BR delad en oktav över avstämning = sluten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

BR delad en oktav över avstämning = sluten?

Inläggav BPM » 2016-08-03 10:44

Inte helt lätt att begripa ämnesraden..men ska försöka beskriva vad jag är ute efter.
Har 4st slutna lådor med CSS SDX10 och LT med minidsp. Som toppar har jag 2 alternativ, dels golvare med EAD 100HD i 35" MLTL...
Bild

..eller stativare med samma element avstämda till 45Hz..
Bild

Grejen är att jag kvällstid vid tv-tittande och slölyssnande inte vill behöva dra igång subslutsteget/basarna och köra frontarna fullrange.
Alltså vill jag inte stoppa strumpor osv i basreflexrören utan använda högtalarna "som de är" även som toppar. Jag har dock hört något om att basreflex toppar med slutna subbor påverkar grupplöptider osv och att det inte är optimalt. Frågan jag har är då om basreflexen överhuvudtaget påverkar något om man delar mer än en oktav över avstämningen eller om lådorna då i praktiken uppför sig som om de vore slutna?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: BR delad en oktav över avstämning = sluten?

Inläggav IngOehman » 2016-09-08 21:19

Om du delar rimligt brant (säg 3:e ordningen eller brantare) så spelar det inte så stor roll (i varje fall med avseende på integrationen) om topparna är basreflexavstämda mer än en oktav under delningen, eller om de är slutna. Det kan till och med vara så att de i det senare fallet leder till en svacka på grund av otillräcklig utsträckning hos topparna.

Däremot kan det finnas andra skäl till att man vill ha topparna slutna. Det vanligaste är väl att man vill att de skall vara små, men ett tekniskt skäl kan även vara att det ger större marginal till potentiella dynamiska offset problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-08 21:46

Dessutom kan man, om man vill, bygga ett 4:e ordningens HP-filter till topparna bestående av 1. en LT som skapar en akustisk 2:a ordningens HP-funktion med Q=0,71 följt av 2. ett konventionellt 2:a ordningens filter med samma delningsfrekvens och Q. Man får då ett 4:e ordningens HP-filter som funkar bra till topparna.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-11 21:46

Tackar för svar (även om jag inte riktigt hängde med i ditt, AndersP.. Jag förstår tanken, men inte hur jag skulle kunna få till den i praktiken..)!

Jag har i alla fall testat en del både med LTS 3v-f1 och EAD-lådorna och jag delar båda vid 80Hz UTAN att sluta portarna. Rent hörbart kan jag inte höra några konstigheter. Funkar fint.
Använder idag en minidsp som LT men inte som delning (kräver att jag skaffar ett slutsteg även till "topparna" och inte bara basarna) men det kommer och dsp:n kommer alltså även att dela mellan toppar och basar (idag delar jag i receivern).

Finns någon "tumregel" (förlåt IÖ, jag vet hur din syn på dessa ser ut) som jag kan använda som utgångspunkt när det kommer till brantheter vid delningen? I minidsp finns ju alternativ minst sagt..
Är det 4:e ordningen (eller ännu brantare) som är det "optimala" vid delning neråt? Och använder jag samma branthet uppåt eller finns där ett annat optima?
Lär väl bero på (och bero på mycket :wink: ) men finns något förhållande som visar sig fungera oftare än det visar sig vara undermåligt? Självklart ska alternativ undersökas, men, alltså, som en starting point..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-11 22:53

Det är väl så här att en oktav över basreflexavstämningen så beter sig en basreflexlåda och samma basreflexlåda med pluggad port tämligen lika både map amplitud och fas. Men eftersom man vid delning mellan två system använder dem en bit på ömse sidor om delningen, filtren är ju inte oändligt branta, så kommer både amplitud och fasläge kanske en halv oktav över avstämningsfrekvensen att påverka vad summan av de två systemen blir.

Så det kan absolut bli en hörbar skillnad om man pluggar eller inte pluggar ett basreflexsystem som är delat en oktav över avstämningen. Det är däremot inte givet vilket som blir bäst, det kan bli olika i olika fall.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-12 09:23

Ingen förnekar att det kan bli hörbara skillnader. Men de effekter som kommer av just faskastet vid Fh blir mycket små om man delar rimligt brant en oktav över Fh.

Det är troligt att den dominerande hörbara effekten blir av att en basreflexlåda och samma låda med sluten eller en optimal sluten låda (mycket mindre låda) inte alls följer varandra amplitudmässigt en oktav över där Fh låg för basreflexlådan. Det kan skilja 2-3 dB vid delningen. Fasmässigt är skillnaden en oktav över delningen som regel så liten att det inte spelar någon större roll dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-09-13 16:14

Iö. Vad menar du med dynamiska offset problem?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-09-13 18:38

ttiuw video, here are some graphs :idea:

Spoiler:
Visa
https://www.klippel.de/know-how/measurements/nonlinear-distortion/dc-displacement-dynamic-offset-the-voice-coil.html
Shatterer of words

Återgå till Teknikforum