaste inslagen i "Home Theatre Geeks" https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false nämner Bob Katz att det just är det som är fördelen med upsampling/high res.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-17 22:48

sprudel skrev:Skulle agumentationen i ditt sista inlägg Svante kunna vara en förklaring till att en del tycker högupplösta filer låter bättre än vanligt CD-format?
Jag har nog inte lyckats höra detta själv, men man vet ju aldrig :)

Det skulle i ett givet fall kunna förklara att det i det fallet låter bättre om en uppsamplad fil jämfört med att spela 16/44-filen direkt till en DAC, ja. I ett annat fall kan resultatet vara det omvända.

I ett tredje fall kan det helt vara inbillning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-17 23:48

Svante skrev:Jag kanske kunde ha varit mer specifik, faktiskt, för även om det som finns i din hembioreceiver i princip är samma sak som att sampla upp en fil på en PC så är det stor risk att den har mindre beräkningskapacitet än en PC och att den inte är ett dugg bättre än använda DACen i den lägre samplingsfrekvensen. I LTS har vi testat några DACar med ett uppsamplingssteg i DSP före DACen och det har snarast varit sämre. Men jag har för litet underlag för att våga säga att det alltid eller ens ofta är så.

Hursomhelst, någon måste göra arbetet och olika aktörer kan vara olika bra på det. Och bäst kvalitetsmässigt är nog idag att välja en bra omsamplare för filer och sampla upp till 96/24 och sedan spela det med DACen. Men filerna blir stora. Extra omsamplare inbyggda i hårdvara är jag mer skeptisk till.

Vet inte om det nämnts redan i tråden, men det finns en särskild orsak till att vilja avstå ifrån realtidsprocesser när man uppsamplar material, nämligen att sådana ofta sker med fria klockor, det vill säga allt eventuell jitter permanentas genom processen.

Gör man det i en postprocess däremot (eller tillämpar vanlig översampling i filtret före DACen) så behöver inte jitter smyga sin in i och skada processen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-12-29 22:25

Hur funkar det att uppsampla 44,1k till 96k? Det är ju inte jämt delbart med varaandra, så att säga. 44,1 synkar helt enkelt inte med 96k. Är det så att den högre samplingsfrekvensen är tillräckligt hög för att man skall kunna räkna fram en ny vågform med till sotra delen helt nya punkter? Och vad fan vinner man på det? Att den nya, framräknade, vågformen skulle vara mer lik den ursprungliga som man en gång samplade med 44,1k ser jag som helt osannolikt. Eller tänker jag fel? Kan en 20kHz sinus dom samplats med 44,1kHz bli mer lik en 20kHz sinus om man första räknar om datat man fått till ett nytt set med 96kHz samplingsfrekvens?
Vad säger ni som förstår matematik?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-30 00:37

Att uppsampla till 96 istället för 88,2 är bara dumt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-30 00:54

Nattlorden skrev:Att uppsampla till 96 istället för 88,2 är bara dumt...

Det är inte säkert. Det finns omsamplare som gör det utan problem, och det finns omsamplare som inte gör det utan problem. 96 kHz är en vanligare samplingsfrekvens och det är kanske troligare att DACen är bättre på det.

Så om man VET att man har en omsamplare som klarar 44,1->96 utan problem så kan det vara en bättre idé än 44,1->88,2 om man är osäker på hur DACen beter sig.

...det hela handlar om att få koll på hur de omsamplare man har beter sig, inklusive översamplingen i DACen. Därefter kan man göra olika val för "damage control".

Återgå till Teknikforum