Max_Headroom skrev:Max, hur många symfoniorkestrar har du spelat in?
Öhh.... Inga.
Eeh, jag misstänte det!
Max_Headroom skrev:Mikrofonens inspelade resultat kan ju EQ'as i post.
Varför inte micka upp det ordentligt från början? Med multi-mic inspelning blir det väldigt mycket postprocessning, så mycket att jag menar att man kunde lika gärna ha processat alltihop från skratch istället.
Det är resultatet som räknas, inte en in i absurdum förenklad metod baserad en puristisk tanke.
Dessutom så använder man inte alltid en skog, utan ett antal väl valda och tidigare beprövade mikrofoner och placeringar. Det blir inte mycket post processing när man har erfarenhet. Den tiden det tar att välja nivå och ställa lite klang, kanske införa lite delay på vissa mikrofoner, är försvinnande liten jämfört med tiden för att editera materialet. Vi pratar i storleksordningen ett par timmar mot ett par dagar.
Piotr skrev:Det är ett misstag att tänka sig "ett huvud med två öron".. och att det per automatik betyder att man bör spela in med ett par mickar på samma punkt där man själv skulle föredra att sitta.Max_Headroom skrev:Det gör jag inte heller. Det jag är emot är att använda en skog av mikrofoner och sedan sitta och EQa och panorera ut det i stereomixen. Fel ansats för upptagning av aukustiskt förlopp, enligt mig.
Då får du gå ut och möta en majoritet av proffs som jobbat dagligen med det här i decennier.. och tala om för dem att du Max, har en bättre metod som dom borde använda.. för att du förstår bättre vad som är rätt ansats för ett akustiskt förlopp.
Förstår inte hur du kan vara mot något som du inte har förståelse för eller erfarenhet av.
Har du talat om för gubbarna på Decca att dom skulle ha använt två Neumans i AB i stället för fem i sitt träd?
Vid liveinspelningar, skall man sluta använda ambiencemikrofoner och mikrofoner för att ta upp publik/applåder?
Skall applåderna vara med.. men alltid fångas utav ditt enda par? Om Applåderna låter illa i det enda paret.. och faktiskt låter bättre i ett eller två för ändamålet (applåder) speciella mikrofoner.. skall man då undvika det bättre ljudande resultatet för att det strider mot din idé om hur "ett akustiskt förlopp" skall spelas in?
Piotr skrev:Jag spelar ofta in med 8st mikrofoner. Ibland hamnar samtliga i mixen, ibland blir det bara ett par.
Max_Headroom skrev:Alltså går det. Om man vill. Det är liksom det jag ville ha fram.
Nej, det "går inte" att få samma resultat med två mikrofoner som med åtta mikrofoner och ibland (ofta om man spelar olika typer av ensembler) så ger fler mikrofoner bättre resultat än få mikrofoner.