nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Inläggav n3mmr » 2016-03-25 23:46

Tarzan skrev:
n3mmr skrev:
Tarzan skrev:I programvaran kan man ställa in allt möjligt: delningsfrekvenser, branthet på delning, nivå, tidsfördröjning, kompressor. Dessutom kan man under fliken routing välja vilken kanal i ljudströmmen som ska skickas till vilken kanal på utgången och med vilken nivå.

I mjukvaran som man grejar med på datorn (som är kopplad till nanoavr antingen via usb eller nätverk) sker alla förändringar i realtid.

Ja, tror jag är det korta svaret.

Kan alla parametrar ställas in m h a nån app i en telefon, så man slipper släpa en dator med sig, eller krävs det röen dator för att ändra i realtid?

Jo, dator behövs för att ändra inställningarna. Med telefon eller fjärrkontroll kan man bara ändra mellan olika presets, källor och reglera masterljudnivån.

Då duger det INTE. Tråkigt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-26 10:37

Funderar lite på en nanoavr hda med det tar bara pcm signal så jag funderar på om en hdmi receiver, har ingen sån idag, kan mata ut pcm, oavsett vad som kommer till receivern?

Edit, fast även om det går så kanske inte receiverns finesser går att använda, som volymkontroll... Alltså att koppla in det på receiverns hdmi ut kontakt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-26 12:00

Jag känner mig lite som en fanatisk förespråkare av NanoAVR hda, men i vilka situationer är det tvunget att skicka bitstream ur källan istället för att låta den avkoda och skicka pcm?

(Den enda anledningen jag kommer på är atmos.)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-26 17:33

Varför mata ut PCM? Du sätter väl nanoAVR innan receivern i regel?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-26 18:12

Troligtvis var det ett feltänkt från min sida men nanoavr hda har analoga ut. Sätter jag den efter receivern så tänkte jag att jag får typ preouts som jag kan konfigurera efter behag

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-26 22:17

Poängen med nanoAVR HA är väl att man inte behöver receivern alls?
Alternativet är vanliga nanoAVR på HDMI-in på receivern.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-27 14:29

Det är nog så att detta är inte en produkt för mig. Jag gillar minidsp grejen som man kopplar mellan receiver och slutsteg för då kan jag styra varje utgång individuellt. Mina basar står inte symmetrisk och sätter igång olika rumsmoder så jag notchar dom olika.

Sen har jag analoga och optiska prylar inkopplad också.

Föregående

Återgå till Teknikforum