Inte så lätt att svara på detta men hoppas på att någon varit med om problematiken tidigare eller har någon bra input i övrigt!
Frågan är till en början vad som händer med förstärkarens last/högtalarnas ljud då man kopplar en en sån passiv omvandlare parallellt med de vanliga högtalarna? Bör man tänka om redan där eller är påverkan så liten att det lär gå bra? Någon som testat om denna lösning funkar ok rent tekniskt eller om det bara blir pannkaka av allt i en hemstereo dvs med en massa annat skit på köpet (typ störningar, missljud)?
Förstärkaren är en Edison Triod mk2 och i brist på möjlighet att få ut en extra volymreglerad lågnivåsignal till sub har jag kommit fram till att en sista utväg kunde vara att koppla in en hög/lågnivåomvandlare... Såvida förstärkaren inte skulle kunna ta skada av den extra last omvandlaren utgör är den stora frågan om man skulle försämra ljudet till fronthögtalarna genom att sno en del av dess högnivåsignal? I tex. en bil där denna typ av lösning är vanligare antar jag att man också parallellkopplar och inte bara kopplar ur högnivåsignalen från den högtalare men snor signal ifrån... Beror så klart på vad man vill uppnå i bilen.
Har frågat konstruktören av förstärkaren som ansåg att man inte skulle in och rota i den för att plocka ut en signal efter volympotten av olika skäl (det var annars min första plan).
Denna hög/lågnivå har jag letat reda på i sökandet efter en så bra sådan som möjligt, någon kanske har ett bättre förslag? Finns det rent utav samma typ av produkt i hemhifi-utförande trots att det borde vara ovanligt?:
http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma ... -s1%2F2285