Vad är fel med min fjärrkontroll?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Vad är fel med min fjärrkontroll?

Inläggav asslicker » 2016-05-27 20:34

Har en Harman Kardon AVR 7500 som sedan jag köpte den haft problem med fjärren. Man får trycka som en galning och ändå funkar det inte alltid.. Det är typen med gummiknappar.

Tog idag isär den för att torka rent kontaktytorna ifall de ärgat. Gjorde detta och satte ihop den igen, utan resultat..

Tog då isär den igen. Knapparna är en hel gummimatta, under den ligger en tunn alu-skiva, och sedan en tunn plast innan själva kretskortet. Jag tog isär allt, och tog bort alu-skivan, som jag antog är någon typ av jordning? Satte ihop allt utan den, och vips! Som ny blev den. Alla knappar fungerar som om fjärren vore helt ny! Fantastiskt!!

Men jag undrar bara, vad är det jag tagit bort? Om det nu är nån typ av jordning så borde ju inte fjärren funka alls? Eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vad är fel med min fjärrkontroll?

Inläggav Perfector » 2016-05-27 20:36

asslicker skrev:Har en Harman Kardon AVR 7500 som sedan jag köpte den haft problem med fjärren. Man får trycka som en galning och ändå funkar det inte alltid.. Det är typen med gummiknappar.

Tog idag isär den för att torka rent kontaktytorna ifall de ärgat. Gjorde detta och satte ihop den igen, utan resultat..

Tog då isär den igen. Knapparna är en hel gummimatta, under den ligger en tunn alu-skiva, och sedan en tunn plast innan själva kretskortet. Jag tog isär allt, och tog bort alu-skivan, som jag antog är någon typ av jordning? Satte ihop allt utan den, och vips! Som ny blev den. Alla knappar fungerar som om fjärren vore helt ny! Fantastiskt!!

Men jag undrar bara, vad är det jag tagit bort? Om det nu är nån typ av jordning så borde ju inte fjärren funka alls? Eller?

I princip bör du nu anamma principen från hitch hikers guide to the galaxy.
"don't knock it, it works."
Var bara glad att fått den att funka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-27 21:26

Alu-skivan har den hål för knapparna eller heltäckande?

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-05-27 21:28

Michael skrev:Alu-skivan har den hål för knapparna eller heltäckande?

Den har hål för knapparna och på vissa ställen ansluts den mot kontaktbleck på kretskortet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-27 23:08

Nu är jag ingen expert på detta och har inte plockat isär så många, men gissa kan jag...

Antar att det på kortet bara är en pad för varje knapp. Vid tryck så ansluts gummit till knapp padden och den gemensamma. Alu-biten hjälper till att leda, men går utan.

...men, det kanske är såhär istället:
Varje knapp har två paddar (kan vara två gaffel mönster) som ansluts när knappen trycks ner av svart beläggning på kappen. Rätt vanligt för denna typ av knapp (tror jag). Och den där alu-biten är som du tror en jordning för att fånga upp eventuella urladdningar från uppladdade fingrar.

Jaja, gissa vilt kan man väl få göra :)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-05-27 23:32

Michael skrev:Nu är jag ingen expert på detta och har inte plockat isär så många, men gissa kan jag...

Antar att det på kortet bara är en pad för varje knapp. Vid tryck så ansluts gummit till knapp padden och den gemensamma. Alu-biten hjälper till att leda, men går utan.

...men, det kanske är såhär istället:
Varje knapp har två paddar (kan vara två gaffel mönster) som ansluts när knappen trycks ner av svart beläggning på kappen. Rätt vanligt för denna typ av knapp (tror jag). Och den där alu-biten är som du tror en jordning för att fånga upp eventuella urladdningar från uppladdade fingrar.

Jaja, gissa vilt kan man väl få göra :)

Det är två pads för varje knapp, så det du säger låter rimligt :)

Jaja, den funkar nu iallafall och det är ju bra!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-28 11:21

Knappen (den biten som rör sig) brukar ha en svart beläggning som leder lite ström. Skrev 'lite' för det är en del resistans i det. Det behövs inte så mycket ström för den känsliga elektroniken. Det som kan hända är att en knapp blir dålig. Kan bero på smuts på paddarna (på kretskortet) eller att den där svarta ytan på knappen som leder lite ström blivit dålig. Högre resistans, går att mäta med multimeter (ohm).

Rätt nyligen fixade jag en genom att lite försiktigt slipa med fint sandpapper, på den svarta ytan. Så ytan liksom blev lite ny. Resistansen minskade och den fungerade igen. Se dock upp så inte allt det svarta slipas bort.

//Michael

Återgå till Teknikforum