Skruvreglage i förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Skruvreglage i förstärkare?

Inläggav steveo1234 » 2016-07-12 12:48

Jag har nyligen köpt ett slutsteg. Enda kanalen blev mycket varmare än den andra och efter en del googlande fick jag fram att bias kunde skruvas ner. Således öppnade jag förstärkare och hittade inte mindre än 3 potentiometrar att vrida på per kanal. Såhär ser det ut:

Bild

Med hjälp av effektmätare på strömkablen kan jag konstatera att jag kan sänka värmeutvecklingen genom att vrida på potentiometern nere till vänster. Den högst upp på bild tycks inte göra någonting för värmeutvecklingen och den tredje nere till höger är "plomberad".

Så, är det bara att justera ner potentiometern jag rört på tills båda kanalerna alstrar lika mycket värme?
Vad gör den andra, respektive tredje vredet?

(Bilden är lånad)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Skruvreglage i förstärkare?

Inläggav steveo1234 » 2016-07-12 12:49

Här är , vad jag tror, ett schema på förstärkaren..

Bild
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-13 09:57

Hmm, 100 visningar men inga svar.
Så, är min fråga för otydlig?
Eller har jag inte försett frågan med all information som krävs för att svara?

Behöver jag generalisera kanske? Vilka bias pottar brukar det sitta i ett slutsteg och vad gör dem?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-13 11:29

Schemat är svårläst och en komplett servicemanual brukar vara av nöden. Den kan innehålla information om hur och vad som justeras. En del tillverkare har tydliga instruktioner om insignalnivåer, testpunkter och vad man ska ha för nivåer där. En del slutsteg saknar helt justeringar.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-07-13 13:37

Ja schemat är ju lite svårläst men trimpotten som är ensam är nog utan tvekan tomgångsström. De andra som delar anslutning med utgången borde någon mer kunnig kunna svara på men de är eventuellt till för klippningsbeteende eller strömbegränsningsjustering.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-13 15:03

UrSv skrev:Ja schemat är ju lite svårläst men trimpotten som är ensam är nog utan tvekan tomgångsström. De andra som delar anslutning med utgången borde någon mer kunnig kunna svara på men de är eventuellt till för klippningsbeteende eller strömbegränsningsjustering.

Super, tackar så mycket!
Ok, så, följdfråga då :)

Tomgångsströmmen är relativt enkel att justera in "grovt" genom att mäta effektförbrukningen. Om jag justerar upp den tills in-effekten börjar rusa och sen minskar ett snäpp så borde den hamna på en rimlig nivå.
Men, potten för strömbegränsning/klippning då? Om jag skruva ner den helt så borde steget klippa vid alla in-signaler, men, vad händer om jag skruvar upp den till "max" ?
Den borde vara ganska enkel att justera in också egentligen genom att skicka in en signal och sen vrida på tills klipplampan slutar lysa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-13 16:08

Alltså, i schemat finns det ju tre trimpottar och alla tre påverkar såvitt jag förstår tomgångsströmmen. Två av dem påverkar halvorna olika, så balansen mellan dem borde påverka DC-offsetten, och den tredje sitter vid en termistor, kanske påverkar den hur förstärkaren beter sig när den blir varm, alltså hur mycket den drar ner tomgångsströmmen då.

Men det verkar inte helt snorenkelt hur de tre ska justeras optimalt, det behövs nog som sagt en servicemanual för att förstå hur det är tänkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-07-13 16:37

En av dem ligger ju oarallellt med ett temoeraturberoende motstånd och det skull kännas vanskligt att justera en av den utan att orsakssammanhanget klart för sig.

Det handlar ju inte bara om tomgångsström utan också hur den hanterar övergångsdistorsion.

Ser du vilken som är låslackad och går det få mer läslighet i schemat?

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-07-13 18:30

Jag sitter vid min dator nu och har klickat på bilden, men får bara upp länkar till "http://forumbilder.se/FAEHC/6987117800-1349892248" i olika skepnader och omgivna av olika HTML-taggar, men ingen rimligt högupplöst bild, det hade varut lättare att kunna referera till pos-nr, komponentvärden och typbeteckningar.

Trimpoten som är parallellkoplad med termistorn är troligen den som är låslackad, eftersom relationen mellan resistansen i trimpoten och temperaturkoefficineten i termistorn styr den termiska balansen för bias till drivtransistorerna. Denna justering är kritisk, den skulle jag inte röra utan mycket goda skäl. Jag har litet svårt att förstå varför konstruktören har satt dit två trimpotar för att justera tomgångsströmmen, att trimma bara den ena påverkar ju symmetrin och det borde finnas en trimningsanvisning. ändrar man något så borde man behålla balansen mellan dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-13 18:51

Brukar inte vara så svårt att hitta manualer på någon manualsajt, även om de kan kosta några kronor ibland.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-13 19:46

Bild
Don’t just do something, sit there.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-07-14 05:56

Schönen dank!

Jag skulle göra såhär:

- Inte röra TR??, se tidigare inlägg.
- Inse att summan av resistanserna i TR4 + TR5 styr tomgångsströmmen.
- Trimma till önskad tomgångsström (mät medelvärdet av spänningarna R25//R21//R22//R31 och Ohms lag) med TR4 och TR5.
- Utan isnignal, mät balansen i strömmen i drivtrissorna (= spänning över R67 lika med spänning över R65).
- Om högre spänning söver R67, minska TR4 och öka TR5 (och tvärtom) och gaffla in till bra balans.

Vad som är lämplig tomgåpngsström har jag inte en susning om, troligen så att det snudd på blir för varmt i tomgång.

Obs, obs, obs att detta är mina gissningar hur jag skulle bära mig åt utan underlag.

Aber gibt es nicht eine beschreibung?

Extremt off topic, men https://www.youtube.com/watch?v=gG62zay3kck tycker jag är vansinnigt kul

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 10:01

steveo1234
Hur många mV DC har du på utgången? Båda kanalerna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-14 10:59

Anders J skrev:Extremt off topic, men https://www.youtube.com/watch?v=gG62zay3kck tycker jag är vansinnigt kul

Också extremt OT: Instämmer!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 12:14

Flint skrev:steveo1234

14mV från friska sidan och 2mV från andra... (Mätt på högtalaranslutningsskruvarna på tomgång med 39kronors multimeter..)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 12:15

Nattlorden skrev:Brukar inte vara så svårt att hitta manualer på någon manualsajt, även om de kan kosta några kronor ibland.

Jag är dock inte tillräckligt elektronikkunnig för att göra någonting av den informationen...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 12:17

Anders J skrev:Schönen dank!

Jag skulle göra såhär:

- Inte röra TR??, se tidigare inlägg.
- Inse att summan av resistanserna i TR4 + TR5 styr tomgångsströmmen.
- Trimma till önskad tomgångsström (mät medelvärdet av spänningarna R25//R21//R22//R31 och Ohms lag) med TR4 och TR5.
- Utan isnignal, mät balansen i strömmen i drivtrissorna (= spänning över R67 lika med spänning över R65).
- Om högre spänning söver R67, minska TR4 och öka TR5 (och tvärtom) och gaffla in till bra balans.

Vad som är lämplig tomgåpngsström har jag inte en susning om, troligen så att det snudd på blir för varmt i tomgång.

Obs, obs, obs att detta är mina gissningar hur jag skulle bära mig åt utan underlag.

Aber gibt es nicht eine beschreibung?

Extremt off topic, men https://www.youtube.com/watch?v=gG62zay3kck tycker jag är vansinnigt kul

Tackar för ditt försök men jag kan varken översätta schemat till den förstärkare jag har, än mindre hitta enskilda komponenter..

Däremot satt jag och skruvade lite i steget igårkväll. Om jag kör in signal i steget måste båda vreden över en viss nivå, annars klipper det. Ställer jag vreden precis över den nivån så funkar steget som det ska, men, tomgångseffekten är ca 160W, jämfört med ca 60W om jag drar ner tomgångsspänningen (då det istället klipper). Den "dåliga" sidan blir då också mycket varmare än den fungerande...

Soptippen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 12:39

steveo1234 skrev:

14mV från friska sidan och 2mV från andra... (Mätt på högtalaranslutningsskruvarna på tomgång med 39kronors multimeter..)

Det borde funka. Då räcker det nog med att justera TR?? (potten för "mängd bias") på den "sjuka" sidan till samma spänningsfall DC över emittermotstånden (R25 till R31) som på den friska sidan. Ta ett ungefärligt genomsnit. Vi förutsätter att den friska sidan är bra justerad.

TR4 och TR5 är till för att ställa balansen mellan plus och minussidan men eftersom offseten på utgången är ganska OK så står nog dom pottarna tillräckligt bra. Kolla offseten igen efter trimningen av TR??.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 12:50

Flint skrev:
steveo1234 skrev:

Det borde funka. Då räcker det nog med att justera TR?? (potten för "mängd bias") på den "sjuka" sidan till samma spänningsfall DC över emittermotstånden (R25 till R31) som på den friska sidan. Ta ett ungefärligt genomsnit. Vi förutsätter att den friska sidan är bra justerad.

