Cortado skrev:I Vance Dickasons bok Loudspeaker Desigh Cookbook finns ju ett avsnitt om detta med bafflar, kanske inte superdjuplodande men ändå, kan vara värt att flukta lite i. Som en bonus finns det ju andra kapitel i boken som också handlar om högtalare.

Om du verkligen vill lära dig hade jag skaffat en hyfsat pålitlig mätmick och något litet element, kanske en NS3'a (har fått för mig att du har sådana). Den är väl relativt bredbandig och kanske är bra för att laborera med, så att man kan se hur formen/storleken påverkar olika register. Du kan ju börja med Edge och se vad den visar med en NS3'a.
Det är just NS3:or som jag funderat på att labba med.. Har hittat rör som är så exakta i yttermått att NS3 passar perfekt.. Jag letar med ljus och lykta efter fler NS3 (har kommit upp i en total om 20 element) och får jag fatt i kanske 16 till så vill jag labba lite med linjer. Rören finns i obegränsad mängd så planen var då att istället för att bygga låda använda ett 30cm långt rör till varje element (18st per sida..eller fler om de kan hittas) och bygga något i stil med Amegas linjer med en större bas i botten (rejält mycket större).
I den applikationen kan känsligheten kanske bli såpass hög att jag kan kompensera den sänkta responsen i det lägre mellanregistret i filtret.
Hursomhelst så har jag ikväll monterat 4st NS3 i varsitt rör som ska mätas på i morgon (2st per sida precis som i topparna som har vanliga, optimala bafflar). Mickarna är som sagt inte optimala men konsistenta i sina mätningar så skillnaden borde de kunna snappa upp.
Jag tänker även testa lite snabbt att sätta 3st rör ovanpå varandra med en diskant i den översta och använda befintligt filter för att få reda på dels hur det mäter men också hur det låter att köra MMT i rör kontra låda över 200Hz.
Blir förmodligen pannkaka..men det är ju rätt kul att pilla lite.