Flint skrev:IngOehman skrev:Om man inte bryr sig alls om ursprungstroheten - javisst!
Att tro att elektrisk och mätmässig ursprungstrohet är det enda rätta är också en värdering och en tumregel.
Nej, att tro något (alltså utan att bry sig om att ta reda på hur det förhåller sig) är varken en värdering eller en tumregel - det är att basera sig uppfattning på religiositet!
Det skulle inte falla mig in att göra något så dumt.
"Mätmässig ursprungstrohet" är dessutom inget jag någonsin har talat om, eller brytt mig om. Jag har alltid talat om upplevelsen.
Däremot kan man undersöka om det finns något samband mellan tekniska prestanda och dessas innehavares (läs apparaternas) tendens att göra avsteg från ursprunget således att man hör det.
Då finner man, att det finns det!
Ju flera apparater som var och en tar en längre från musikens ursprung - desto längre från ursprunget kommer man, i regel. Men vissa fel kan i varje fall delvis kompensera varandra (detta gäller både när man ser på processerna med ursprungstrogenhetsperspektiv (vill att det man hör skall vara så "sant" som möjligt) och rent subjektivt - alltså ställer sig frågan: -Gillar jag detta?).
Dessa saker har jag förstås både studerat och funderat mycket på. Varför skulle jag annars föra resonemanget och uttrycka mig som jag gör, tror du?
Jag får nästan intrycket att du går i försvarsställning kombinerat med små attacker, men varför? Jag har väl inte kritiserat dig syn på att (och hur) spela musik därhemma? Jag har aldrig yttrat ett ord av kritik mot dig eller din rätt att definiera vad du vill med ditt musikspelande.
Flint skrev:Du väger alltså en värdering mot en annan.
Nej, det gör jag verkligen inte. Inte med avseende på det du tänker på i varje fall. Jag svarar bara på frågan om hur tekniska data korrelerar till återgivningen.
Svaret är att de korrelerar till 100%, men bara om man
skippar värderingarna - alltså slänger sina eventuella felaktiga förutfattade meningar om vad tekniska data betyder, till förmån för en översättning mellan teknisk förvrängning och upplevelse som är riktig.
Du kan väl inte konstruera ett påstående med hjälp av en felaktig hypotes kompletterad med "Du väger alltså..."!? Hypotesen måste ju vara verifierad innan det är meningsfullt att dra vidare slutsatser.
Flint skrev:Min värdering är att det räcker med att jag trivs med musiken som spelas. Jag sitter inte skiträdd och biter på naglarna och undrar om det är rätt eller fel det jag hör. Gör du?
Är du allvarlig?
Den typ du talar om är ju dom där som byter apparater stup i kvarten och aldrig blir nöjda. Att tro det om mig är nog så långt ifrån verkligheten man kan komma. Du har verkligen inte lyckats lära känna mig...
Du talar med en person som tillverkat i stort sett samma högtalare sedan 1978 och som aldrig byter någonting om det inte är absolut nödvändigt. Jag har mina anläggningar av ett enda skäl, nämligen för att kunna spela mina fono- och videogram.
Tror du på allvar att jag sitter och är bekymmrad, och biter på naglarna!????
Knasboll.
Fast jag kan säga att jag nog i grunden helt delar din inställning (du kallar det "värdering") således att det även för mig räcker med att jag trivs med musiken som spelas.
Men för vem räcker inte det?
Alla nöjer sig förstås med att trivas med musiken som spelas, men frågan är väl
vad som krävs för att man skall göra det. Att jag delar viljan att trivas betyder inte att jag ställer samma krav som du för att trivas.
Jag komma så nära den ursprungliga musikhändelsen jag kan, och vill inte vara tvungen att lyssna genom ett filter som får allt att låta mera lika, men det har jag inte gjort sedan början av 70-talet, så jag kan inte påstå att det är något jag bekymmrar mig över, eller ens funderar över när jag lyssnar på musik... (just nu Brian Wilsons julskiva, spår 3)
Faktum är att jag inte med lätthet kan komma på något tråkigare att ägna mig åt än att testa apparater. Jag gör det bara när jag är mer eller mindre tvungen (och då nästan alltid för någon annans skull än min egen).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).