Kan jag koppla två lågnivåsignaler på samma ingång?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

OA85

Kan jag koppla två lågnivåsignaler på samma ingång?

Inläggav OA85 » 2016-01-15 11:24

Har en hörlursförstärkare med en ingång som jag vill ge signal från två olika källor via en Y-koppling. Detta för att slippa koppla om hela tiden.

Kan jag göra så utan att någon av apparaterna kan ta skada på något sätt? Vad tar jag för risk ifall svaret är ett kanske? Apparaterna är en bärbar dator samt en mediaspelare ifall det skulle ha någon betydelse.

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Kan jag koppla två lågnivåsignaler på samma ingång?

Inläggav PerStromgren » 2016-01-15 13:52

OA85 skrev:Har en hörlursförstärkare med en ingång som jag vill ge signal från två olika källor via en Y-koppling. Detta för att slippa koppla om hela tiden.

Kan jag göra så utan att någon av apparaterna kan ta skada på något sätt? Vad tar jag för risk ifall svaret är ett kanske? Apparaterna är en bärbar dator samt en mediaspelare ifall det skulle ha någon betydelse.

Tack på förhand! :)

Troligen händer inget, men det är inget jag ändå skulle rekommendera. Bättre är en liten omkopplingsbox, typ denna:

Bild

Ref: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oCa3Xw_wcB
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 13:52

Det är inte alla apparater som tycker om att få insignal på utgången, vilket ju blir fallet. Det kan fungerar men jag skulle inte ta risken. Det finns elektroniktillverkare som brukar testa om slutstegen klarar lite signal "baklänges" in på utgångarna. Tror det var Tim Paravincini som hade det som ett krav på sina slutsteg, som ett mått på stabilitet eller så. I många fall gick det inte alls.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-15 13:54

PS: Det är inte möjligen så att bägge apparater normalt är kopplade till en förstärkare också? I så fall har du ju möjligheter där.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-16 02:19

Om det är lågnivåsignaler det är tal om går antagligen inte apparaterna sönder, däremot kan det bli en del dist, men det kan också gå bra. Vill man vara säker på att det blir bra kan man lägga ett seriemotstånd på något kOhm på de båda signalerna, det blir som en liten passiv minimixer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-16 08:31

RogerGustavsson skrev:Det är inte alla apparater som tycker om att få insignal på utgången, vilket ju blir fallet.

Nu är detta kanske lite terminologi mest, men att koppla ihop ingångar med utgångar är ju liksom det man alltid gör, så jag skulle inte beskriva det diskuterade fallet som att man får insignal på en utgång - utgångar levererar ju alltid insignaler, till nästa grunka. Så en apparats utsignal är ju typiskt en annan apparats insignal. Det är inte olika sorters signaler.

Vad det handlar om är att få utsignal (från en utgång) på en ANNAN utgång, som också försöker bestämma hur utsignalen skall se ut i samma signalnod.

Det skall man som regel undvika, som väl de flesta i tråden redan skrivit. Det är också riktigt att det inte är säkert att det kommer att gå sönder men att distorsionen kan drabbas illa, och att man kan minska risken genom att som Svante påpekar, lägga ett seriemotstånd om någon kohm på VARJE utgång (så signalerna möts efter motstånden).

Dock finns det svagheter även med en sådan koppling. En är förstås att man måste bygga något, som antagligen om man räknar arbetstid kostar mera än en sådan där omkopplarlåda som Per visade (vilket nog kan sägas är den rätta lösningen). En annan nackdel är att det även med motstånd blir större strömmar än man kanske önskar (lasten på den operationsförstärkare som troligen utgör utgångssteg blir 2 kohm, jämfört med de ofta mer än 10 kohm som man får när man kopplar en utgång till en normal ingång) och att man dessutom förlorar 6 dB i signalnivå. Det senare behöver ju inte vara något problem, men det kan vara det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-16 16:12

Om båda programkällorna har mycket låg utimpedans (i vanliga fall önskvärt) kommer väl programkällan man lyssnar på att se denna låga utimpedans som parallellkopplad med förstärkarens (normalt) höga inimpedans.
Vi vet i och för sig inte hur programkällorna beter sig när de är avstängda.
Har man tur har källorna relä på utgången eller någon annan lösning med motsvarande funktion och i så fall funkar det med Y-kabel.

Å andra sidan, om förstärkarens inimpedans är 50 kOhm och den avstängda programkällan har 500 Ohms utimpedans ser den aktiva programkällan det som en parallellkoppling av de båda som blir bara 495 Ohm och den måste följdaktligen leverera drygt 100 gånger mer ström än vad som var tänkt och det klarar inte många utan distorsion.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

OA85

Inläggav OA85 » 2016-01-19 17:30

Tack för svaren, lika bra att låta bli som jag anade så inget går sönder! :)

Återgå till Teknikforum