Baffel lika stor som elementet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Baffel lika stor som elementet?

Inläggav BPM » 2016-02-09 12:24

Hur påverkas normalt tonkurva, baffelsteg, spridning osv av att inte använda baffel i ett midbas/mellanregister (säg 200Hz och uppåt)?
Det jag menar är om man t.ex sätter elementet i ett gjutrör vars yttre mått är lika stort eller t.o.m något mindre än elementet i sig.
Frågeställningen gäller även diskanten. Tänk B&W...

Har fått tag i lite sköna rör i olika dimensioner och är nyfiken på att testa lite, men lite input innan man drar igång är säkert nyttig..

Undrar också lite över elementplacering.. Hur påverkas spridningen av att man t.ex lägger två rör bredvid varandra med ett mellanregister i varje och sedan ett rör med en diskant ovanpå s.a.s emellan de båda nedre. Tänk drilling...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Baffel lika stor som elementet?

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-09 12:48

Gällande baffelsteget så slipper du ju en del problem som kommer med formen av baffeln i en traditionell högtalare. Men du tappar förstås en del av responsen i de lägre registren, som väl måste kompenseras via filter, EQ eller basmodul, som tar vid där kurvan faller.

Så här simulerar Edge för en cirkulär baffel lika stor som membranet, 200 mm diameter:
Bilagor
edge_cirkular_baffle.jpg
edge_cirkular_baffle.jpg (86.32 KiB) Visad 1128 gånger

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-09 12:52

Faller kurvan så mycket som 6dB mellan 1000Hz och 200Hz? Oj då..
Ja, då är det inte mycket att be för. Att kompensera det fallet i filtret skulle göra redan okänsliga element rent ohemult okänsliga..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-09 13:14

Faller är nog inte rätt begrepp. Det handlar väl om att frekvenser högre upp har en våglängd som är kortare än baffeldiametern och då uppstår en förstärkning av de frekvenserna. Så det handlar om att dämpa de högre frekvenserna till den nivån som elementet har "normalt".

Kurvan ser ju liknande ut även om elementet sitter i t.ex. en rektangulär baffel på 300x500 mm. Skillnaden är att man då även får en puckel på kurvan.
Jag är ingen expert på baffelsteg, men det är intressant att leka med Edge för att se vad som händer när man flyttar ett element på en yta. Programmet är gratis och finns att ladda ner hos Svante, på http://www.tolvan.com

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-09 13:37

Bild

Så blir det om jag i Edge lägger in element med ett mått om 75mm i en cirkulär baffel med samma mått. Ser ju tämligen oanvändbart ut..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-09 13:46

Vet inte om jag gjort rätt när jag ställer in en cirkulär baffel..
Labbade lite och med max kanter (100), 360 edge sources och baffel och element båda på de verkliga 77mm samt mic på 1m så ser trevligare ut. Fortfarande en höjning men den är skarp (mellan 1 och 3kHz) och håller sig kring 3dB.
Hur ska Edge-parametrarna ställas in för att simulera en rund baffel?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-09 13:54

Jag ändrade bara # of corners till 100 och angav storlek till 200x200 mm. Lämnade resten utan ändring, placerar dock alltid micken på 100 m avstånd.
Någon annan guru på Edge kanske kan kommentera vidare.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-02-09 17:19

Fast om "baffeln" = diametern och högalarelementet sitter i mynningen på ett rör så beror det ju på hur röret ser ut, hur långt, öppet/slutet i andra änden etc. Man kan ju betrakta det som en sluten låda alt en pipa beroende på dimensionering/utförande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-09 17:55

Edge säger ingenting om hur högtalaren kommer att låta (beroende på bl.a. lådans utformning). Den visar bara hur ljudet påverkas av den baffel som den är monterad i.
För att sponsra Svante, så behöver man Basta! för att simulera den typen av kurva (som jag tror Anders J syftar på).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-02-09 20:45

tänk på att membranets strålande yta ändras med frekvensen. Ett element med diametern 100 mm har det ju mer endast upp till den punkt då det slutar röra sig kolvformigt (ungefär). Diffraktionsmönstret ändras sig rätt så mycket med diametern på den strålande ytan.
Jag vet inte hur en ska ställa in speaker source density i sammanhanget dock. Det blir ju finare kurva destå högre density en anger, men vilket är "korrekt"?

