Single End Triod 300b /2a3 / 6a3

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd

Single End Triod 300b /2a3 / 6a3

Inläggav Audiohd » 2016-09-11 12:48

Som lycklig ägare av en "Audion Silvernight Mk2/b" har jag drabbats av något som
kan betraktas som ett missbruk kallat rörbyte. Även om jag kommit till insikt avser
jag inte gå i någon behandlande terapi eller på annat sätt förändra mitt beteende.
Jag är en nöjd missbrukare med omkopplare för hög/lågnivåläge vilket möjliggör
test/användning av olika sorters effektrör som 300b, 2a3 och 6a3.

I dagsläget har jag fyra par 300b rör och två par 2a3. Till detta har jag
fem par E88CC drivrör så kombinationerna blir många.

Då jag inte har möjlighet att göra A/B jämförelser vid rörbyte så erkänns att det
blir en subjektiv sysselsättning att testa kombinationer. Trots den vetskapen är
det grymt skoj och mitt intryck är att olika kombinationer passar bäst för olika
typer av musik. Generellt anser jag 300b passar för pop/rock/jazz och 2a3
för akustisk musik och klassiskt.

Min tanke med denna tråd är att det vore skoj att dela erfarenheter av olika rör.
En begränsning till SET förstärkare tänker jag är vettig. Jag ser mig själv som
tekniskt begåvad, men har svårt att greppa hur rör fungerar och hur olika
konstruktioner påverkar ljudet. När jag läser tester på webben så funderar jag
ofta över om den skrivande har en dold agenda och något eget intresse av att
framhålla en produkt. Sedan funderar jag över de knasiga priserna när gäller
NOS rör. Hur påverkar vetskapen om att ett par NOS WE300b kostat som en
mindre bil själva upplevelsen? Vem erkänner det galna i att ha betalt så mycket
och bidra till att kanske sänka andrahandspriset?

Jag börjar inte skriva om mina rör och vilja kombinationer jag föredrar. Jag vill
först få återkoppling på om tråden väcker intresse.

Dock avslutar jag med en teknikfråga som jag grubblat över de sista dagarna.
Jag funderar över att skaffa ett par "JJ 2a3-40". Dessa fungerar tydligen inte
som vanliga 2a3. Är det någon som har erfarenhet av dessa rör? Bör jag köra
dessa i lågnivåläge eller pallar de för högnivå?
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Single End Triod 300b /2a3 / 6a3

Inläggav hifikg » 2016-09-11 23:33

Skynda fynda... https://www.blocket.se/stockholm/En_gang_i_livet_ror_Western_Electric_300B_68304523.htm?ca=9&w=3&last=1

Kanske en anledning att inte gå in i rörvärlden igen, det kan bli dyrt att leta nyanser mellan olika rör. Ska följa tråden, för om jag någon gång köper en rörhäck igen så ska den baske mig innehålla 300B :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-12 07:12

Kul tråd.
Själv provar jag olika E88CC i mitt försteg, och visst låter de olika. Har nu några riktigt dyra Telefunken, några lite billigare Tfk, Philips miniwatt som är verkligt bra. Ta kontakt med Roland på Tango Tubes, han är duktig och seriös. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-09-12 17:56

Jag har inte testat många 300b men köpte en uppsättning sparsamt körda billigt av en polare, tror det är kina-rör men dom funkar iaf.

Eftersom jag har Tango Tubes här på orten har såklart mina Silver Night var på hans köksbord för genomgång och test av rör i hans rörprovare.

Roland Tyckte att jag skulle testa lite olika smårör så det högra avlägsnades och så testade Telefunken-rör och Amperex Bugle Boy-rör och genast fastnade jag för Bugle Boy. Telefunken upplevdes "kalla" och överbetonade i övre register. Går något rör sönder han jag ju nära till kranen ;-)

Nästa gång jag åker till "storstan" skall mina block åka med så att Erik Andersson får montera in Ludahls utgångstransformatorerna i dom.

14329013_1382910055067323_1981473698_n.jpg
14329013_1382910055067323_1981473698_n.jpg (119.78 KiB) Visad 1867 gånger
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-13 07:30

bassman skrev:Jag har inte testat många 300b men köpte en uppsättning sparsamt körda billigt av en polare, tror det är kina-rör men dom funkar iaf.

Eftersom jag har Tango Tubes här på orten har såklart mina Silver Night var på hans köksbord för genomgång och test av rör i hans rörprovare.

Roland Tyckte att jag skulle testa lite olika smårör så det högra avlägsnades och så testade Telefunken-rör och Amperex Bugle Boy-rör och genast fastnade jag för Bugle Boy. Telefunken upplevdes "kalla" och överbetonade i övre register. Går något rör sönder han jag ju nära till kranen ;-)

Nästa gång jag åker till "storstan" skall mina block åka med så att Erik Andersson får montera in Ludahls utgångstransformatorerna i dom.

14329013_1382910055067323_1981473698_n.jpg

Något lite medhåll på Tfk. Har du riktigt fina NOS:ar av Tfk är de fina, men fortfarande lite för kliniska för min smak.
Bugle Boy och Mullard är mer organiska, Philips miniwatt skulle du prova.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 08:46

Erik "perka" Andersson har massor rör till salu - se hifimagasinet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-09-13 20:19

Kul att några hakat på tråden. :)

För mig var det ett år sedan jag äntligen köpte min Audion Silvernight mk2/b. Hade sedan
cirka 15 år haft några Copland rörstärkare, senast CTA-301 mk2 och CTA-505, en fin rigg,
men jösses vilken skillnad det är med en fin 300b stärkare. Letade ett par år efter en
Audion, men de är ju inte så vanliga att finna i andra hand. Tror de flesta ägare inte vill
släppa dem, de är för bra. Ganska kvickt lät jag Erik Andersson byta till "Lundahl
Transformers" vilket var värt varje krona. Dynamik förbättrades, detaljer blev något klarare
och röster fick mer kropp. Jag har stor tur och bor cirka 10 minuters bilväg från rörgurun.
Erik har även varit hygglig att mäta de rör jag fick med stärkaren och de var alla i fint skick.

I nuläget har jag fyra par 300b och två par 2A3, vilka jag växlar efter tycke och smak. Vidare
har jag fem par E88CC, vilket ger många möjliga kombinationer. Jag väntar även på ett par
JJ 2a3-40 som är beställda.

Mina 300b är:
Billington Gold (följde med stärkaren vid inköp, antar det är orginalen)
Electro Harmonix 300b Gold (följde med stärkaren)
Genalex Gold Lion PX300B (köpta från USA)
Sophia Electric Classic 300b (köpta från USA)

Mina 2A3:
RCA U.S. Navy CRC 2A3 1943 (följde med stärkaren)
Electro Harmonix 2A3 Gold (köpta från Italien)

Mina E88CC:
Genalex Gold Lion (köpta från Tyskland)
Brimar (följde med stärkaren, tror det är orginalen)
Philips Miniwatt SQ (köpta av Tango Tubes, Gävle)
6H23P IV 75 CCCP (följde med stärkaren)
JJ E88CC (följde med stärkaren)

De bästa allround 300b rören anser jag att Genalex är. De funkar synnerligen fint tillsammans
med Genalex drivrör. Väldigt bra dynamik och ger mer bastryck än övriga. Samtidigt är de detaljerade.
Kanske inte bästa 3d, men övriga prestanda väger upp detta.

När det kommer till röster är Sophia Electric outstanding. Närvarokänslan är fantastisk, nog det
bästa jag hört, nästan holografisk. Bob Dylan eller Emmylou Harris sitter i lyssningsrummet och sjunger.
Sophia Electric Classic 300b är kopior av "the holy grail" Western Electric, men med läckert blåtonade
glas. Det är dyra rör, men jag fick ett bra pris när de lanserade i våras mot att jag petade ned en "review"
efter 100 timmars inbränning, den finns på deras hemsida. Dessa rör funkar bäst tillsammans med mina
Philips Miniwatt SQ drivrör. En läcker kombination.

Av 2A3 rören är Electric Harmonix bäst, blir magiskt fint med akustiskt musik, t.ex. piano.
Men det är även skoj att använda NASA rören med CCCP drivrör, mitt namn på denna kombination
är "kalla kriget", inte bäst ljud för all del, men alltså skoj och roligt är ju en bra anledning.

Alla jämförelser får tas med en nypa salt, kan inte göra A/B jämförelser, tar ju en stund för rören
att svalna och kan bytas och ljudminnet är kort. Det är även svårt att inte påverkas av vetskapen
om vilka rör som sitter monterade. Funderar på att låta någon god vän att agera rörbytare så
att blindtester kan utföras. :D

Min anläggning i övrigt är. Rega P25 med div tweeks och Ortofon 2M Black, Rega Aria RIAA,
Rega DAC-R, Pro-Ject Tuner Box S, Ino Audio piPs. Använder passivt försteg, men använder
Rec Out så det fungerar bara som en linjeväljare. :lol:
Senast redigerad av Audiohd 2016-09-13 21:04, redigerad totalt 2 gånger.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-13 20:37

Sköj e de! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Teknikforum