TR4 och TR5 är till för att ställa balansen mellan plus och minussidan men eftersom offseten på utgången är ganska OK så står nog dom pottarna tillräckligt bra. Kolla offseten igen efter trimningen av TR??.

Jag provade precis att justera två av potentiometrarna på den "sjuka" sidan (den tredje är fortfarande lackförseglad..). Ingen av dem hade dock någon påverkan alls på VDC.

Lekte lite till och har iaf fått ner effektförbrukningen till 120W i tomgång...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 12:57

steveo1234 skrev:
Flint skrev:
steveo1234 skrev:

Jag provade precis att justera två av potentiometrarna på den "sjuka" sidan (den tredje är fortfarande lackförseglad..). Ingen av dem hade dock någon påverkan alls på VDC.

Det låter knepigt. Kolla spänningsfallet över alla emittermotstånden på båda kanalerna och jämför, R21, R22 osv. Borde ligga nånstans 5-20mV per motstånd.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 15:13

Flint skrev:
steveo1234 skrev:
Flint skrev:Det borde funka. Då räcker det nog med att justera TR?? (potten för "mängd bias") på den "sjuka" sidan till samma spänningsfall DC över emittermotstånden (R25 till R31) som på den friska sidan. Ta ett ungefärligt genomsnit. Vi förutsätter att den friska sidan är bra justerad.

Det låter knepigt. Kolla spänningsfallet över alla emittermotstånden på båda kanalerna och jämför, R21, R22 osv. Borde ligga nånstans 5-20mV per motstånd.

Auhm, jag vet inte ens hur jag ska hitta vilka som är emittermotstånd...

Anyways, jag har spenderat en del av lunchen idag på att grovt försöka hitta en rimlig balansering mellan de två pottarna och har nu landat i en lösning där jag har en tomgångeffekt på 80W samtidigt som steget inte klipper när jag drar på. "Dåliga" sidan blir något varmare men inte så att man bränner sig och inte i närheten av de 180W som jag började med. Så, det får vara "good enough" såvida det inte finns någon god anledning för att fortsätta? Best case (när jag skruvar ner bias så att minst effekt på den kanalen dras så landar jag på 69W btw)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 15:33

Jag hänger inte med riktigt här. Du säger att inget händer när du vrider på pottarna (de olackade) och ändå får du ner tomgångseffekten på något sätt. Jag undrar hur?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 16:02

Flint skrev:Jag hänger inte med riktigt här. Du säger att inget händer när du vrider på pottarna (de olackade) och ändå får du ner tomgångseffekten på något sätt. Jag undrar hur?

Jag vet inte :(

Vred jag på pottarna hände ingenting med spänningen jag mätte upp på högtalarterminalerna.

Låter så pass skumt att det låter rent felaktigt. Men, jag vågar inte repetera testerna då det fungerar nu ... (

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 16:13

Mätte om nu utan att skruva något:
Friska kanalen 14mV, den andra 2mV...

Repeterade testerna ett par gånger för reabilitetens skull.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 16:24

steveo1234 skrev:
Flint skrev:Jag hänger inte med riktigt här. Du säger att inget händer när du vrider på pottarna (de olackade) och ändå får du ner tomgångseffekten på något sätt. Jag undrar hur?

Vred jag på pottarna hände ingenting med spänningen jag mätte upp på högtalarterminalerna.

Låter så pass skumt att det låter rent felaktigt. Men, jag vågar inte repetera testerna då det fungerar nu ... (

Vågar du vrida lite på den lackade potten? Vi vet ju i nuläget inte vilken pott det är men säg att det är TR?? (totalbias).
Om du vågar, kolla vad som händer med tomgångseffekten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-07-14 16:37

Flint skrev:
steveo1234 skrev:

Vågar du vrida lite på den lackade potten? Vi vet ju i nuläget inte vilken pott det är men säg att det är TR?? (totalbias).

Ledsen, men, det har tagit ett par timmars lekande för att få steget att fungera som det ska så jag vågar inte peta mera.

Tack alla för er hjälp!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 16:39

steveo1234 skrev:
Flint skrev:
steveo1234 skrev:

Ledsen, men, det har tagit ett par timmars lekande för att få steget att fungera som det ska så jag vågar inte peta mera.

Tack alla för er hjälp!

OK. Accepterar ditt beslut.

Återgå till Teknikforum