Generellt så brukar en ju dock säga att en placering mitt i en rund baffel är det sämsta eftersom alla reflexioner sker vid samma våglängd.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-10 01:13

Jag får helt enkelt testa och mäta lite i morgon. Har REW men tyvärr inga tillförlitliga mikrofoner.. Har mätt lite här hemma dels med den mik som följde min Sony STR-DA5300es och och dels med en gammal Denon-mik och båda visar kurvor som jag starkt misstänker är lite finare än verkligheten.. Hursomhelst så visar i alla fall båda resultat som är snarlika så även om sanningen knappast ska blandas in i ekvationen så kan de nog ändå påvisa skillnaden mellan element monterade i nuvarande bafflar och element monterade i rör.
Spännande..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-10 19:35

BPM skrev:Hur påverkas normalt tonkurva, baffelsteg, spridning osv av att inte använda baffel i ett midbas/mellanregister (säg 200Hz och uppåt)?

Som jag uppfattat saken är största problemet att avståndet till "baffelns" samtliga kanter är lika långt i alla riktningar. Men en rektangulär baffel blir avståndet till kanterna olika i olika riktningar, vilket jämnar ut totalresponsen. Man är dessutom låst till elementets dimensioner. Man kan också tänka sig att man vill styra responsen i olika riktningar genom baffelns form och elementens placering på baffeln. En fyrkantig låda med rektangulär baffel är visserligen den enklaste att tillverka med skivmaterial men formen har också akustiska fördelar och hanterbara nackdelar. Mer "avancerade" lådformer (avsteg från rätblock) är inte per automatik mer fördelaktiga. Tar man dessutom in tillverkningskostnad finns det mycket som talar för "vanliga" högtalarlådor.

Amatörmässiga hälsningar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-10 20:03

I Vance Dickasons bok Loudspeaker Desigh Cookbook finns ju ett avsnitt om detta med bafflar, kanske inte superdjuplodande men ändå, kan vara värt att flukta lite i. Som en bonus finns det ju andra kapitel i boken som också handlar om högtalare. :)

Om du verkligen vill lära dig hade jag skaffat en hyfsat pålitlig mätmick och något litet element, kanske en NS3'a (har fått för mig att du har sådana). Den är väl relativt bredbandig och kanske är bra för att laborera med, så att man kan se hur formen/storleken påverkar olika register. Du kan ju börja med Edge och se vad den visar med en NS3'a.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-10 22:35

Cortado skrev:I Vance Dickasons bok Loudspeaker Desigh Cookbook finns ju ett avsnitt om detta med bafflar, kanske inte superdjuplodande men ändå, kan vara värt att flukta lite i. Som en bonus finns det ju andra kapitel i boken som också handlar om högtalare. :)

Om du verkligen vill lära dig hade jag skaffat en hyfsat pålitlig mätmick och något litet element, kanske en NS3'a (har fått för mig att du har sådana). Den är väl relativt bredbandig och kanske är bra för att laborera med, så att man kan se hur formen/storleken påverkar olika register. Du kan ju börja med Edge och se vad den visar med en NS3'a.

Det är just NS3:or som jag funderat på att labba med.. Har hittat rör som är så exakta i yttermått att NS3 passar perfekt.. Jag letar med ljus och lykta efter fler NS3 (har kommit upp i en total om 20 element) och får jag fatt i kanske 16 till så vill jag labba lite med linjer. Rören finns i obegränsad mängd så planen var då att istället för att bygga låda använda ett 30cm långt rör till varje element (18st per sida..eller fler om de kan hittas) och bygga något i stil med Amegas linjer med en större bas i botten (rejält mycket större).
I den applikationen kan känsligheten kanske bli såpass hög att jag kan kompensera den sänkta responsen i det lägre mellanregistret i filtret.

Hursomhelst så har jag ikväll monterat 4st NS3 i varsitt rör som ska mätas på i morgon (2st per sida precis som i topparna som har vanliga, optimala bafflar). Mickarna är som sagt inte optimala men konsistenta i sina mätningar så skillnaden borde de kunna snappa upp.
Jag tänker även testa lite snabbt att sätta 3st rör ovanpå varandra med en diskant i den översta och använda befintligt filter för att få reda på dels hur det mäter men också hur det låter att köra MMT i rör kontra låda över 200Hz.
Blir förmodligen pannkaka..men det är ju rätt kul att pilla lite.
Mycket trevlig!

Återgå till Teknikforum