Transformator och tomgångsström??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

lestrat

Transformator och tomgångsström??

Inläggav lestrat » 2016-01-03 16:53

Hej på er!
Jag funderar på en ny slutstegslösning till mina Tannoy Berkley. Lösningen som jag funderar på (just nu :) ) är Vincent 991 monoblock. (100w klass A) En nackdel med dessa monoblock är att de drar väldigt mycket ström även när man inte använder dem. Ett annat problem de möjligen har, är att deras reläer slits fort av att stängas på och av ofta.

Jag har en stor transformator i en låda som kan leverera 2,2kw. Kan jag koppla stegen via denna och dra ner strömmen som transformatorn levererar när jag inte spelar musik och på så sätt få ner tomgångsförbrukningen på stegen utan att de stänger av sig och sliter på reläerna? eller blir bara transformatorn varm istället för stegen och el-förbrukningen blir densamma?

Är det någon som provat Tannoy och Vincent så är lyssningsintryck förstås mycket välkomna!! (försteg: Rotel 1090)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Transformator och tomgångsström??

Inläggav PerStromgren » 2016-01-03 17:18

Välkommen till faktiskt!

Slita på reläerna? Jag har svårt att tro att du kan slita ut reläer av att slå på och av slutsteget en gång om dagen. Vad har du fått det i från? Och om det är så vore det bättre att byta ut reläerna mot något som håller för vanlig användning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-03 18:28

Njae... reläproblem i slutsteg är inte direkt ovanligt, och när det gäller att "dra ned strömmen" så måste jag anta att det du har är en vridtrafo, och att du menar dra ned spänningen således att tomgångsförbrukningen minskar?

Troligen är det dock så att relärna kommer att klicka (öppna) redan när spänningen minskar bara en smula.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

lestrat

Inläggav lestrat » 2016-01-03 22:47

Tack för välkomnandet och era svar!
Jo Oehman, det är en vridtrafo och som du förstår kan jag allt för lite av det elektriska! -Ovärderligt med er hjälp i dessa forum där jag läst många kloka kommentarer från er båda.

Informationen om att Vincent kan ha lite problem med reläerna har jag hittat på något nätforum. Han som säljer stegen har också bytt dessa i sina, så jag drar väl en slutsats lite på en höft också.

Tack för era svar ännu en gång. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-04 00:01

Nu känner jag inte steget bra nog för att kunna svara på var de drabbade reläerna verkar i kedjan eller utanför, men det finns två ställen som är vanligare än andra att hitta relän - som mjukstartsfunktion (nätdelen laddas via ett motstånd till spänningen är tillräcklig för att motståndet skall kunna kortslutas utan att extrem startström dras) eller som skyddsrelä på utgången.

I de slutsteg där de förstnämnda reläna "tar slut" finns det inte mycket annat att göra än att starta slutsteget så sällan som möjligt. Utgångsreläet kan dock påfrestas i onödan om man spelar musik när man slår av förstärkaren. Ju reaktivare impedans högtalarna har desto värre kan reläet påfrestas. Att bryta ett relä med signal är mycket värre än att sluta det, hur konstigt det än kan verka för den som inte kan sin ellära.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-04 10:49

Borde du inte fundera en gång till på om du ska köpa en produkt som uppenbarligen inte är en hållbar konstruktion? Det råder ju inte precis någon brist på slutstegsmodeller.
... tycker jag!

Per

lestrat

Inläggav lestrat » 2016-01-04 15:32

Per: Man får rätt mycket för pengarna misstänker jag i dessa Vincent.(Klass A 100w och sömlöst vidare i AB till 350w 38kg/st monoblock Med många positiva ljuderfarenheter i jämförelse med betydligt dyrare steg på olika forum, för ca 11 000:-/par) Om man kan komma förbi problemen vill säga??

Oehman : Tror du det går att ha stegen i gång och på så att säga, och dra ner spänningen via trafon och på så sätt komma undan problemen?

Med vänlig hälsning

Återgå till Teknikforum