Styva kabinett och tunna membran

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Styva kabinett och tunna membran

Inläggav Svante » 2016-07-26 16:59

Strmbrg skrev:Nu var det ju lådljud genom membran jag hade hoppats på att diskutera. Inte lådljud genom lådor.

Jag är inte alls tekniskt bevandrad (tycker jag), men mina tankebanor brukar emellanåt se ut ungefär såhär:
"Hm, de här högtalarna låter väldigt rent och fint. Vad beror det på?"
"De här låter färgat och inte så trovärdigt. Vad beror det på?"

Snarare som ovan alltså, än det omvända:
"Eftersom det förhåller sig så att det ligger till på det här viset, så låter det här bra (borde det här låta bra) och det där mindre bra."

Mm, de första två frågorna får man inte svar på förrän man kan resonera som i det sista fallet. Man kan få reda på ATT det låter rent eller färgat, men inte VARFÖR bara genom att lyssna. För att få reda på varför behövs förståelse.

Sådan kan man få på flera sätt, ett är att ÄNDRA på saker i konstruktionen och lyssna igen (även om den metoden kräver en väldigt stabil hörsel).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-26 21:21

En av mina gamla favoriter var Spendor BC-1. En "trött" lite instängd högtalare som efter en timmes lyssning låter väldigt mycket mera rätt än dom flesta andra. Jobbade faktiskt på den firma som hade Spendor agenturen 75-76 då SR skulle köpa nya monitorer. Vi fick förfrågan om att lämna upp högtalare för test men hade inte möjlighet att låna ut de som vi helst ville utan de fick en i vårt tycker väldigt trist ny variant som hette UL-10. Den kom dock 3:a i testen av SR.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-26 21:49

Harryup skrev:En av mina gamla favoriter var Spendor BC-1. En "trött" lite instängd högtalare som efter en timmes lyssning låter väldigt mycket mera rätt än dom flesta andra. Jobbade faktiskt på den firma som hade Spendor agenturen 75-76 då SR skulle köpa nya monitorer. Vi fick förfrågan om att lämna upp högtalare för test men hade inte möjlighet att låna ut de som vi helst ville utan de fick en i vårt tycker väldigt trist ny variant som hette UL-10. Den kom dock 3:a i testen av SR.

Var det BJR eller Harry Thellmod AB? Ja, BC-1 var "eljest" men världen valde tyvärr den mer säljande discotrenden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-26 23:13

Nope, det var ADVE AB. Audio Data Video Equipment AB. Hade ifs ingen data och ingen video men audiogrunkor och equipment hade vi. Men vår tekniker byggde den första tekniska kalkylatorn jag sett av importerade delar 1975. Han fick gjuta chassiet själv för det fanns inga passande att hitta i Sverige.

De agenturer vi sålde mest av var; Luxman, Fisher, Celestion, KLH

/Harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum