Resistans och induktans på högtalarkablar: vad är viktigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

flamur

Resistans och induktans på högtalarkablar: vad är viktigt?

Inläggav flamur » 2016-10-28 21:55

Jag har endast gått ellära A och B på gymnasiet för många år sedan och la det inte på minnet tyvärr. Men jag kollar nu på högtalarkablar och ser två värden som jag tänkte fråga om.

1) Vad säger induktansvärdet angående en kabel?
2) Vad säger resistansvärdet angående en kabel?

Induktansen kan jag tänka mig kan matchas mot det steg/högtalare man har, men resistansvärdet har jag ingenting att gå på. Vad säger ni som kan?

Tack på förhand!
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
Laila

Re: Resistans och induktans på högtalarkablar: vad är viktig

Inläggav Laila » 2016-10-28 22:32

Då bör du nog gå om ellära A å B . . . men mer allvarligt varför vill du veta ?
Vanlig lampsladd tycker flera ingenjörer här på forumet kan duga gott medans
några andra tycker att entrådig ledare med tight isolering kan vara att föredra.

För hög resistans kan försämra transientåtergivningen i basen pga för dålig dämpning,
men induktansen bör däremot normalt hållas låg, har jag hört. Forumiter som kan det här
bättre än jag kommer kanske/nog att rätta mig eller förtydliga . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-28 22:42

Induktans.... Spole... En spole håller emot till att börja med... Och det gör att den blir motsträvigare ju snabbare vi byter strömriktning, dvs ju högre frekvens... Alltså med för hög induktans så riskerar översta diskantåtergivningen att rulla av.

Motsatt... Kapacitans.... Kondensator... Funkar bra tills den blivit full, sen händer inte mer... Alltså är det lågfrekvens den blockerar. Kan vara värre problem än induktans... Speciellt för oss som hunnit tappa några kHz i diskanten med åren...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-28 23:06

Det finns spaltkilometer skrivet om högtalarsladd här på forumet, här finns ett inlägg i debatten:

viewtopic.php?p=743221#p743221
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-29 00:51

Kabelsnacket är lite speciellt, många (inte alla) är eniga om att det normalt är en förhållandevis okritisk detalj som inte alls är svår att få jättebra för rimlig peng. Men kabeldiskussionen har blivit en arena för kunskapsteori och rent käbbel.

Enligt mig finns det inget eller nästan inget att vinna på exotiska eller ovanliga material, dimensioner och geometrier. Och exotiska prislappar. Risken ökar istället att någon i jakten på det som utmärker sig tappar bort sig.

Kontakterna och hur de sitter fast ska man begrunda, men inte heller det brukar väl ärligt talat vara riktigt så komplicerat som det ibland verkar :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-29 09:51

Den överlägset viktigaste parametern för en högtalarkabel är längden. Den MÅSTE vara tillräckligt lång!
Är kabeln för kort är det väldigt dåligt för ljudåtergivningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-29 10:42

HenrikE skrev:Den överlägset viktigaste parametern för en högtalarkabel är längden. Den MÅSTE vara tillräckligt lång!
Är kabeln för kort är det väldigt dåligt för ljudåtergivningen.

Håller inte med. Högtalare brukar vara perfekta återgivare så länge kabeln inte nått fram. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

flamur

Inläggav flamur » 2016-10-29 16:58

Tack för era svar. Ett speciellt stort tack till dig Nattlorden för ett ypperligt svar så poletten föll ner!

Nattlorden skrev:Induktans.... Spole... En spole håller emot till att börja med... Och det gör att den blir motsträvigare ju snabbare vi byter strömriktning, dvs ju högre frekvens... Alltså med för hög induktans så riskerar översta diskantåtergivningen att rulla av.

Motsatt... Kapacitans.... Kondensator... Funkar bra tills den blivit full, sen händer inte mer... Alltså är det lågfrekvens den blockerar. Kan vara värre problem än induktans... Speciellt för oss som hunnit tappa några kHz i diskanten med åren...
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

flamur

Inläggav flamur » 2016-10-29 17:00

flamur skrev:Tack för era svar. Ett speciellt stort tack till dig Nattlorden för ett ypperligt svar så poletten föll ner!

Nattlorden skrev:Induktans.... Spole... En spole håller emot till att börja med... Och det gör att den blir motsträvigare ju snabbare vi byter strömriktning, dvs ju högre frekvens... Alltså med för hög induktans så riskerar översta diskantåtergivningen att rulla av.

Utvecklande fråga: är hög eller låg kapacitans bra för basåtergivning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-29 17:30

flamur skrev:
flamur skrev:Tack för era svar. Ett speciellt stort tack till dig Nattlorden för ett ypperligt svar så poletten föll ner!

Utvecklande fråga: är hög eller låg kapacitans bra för basåtergivning?

Kapacitansen saknar betydelse för låga frekvenser, den kan i teorin ställa till det för förstärkaren så att den självsvänger, men för normala längder bör inte en vettig förstärkare ha några problem med den kapacitiva last den ger. Kapacitansen kan i teorin också ge en aningen sänkt diskant, om man tar ett räkneexempel med 20 nF (~100 m kabel) och en utimpedans på 1 ohm (sunkig rörförstärkare) blir brytfrekvensen 1/(2*pi*20e-9*1)=8 MHz. Det ger en diskantsänkning på 0,00003 dB.

Så för högtalarkabel är kapacitansen "tämligen" oviktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-29 18:19

Ser att Ingenjör Nattlorden bör återstudera elläran något då kapacitansen i en
kabel mellan apparajter eller mellan effektsteg å högisar, som ju Svante påpekar,
inte dämpar basen utan i förekommande fall diskanten, var god lämna genast
tillbaka min mössa tack . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-29 18:40

I serie: resistans R + induktans L.
Parallellt: kapacitans C + tvärkonduktans G

R och G är reella storheter. L och C är imaginära storheter.

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Teknikforum