Höga frekvenser vid låg samplingsfrekvens

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Höga frekvenser vid låg samplingsfrekvens

Inläggav Max_Headroom » 2016-12-10 22:06

OK, detta har inte med Hifi att göra, men vi tar det ändå.

Vi har alltså samplat ett (o)ljud med låg samplingsfrekvens, säg 8kHz. Alltså som första generationens Fairlight CMI. Låter jäkligt murket, om man säger så. Men, hur kan man göra för att få ljudet lite mer livfullt?
En metod är ju att strunta i filter på utgången och skicka ut även den speglade signalen. Denna metod används til cymballjuden i Linn LM1, men då är samplingsfrekvensen 24kHz. Det låter "fräsigt". En liknande metod har använts av Pioneer i CD-spelare, då med samplingsfrekvensen 44,1 kHz förståss. Låter också ganska fräsigt och fett beroende på vad man stoppar in.
Men, vad kan man hitta på mer?
Det finns ju frekven-halverare, som ibland kallas subbas-syntezisers och liknande. Dessa levererar en utgång som blir ganska upphackad och när insignalen byter polaritet så gör den synteserade signalen det också. Den här typen av maskiner är ganska populär (nåja) inom generen EBM på dom vokala inslagen. Jag kan tänka mig att en del rockartister inom metall också anävnder den här metoden.

Vi ha hamonizers, men dessa kan bara frekvensförskjuta i realtid lite mindre, uppåt. Inte en hel oktav, fördröjnignen skulle bli för stor annars.

Kan man tänkas sig fasföskjutning, och få fram "övertoner" på det sättet? Inom vanlig ljudsyntes är det ju en vanlig metod (t.ex: En pulsvåg + en likadan som pulsviddmoduleras med en LFO, låter ganska fett). Jag har dock aldrig provat detta med musikmaterial eller samplade ljud(!).
Vad säger ni? Vad kan man förvänta sig få ut?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Höga frekvenser vid låg samplingsfrekvens

Inläggav Svante » 2016-12-11 01:32

Jag skulle prova att sampla upp det till 96 kHz och sedan köra det genom någon sorts distorsionsplugg. Om det är ett harmoniskt ljud så skulle det genereras ytterligare harmoniska deltoner. Vikningsdisten som man får med uppsampling utan filter låter bara gräsligt.

Var är det för ljud?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-12-11 10:52

Svante skrev:Jag skulle prova att sampla upp det till 96 kHz och sedan köra det genom någon sorts distorsionsplugg. Om det är ett harmoniskt ljud så skulle det genereras ytterligare harmoniska deltoner. Vikningsdisten som man får med uppsampling utan filter låter bara gräsligt.

Var är det för ljud?

Det kan vara vilket ljud som helst, men jag hade tänkt mig något slags dynamiskt ljud som en "orchesrta hit" med en massa reverb som gateats, eller något i den stilen. Jag har en del bra korta samplingar från olika låtar också, bland annat från Bros och Kjell Höglund. Alltså bara små fragment på bråkdelar av en sekund. Likadant med dessa: På med reverb.

Det kommer alltså inte att vara några harmoniska ljud och att saker låter gräsligt är i sig inget problem, snarast en möjlighet...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2016-12-20 15:39

Jag hade nog köpt ett gäng begagnade eurorack moduler o kört samplingar genom dem o experimenterat lite,

Eller provat med tillexempel en mjukvarusynt som man kan ladda upp samplingar i o testat.

Här är en snubbe som jag tror kör nått trumljud genom ett gäng moduler.

https://www.youtube.com/watch?v=hKD9XHdDYgQ
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-21 00:32

Jättebra fråga.

Väldigt svår att svara på, eftersom det beroende på signal kan vara rätt så olika lösningar som låter "minst dåligt".

Om man som frågan antyder, själv har samplat ljudet, så kanske det bästa helt enkelt är att sampla om det, med högre samplingsfrekvens? ;)

Svante nämner att det låter jättedåligt att låta speglingsprodukterna vara med, och i många fall är det så, men inte riktigt i alla. Ljud som t ex lokalklang (reverbljud) utan tydliga spektrala gubbar, kan låta rätt så okej om man släpper fram speglingsprodukterna. Även transianta ljud (kontinuerliga spektrum) kan ofta låta helt okej utan rekonstruktionsfilter. De som drabbas värst är återgivning av harmoniska intervall där ingen av gubbarna är låsta till samplingsfrekvensen (Fs/valfritt heltal).

Så det beror på, och det beror på mycket.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum