Absorbenter i Soffa....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Re: Absorbenter i Soffa....

Inläggav bootstrap » 2016-12-10 19:12

Följer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-11 04:05

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-11 07:49

paa skrev:Om du gör något sådant (dämpmaterial inuti soffan) så vore det intressant om du ville mäta vattenfallskurvor på efterklangen i rummet före och efter åtgärden.

Mitt tillägg inom parentesen.

På en soffa är det normalt plywood- eller masonitsidor, oavsett om den är läder- eller tygklädd. Skulle tro att (gissningsvis) från ca 250 Hz och nedåt kan det göra nytta med dämpmaterial bakom plywoodsidorna. Tygklädd soffa absorberar mycket av frekvenser över ca 250 Hz, lägre går igenom klädseln, riktigt låga går igenom även plywooden/masoniten, vid någon frekvens börjar plywooden/masoniten reflektera tillbaks effektivt. Med läderklädsel borde det reflekteras mycket av frekvenser över ca 250 Hz, oavsett "extrafluff" bakom soffsidorna. Var soffan hamnar gentemot reflekterande väggar kommer ha betydelse för hur mycket "extrafluffet" inuti soffan kan bidra med positivt.

John PM, han som skrivit REW-programmet, har skrivit ett bra och detaljerat inlägg om hur REW kan användas för att kontrollera och göra före-eftermätningar av decayens förändring i rummet vilka beror på passiva åtgärder man gjort i rummet. Typ resistiva absorbenter, panelabsorbenter och var dom placeras. Det intressanta området för basbummel som lever rövare i rummet under lång tid och värt att kolla närmare på, ligger under ca 200 Hz för dom flesta.
Läsvärt: https://www.gearslutz.com/board/5796268-post224.html

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-12-11 12:03

Spännande grunka.
Jag sökte efter återförsäljare och pris, men troligen inte ihärdigt nog :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-11 13:00

NADifierad skrev:

Spännande grunka.
Jag sökte efter återförsäljare och pris, men troligen inte ihärdigt nog :) .

Verkligen spännande!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-11 15:04

Ja, den är väldigt speciell. Den går att köpa i Sverige och kostar i storleksordningen ≈ 55'+moms. Finns inte representerad hos HiFi-handlare för ögonblicket mig veterligen då det är mera en installationsprodukt.
En del slantar men den ersätter både dac/försteg/elektroniska delningsfilter/rumskorrigering/och mätutrustning inklusive en kalibrerad mikrofon.
En del som många förmodligen skulle rynka på näsan åt instinktivt, men som jag personligen inte funderar på annat än hur grunkan verkligen låter.
Jag ser det som omöjligt att "veta" hur olika saker låter i förväg om man jämför med något helt annat som man kanske har hört ifrån helt andra apparater under ogynsamma betingelser. Så öppet sinne rekommenderas.
För min del så är den också så vass som analysverktyg att man kommer åt saker i realtid tidsdomänen som vanligen inte är möjlig när man har separerade mätutrustning och filter. Mina BSS366 var verkligen inte dåliga med de är inte i samma liga som denna apparat alls. Och man är inte i närheten av att ha samma filtreringsmöjlighter som med denna grunka. Med denna apparat kommer man åt vissa olämpliga beteenden av kombinationseffekter mellan förstärkare och högtalarelement.
På en direkt fråga till konstruktören så svarade han att om han skulle jämföra olika slutsteg till högtalare så skulle han absolut mäta varje förstärkare för sig ihop med högtalaren i fråga och optimera kombinationerna först. Kombinationseffekterna är inte försumbara enligt honom. Men normalt kommer man inte åt att kunna kompensera för dom.

/Harryup

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-11 18:37

Den har jag aldrig sett förut, intressant! :)

Du är nöjd antar jag? :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-11 22:34

Ja, jag är väldigt nöjd.
Den här maskinen slaktar en del heliga kor.

/Harryup

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-12 21:44

För att vara helt ärlig så har jag aldrig ens tittat på peq i tidsdomänen. Jag har också endast använt peq för baslådor när jag använt mätmick med programvara och då endast i frekvensdomänen, jag är en glad amatör. Peq i hembioreceivers har jag testkört men aldrig blivit klok på. Det verkar ju inte helt okomplicerat att köra peq i tidsdomänen. Bara av intresse, räknar den grunkan ut alla värden eller pillar man själv på allt det där?
Lägger den/man på små microdelays eller liknande för specifika band eller hur funkar det? Jag uppfattar det som att man (med peq i tidsdomänen) kan släcka ut oönskade reflexer och att detta är den stora fördelen då?

Mitt (största) problem berodde till största del på mina BR-portar i mina frontar, och helt utan koppling till baslådan öht. Jag har svårt att få ihop i mitt huvud hur man skulle kunna fixa problemet med det oönskade basportstödet effektivt med en peq, men det kan vara jag som är trög (högst sannolikt). Jag ser det mest som att basporten integrerar dåligt med resten av högtalaren (i mitt givna rum, placering etc) Nu är det inget problem för mig längre då jag inte har något behov av basporten.

Mitt andra problem var just att det mätte jättefint, men det upplevdes väldigt obalanserat (med peq i frekvensdomänen). Nu har jag inte gjort någon mätning efter pluggning så jag borde väl göra det för att få en referens på hur det ser ut (även om jag själv tycker det låter balanserat och bra nu).

tack också paa för länken med gränsfrekvenserna, intressant läsning.

//Björn

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-13 01:15

Nu är det ju inte så att den fixar allt, men eftersom den lägger på förändringar med hänsyn till både tidsdomän och frekvensdomän samtidigt så testar den matematiskt vad som är möjligt med hänsyn till hörbara fel.
Den mäter och ställer in automatiskt men optimeringar får man göra manuellt om man tycker att man vill göra lite egna förslag.. Man föreslår en justering man vill göra och den börjar räkna på om det går att utföra med ett eller flera filter, anser den att det inte går att göra utan hörbara fel som är större så föreslår den inga filter. Vill man tvinga den så kan man lägga till filter manuellt ändå. Men kommer långt med automatiken men man blir inte klar om man vill ha de så bra som möjligt. Har varit med om när 9 stycken har ställts in. Som en vag uppskattning skulle jag säga att en van installatör behöver runt 2-3 timmar för att få den optimerad.
Sen har den väldigt bra tonbalanskontroller om man vill använda det och man kan spara inställningar i 8 olika minnen om man kanske vill ha olika inställningar per ingång eller kanske om man lyssnar lågt på kvällen eller beorende på musik osv. Den är väldigt väldigt kraftfull och jag har mycket kvar att upptäcka med den.

mvh/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-13 14:21

Man kan korrigera fas/tidsfelet (grupplöptid) som alltid blir i en basreflexport mha "tids-peq". Jag har gjort det tidigare, med FIR-filter som kördes i en MiniDSP OpenDRC-di.
Resultatet för mig blev bättre attack på tex trumslag, alltså mindre tidsutsmetade transienter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-13 22:15

Håller med.

Föregående

Återgå till Teknikforum